Gjest personlighetsstyr Skrevet 1. august 2010 Skrevet 1. august 2010 En psykolog har gitt meg diagnosen unnvikende pf. En annen sa at jeg hadde en engstelig pf. For å gjøre saken ytterligere komplisert så ble pf-diagnosen fjernet da jeg gikk i gruppeterapi. Er engstelig og unnvikende pf det samme? Eller kan man bare være engstelig og ikke unnvikende? håper på svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. august 2010 Skrevet 1. august 2010 Offisielt heter diagnosen: F60.6 Engstelig (unnvikende) personlighetsforstyrrelse. Hos noen er de to deler jevnt fordelt. Hos andre er en av symptomene mer fremtredende enn det andre. 0 Siter
Gjest personlighetsstyr Skrevet 1. august 2010 Skrevet 1. august 2010 Offisielt heter diagnosen: F60.6 Engstelig (unnvikende) personlighetsforstyrrelse. Hos noen er de to deler jevnt fordelt. Hos andre er en av symptomene mer fremtredende enn det andre. Men hva er så forskjellen mellom en engstelig pf og "bare" angst? Når man har mye angst så blir man jo selvfølgelig engstelig. Må kan tilfredstille kravene til både engstelse og unnvikende for å få diagnosen? Det går litt tregt i topplokket i kveld merker jeg. 0 Siter
Gjest google.no Skrevet 1. august 2010 Skrevet 1. august 2010 Men hva er så forskjellen mellom en engstelig pf og "bare" angst? Når man har mye angst så blir man jo selvfølgelig engstelig. Må kan tilfredstille kravene til både engstelse og unnvikende for å få diagnosen? Det går litt tregt i topplokket i kveld merker jeg. les kriterierne 0 Siter
Gjest personlighetsstyr Skrevet 3. august 2010 Skrevet 3. august 2010 Engstelse = angst, unnvikelse = unngåelse. Det er ikke alltid det er lik sammensetning i hvilken grad man er i stand til å presse seg gjennom ubehag (som regel angst), hos oss mennesker. En kan ha stor angst, men likevel klare å motstå det, eller man kan ha bare litt angst, men i tillegg være så unnvikende at en ikke klarer å motstå ubehaget. Som min fastlege sier: psykiatri er ingen eksakt vitenskap. Det finnes ingen fastisvar her. Tror jeg har fått like mange diagnoser som behandlere jeg har hatt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.