Gå til innhold

er der frivillig men må ha utgang med følge

Anbefalte innlegg

Gjest Frivillig tvang
Skrevet

Er man da der helt frivillig? Jeg forstår ikke helt at det mulig å være frivillig innlagt på en akuttpost og ikke få lov til å ta seg en røyk utenfor uten at noen andre er med. Er det vanlig?

Skrevet

Ja det er mulig, om man anses som en fare for seg selv eller andre.

Skrevet

Man kan være en fare for seg selv på tross av at man er innlagt på frivillig basis. Følelser som er i konflikt er jo slett ikke uvanlig. "Jeg vil bli frisk, men jeg tør ikke." "Jeg vil ikke skade meg selv, men jeg vet ikke hva annet som hjelper, så jeg vil allikevel."

Gjest frivillig tvang
Skrevet

Man kan være en fare for seg selv på tross av at man er innlagt på frivillig basis. Følelser som er i konflikt er jo slett ikke uvanlig. "Jeg vil bli frisk, men jeg tør ikke." "Jeg vil ikke skade meg selv, men jeg vet ikke hva annet som hjelper, så jeg vil allikevel."

Men jeg kan jo skrive meg ut når jeg vil også. Hvis jeg var der på tvang så hadde jeg jo ikke fått lov til det. Har problemer med å forstå dette. Trodde frivillig var frivillig. Kan det ha noe med å gjøre at de ikke vil ha ansvaret dersom jeg går ut alene og tar selvmord?

Gjest frivillig tvang
Skrevet

Ja det er mulig, om man anses som en fare for seg selv eller andre.

''Ja det er mulig, om man anses som en fare for seg selv eller andre.''

Men da er det jo rart at jeg da ikke er på tvang? Kan man forresten være frivillig innlagt, for så å være tvangsinnlagt?

Skrevet

Men da er det jo rart at jeg da ikke er på tvang? Kan man forresten være frivillig innlagt, for så å være tvangsinnlagt?

¨Nå vet ikke jeg eksakt hva slags lover og regler som gjelder her, jeg vet bare at det er slik. Man er under behandling på et sykehus fordi man er psykisk syk, og at de har slike regler er forståelig. Om man er til fare for seg selv eller andre så har de et ansvar som må tas alvorlig selv om man er der frivillig.

Lovene for innlegging ved tvang er meget strenge, så det skal mye til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt vanlig at det settes vilkår for frivillig innleggelse. I dette tilfellet er et av vilkårene at du har utgang med følge. Om du ikke ønsker å akseptere dette vilkåret, kan du skrive deg ut.

Skrevet

Men jeg kan jo skrive meg ut når jeg vil også. Hvis jeg var der på tvang så hadde jeg jo ikke fått lov til det. Har problemer med å forstå dette. Trodde frivillig var frivillig. Kan det ha noe med å gjøre at de ikke vil ha ansvaret dersom jeg går ut alene og tar selvmord?

Om du skriver deg ut har de ikke ansvar for din sikkerhet lengre. Det kan du velge å gjøre om du ønsker.

Igjen, det er mulig å ta valget om å bli innlagt, men samtidig ønske å skade seg selv. Valget om innleggelse er ofte gjennomtenkt for den det gjelder, valget om å skade seg selv er i større grad spontant og desperat.

Skrevet

Det er helt vanlig at det settes vilkår for frivillig innleggelse. I dette tilfellet er et av vilkårene at du har utgang med følge. Om du ikke ønsker å akseptere dette vilkåret, kan du skrive deg ut.

Jeg har ikke helt skjønt det med frivillig tvang... for jeg har noen ganger fått beskjed om at om jeg ikke skriver under på frivillig innleggelse, så vil jeg bli innlagt på tvang, så det beste er om jeg samarbeider...

Det blir jo å tvinge noen til å skrive under... og dermed - frivillig tvang... ?

Skrevet

Jeg har ikke helt skjønt det med frivillig tvang... for jeg har noen ganger fått beskjed om at om jeg ikke skriver under på frivillig innleggelse, så vil jeg bli innlagt på tvang, så det beste er om jeg samarbeider...

Det blir jo å tvinge noen til å skrive under... og dermed - frivillig tvang... ?

Enig. Slik skal det ikke være.

Men det du beskriver, er noe helt annet enn dte trådstarter skriver om.

Skrevet

Det slår meg at de kanskje lyver. At det ikke er grunnlag for tvangsinnleggelse, men de vil gjerne legge deg inn allikevel og benytter seg derfor av denne trusselen.

Skrevet

Enig. Slik skal det ikke være.

Men det du beskriver, er noe helt annet enn dte trådstarter skriver om.

Er enig i at det ikke er det samme som trådstarter skriver om. Dette har jeg imidlertid opplevd flere ganger. Heldigvis er det flere år siden sist jeg var innlagt, men om det skulle skje igjen, skal jeg være mer kritisk...

Gjest frivillig tvang
Skrevet

Om du skriver deg ut har de ikke ansvar for din sikkerhet lengre. Det kan du velge å gjøre om du ønsker.

Igjen, det er mulig å ta valget om å bli innlagt, men samtidig ønske å skade seg selv. Valget om innleggelse er ofte gjennomtenkt for den det gjelder, valget om å skade seg selv er i større grad spontant og desperat.

