Gå til innhold

tomhet

Gjest lurer jeg på

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

hva slags diagnoser hører det til

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter DSM-IV er det er et symptom ved borderline pf. Symptom 7 av 9: "Kronisk tomhetsfølelse".

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Etter DSM-IV er det er et symptom ved borderline pf. Symptom 7 av 9: "Kronisk tomhetsfølelse".

nei, ikke kronisk

Gjest Califlower 12
Skrevet

Jeg føler meg ofte veldig tom . Har jeg da en diagnose siden jeg ofte føler det sånn?

Skrevet

Jeg føler meg ofte veldig tom . Har jeg da en diagnose siden jeg ofte føler det sånn?

Nei. Tomhet er en av flere symptomer som sammen med andre _kan_ gi en diagnose.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Nei. Tomhet er en av flere symptomer som sammen med andre _kan_ gi en diagnose.

jo jeg forstår vel egentlig det. Men noen ganger synes jeg at det blir litt vel mye diagnostisering. Det får meg til å lure på om folk jeg møter i systemet ser på meg først og fremst som en person med veldig menneskelige trekk eller som en diagnose.

Jeg ønsker først og fremst å bli sett på som det unike individet jeg er.

Skrevet

jo jeg forstår vel egentlig det. Men noen ganger synes jeg at det blir litt vel mye diagnostisering. Det får meg til å lure på om folk jeg møter i systemet ser på meg først og fremst som en person med veldig menneskelige trekk eller som en diagnose.

Så hvis du kommer til en lege med brukket fot etter du stupte ned en trapp, så synes du ikke at legen skal si at du har en "brukket fot"-diagnose, men heller behandle deg som et unikt individ, og gi deg en vitamintablett?

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Califlower 12
Skrevet

Så hvis du kommer til en lege med brukket fot etter du stupte ned en trapp, så synes du ikke at legen skal si at du har en "brukket fot"-diagnose, men heller behandle deg som et unikt individ, og gi deg en vitamintablett?

;-)

Med vennlig hilsen

du forstår sikkert hva jeg ville frem til. At vi er på et psykforum gir også ytterligere hint.

Skrevet

du forstår sikkert hva jeg ville frem til. At vi er på et psykforum gir også ytterligere hint.

Det er jo nettopp det jeg vil frem til.

Du opponerer neppe hvis en lege skriver "brukket fot" i journalen din, så hvorfor skal det være så forskjellig hvis diagnosen faller inn under det psykiatriske spektrumet? Hvorfor er det forskjellig hvis legen bruker diagnoser da, for legen har åpenbart minst like stort behov for en diagnose.

Med vennlig hilsen

Gjest Califlower 12
Skrevet

Det er jo nettopp det jeg vil frem til.

Du opponerer neppe hvis en lege skriver "brukket fot" i journalen din, så hvorfor skal det være så forskjellig hvis diagnosen faller inn under det psykiatriske spektrumet? Hvorfor er det forskjellig hvis legen bruker diagnoser da, for legen har åpenbart minst like stort behov for en diagnose.

Med vennlig hilsen

Ja du velger jo selv hvordan du vil tolke svaret mitt. Men nå vil jeg ikke gå inn i noen ytterligere diskusjon om dette. Tenker å ta kvelden ( om du vil tolke det bokstavlig)

Skrevet

Hvis du søker meg som psykiater, antar jeg at det er fordi du vil at jeg skal hjelpe deg å løse et psykiatrisk problem som du har. Den korte og konkrete betegnelsen på dette problemet heter diagnose.

Skrevet

Ja du velger jo selv hvordan du vil tolke svaret mitt. Men nå vil jeg ikke gå inn i noen ytterligere diskusjon om dette. Tenker å ta kvelden ( om du vil tolke det bokstavlig)

Det er helt opp til deg.

Du må selv tenke etter om du mener at det er så annerledes at en psykiater stiller en diagnose enn en lege som sier du har brukket foten. Hvis du mener det er veldig annerledes, så må du tenke på dine egen holdninger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kanskje du vil like denne artikkelen: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091106/OAKTUELT/711069983

Skrevet

Hvis du søker meg som psykiater, antar jeg at det er fordi du vil at jeg skal hjelpe deg å løse et psykiatrisk problem som du har. Den korte og konkrete betegnelsen på dette problemet heter diagnose.

hehe

Skrevet

Kloke ord!

Av og til kan man høre og lese så mye overforenkla og uintelligent tull om den menneskelige psyke at man blir helt desillusjonert. Å lese artikler som denne oppleves som en oase i ørkenen.

Skål for den,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...