Gå til innhold

Hvilken behandling skal jeg satse på?

Anbefalte innlegg

Gjest Trudi-pudi
Skrevet

For å forklare situasjonen i korte trekk. Er 31 år, har diagnosene PSTD og ustabil personlighetsforstyrrelse, impulsiv type. Har vært i behandlingsapparatet mer eller mindre kontinuerlig siden 16- 17 årsalderen. Har prestert mye i livet, men også opplevd flere alvorlige overgrep av kortere og lengre perioder + + mye annet.

De fleste ser på meg som blid, utadvent, ressurssterk og stødig. Men samtidig har jeg i perioder så mye angst at jeg kan gå å små-hyperventilere flere døgn i strekk, og da er jeg for anspent til å få sove, svelge og bevege meg ut av huset. I tilegg har jeg aldri vært flink å ta vare på meg selv. Destruktiv i form av selvskading, alkohol og pillerus, selvmordshandlinger og spiseforstyrrelser, alt i perioder. Har også vært psykotisk, og tåler ikke lengre støy og stress.

Nå ruser jeg meg ikke aktivt lengre, men går rundt å føler meg diger som en tønne mens andre hyler over hvor tynn jeg er. Er ellers fysisk aktiv og har vært flink å bruke det sosiale nettverket mitt i vår og sommer.

Jeg har skrevet om psykologen min her før som jeg har gått til i 3 -4 år, og blitt rådet til å finne en annen da han er mest glad i å fortelle vitser og filosofere over kjente historikere, forfattere o.s.v... I tilegg til at han er glad i å gi meg knugendes klemmer som gjør meg usikker.

Har hatt noe kontakt med en annen psykolog også, men hun er enda verre. Greier ikke skille privatlivet mitt og hennes eget med det å være profesjonell. Siden jeg traff henne tror jeg hun har brukt kanskje 2-3000 private kroner på gaver til meg. I tilegg har jeg hatt perioder hvor jeg synes synd på psykologen fordi vedkommende forteller for mye om privatlivet.

Har nylig begynt med en behandler for rusproblematikk som jeg fikk et ganske godt førsteinntrykk av. I tilegg henger det i løse luften at jeg kan begynne med gruppeterapi og AMO-kurs. Siste vet jeg ikke hvor stor nytte jeg vil ha av...

For første gang på lenge er jeg nå fullstendig uten arbeid, og ønsker derfor å utnytte dette til å bli mer stabil over tid. Men hva slags behandling skal jeg spørre etter/oppsøke?

Glad for fornuftige svar :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Sats på den nye psykologen. En tilfeldig velgt psykolog vil med 99% sannsynlighet være bedre enn de to forrige.

2. Sats på å komme deg ut i arbeid.

Gjest Trudi-pudi
Skrevet

1. Sats på den nye psykologen. En tilfeldig velgt psykolog vil med 99% sannsynlighet være bedre enn de to forrige.

2. Sats på å komme deg ut i arbeid.

Trodde først det var jeg som var vanskelig, som aldri dro noe spesiellt nytte av terapien. Hun nye er ikke psykolog, og kaller seg fagkonsulent. Vet ikke om det betyr sosionom eller sykepleier, men hun var lett og hyggelig å prate med, og det er vel det viktigste?

Har også vært borti sykepleiere jeg føler meg totalt overlegen ovenfor både sosialt og IQ-messig. Kanskje det høres ganske kvalmt ut, men det er frustrerende. Har vært i mange situasjoner der rollene har blitt byttet :-/. Som feks. sistnevnte psykolog +++

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...