Å bli innlagt på en akuttpost var det siste jeg ville. Siden det ikke var plass noen andre steder så måtte jeg si ja til tilbudet.

jeg synes det er litt pussig å ha utgang med følge når jeg fikk høre at jeg høyst sannsynlig bare ble der til i morgen.

Hvis jeg hadde forsøkt å gå ut eller rømme derrifra uten å skrive meg ut, hadde de brukt tvang på meg da? Eller hadde det blitt regnet som om jeg skrev meg ut? lurer litt på det.

Skrevet

Er enig i at det ikke er det samme som trådstarter skriver om. Dette har jeg imidlertid opplevd flere ganger. Heldigvis er det flere år siden sist jeg var innlagt, men om det skulle skje igjen, skal jeg være mer kritisk...

Husk at når du er "skikkelig" tvangsinnlagt er du langt bedre ivaretatt av kontrollkommisjonen enn om du er frivillig innlagt (frivillig tvang).

Skrevet

Å bli innlagt på en akuttpost var det siste jeg ville. Siden det ikke var plass noen andre steder så måtte jeg si ja til tilbudet.

jeg synes det er litt pussig å ha utgang med følge når jeg fikk høre at jeg høyst sannsynlig bare ble der til i morgen.

Hvis jeg hadde forsøkt å gå ut eller rømme derrifra uten å skrive meg ut, hadde de brukt tvang på meg da? Eller hadde det blitt regnet som om jeg skrev meg ut? lurer litt på det.

Pga av lang erfaring med at pasienter på en akuttpoat ikke oppfører seg rasjonelt, må en ofte lage slike rammer for innleggelser. Det er liten grunn til å kverulere eller spekulere over disse.

En ville sannsynligvis ikke gjort noe for å få deg tilbake. Kun varslet dine pårørende.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Du kan konverteres til tvang.

''§ 3-4. Forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern

Den som er under psykisk helsevern etter eget samtykke, kan ikke overføres til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår.

Forbudet i første ledd gjelder likevel ikke hvor utskrivning innebærer at pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.''

Eller du kan bli holdt tilbake på nødrett. Husker ikke hvor lenge man kan holdes tilbake på nødrett. Tror det er enten 24 timer eller 48 timer.

Kriteriene for tvangsinleggelse er alvorlig sinnslidelse + alvorlig fare for deg selv eller andre, eller at utsiktene til bedring blir vesentlig redusert.

Gjest beeen t6her ja
Skrevet

Loven sier at frivillig innleggelse skal være prøvd først. Sist jeg ble innlagt sa jeg nei til frivillig innleggelse og ble dermed tvangsinnlagt.Har lært nå ja. Hadde jeg reist frivillig, kunne jeg har skrevet meg ut dagen derpå. Men i stedet måtte jeg sette himmel og jord i bevegelse for å komme meg hjem.

Skrevet

¨Nå vet ikke jeg eksakt hva slags lover og regler som gjelder her, jeg vet bare at det er slik. Man er under behandling på et sykehus fordi man er psykisk syk, og at de har slike regler er forståelig. Om man er til fare for seg selv eller andre så har de et ansvar som må tas alvorlig selv om man er der frivillig.

Lovene for innlegging ved tvang er meget strenge, så det skal mye til.

Jeg har ikke inntrykk av at det nødvendigvis skal så mye til... Ble også stilt i det frivillig tvang-dillemmaet. Da sa jeg at om de ville tvinge meg, så fikk de gjøre det forid jeg opplevde begge alternativer som tvang uansett.

En annen gang ble jeg direkte tvangsinnlagt, men da var jeg temmelig dårlig og hadde trolig ikke vært her i dag om det ikke hadde skjedd. Tror dette med innleggelse har mye med legen som vurderer å gjøre. Og definitivt plass-situasjonen på psyk.akutt. Her jeg bor er det vanskelig å komme inn frivillig for å si det pent. Folk rekker å bli så psyke at de må under tvangsparagraf - slik at kommunen i gjen får gjennomgå for en av de høyeste tvangsstatistikkene på landsbasis.

Jaja, dette er of topic. Men det med utgang/følge som trådstarter nevner. Jeg har ved frivillig innleggelse (ikke frivillig tvang) blitt satt opp med følge de første 24 eller 48 timene. Jeg tror det er en standardpraksis - noe de gjør som en ren sikkerhetsrforanstaltning. Nå er det kanskje blitt vanskeligere for dere som røyker om dere må ut fra avdelingen. Slik var det jo ikke før. Akuttposter burde hatt en røykeveranda...

Om man skader seg selv på noen måte, så risikerer man selvsagt mer av at personalet føller etter deg. Da risikerer man å få "fotfølge", og det er ikke noe særlig hyggelig. Da er persolet etter deg så snart du må på dass, og du får ikke låse døra.

NHD har faktisk ellers et godt poeng - legger man seg ikke inn på "frivillig tvang" men "ufrivillig tvang," vil man stå sterkere med tanke på pasientrettigheter. Om tvangen virker unødvendig, kan faktisk psykehuset oppheve den, forandre det hele til frivillig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...