Gå til innhold

Hvordan foregår en anmeldelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mange tanker i hodet om hva jeg burde gjøre for å i det hele tatt klare å komme meg videre...? (Synes fortsatt at drap høres veldig fristende ut, men...)

Bare lurer litt på dette med anmeldelse...

Dersom jeg skulle få mot til meg til å anmelde faren min -hvordan vil det foregå? (altså; må det bli rettsak, politi, advokater, hvor mange blir eventuelt innblandet, må jeg da fortelle hele historien min til absolutt alle...o.l. ?????)

Hva er sannsynligheten for at han får noe straff? (eventuelt hvor lenge?)

Skrevet

Prøver å gi deg et mest riktig svar her i forhold til mine erfaringer.

Først vil du nok bli innkalt til avhøre hos politiet, da kan du ha med en person du stoler på / er trygg på .. Det blir lagt godt til rette for deg og du blir ikke behandlet som noen kriminell. Politiet kommer aldri til å tvinge deg til å møte din far, eller setter deg i en konfronterende situasjon med han.

Politiet vil nok etterforske saken, eventuellt kalle inn den du har anmeldt til avhør.. Så vil de etterforske mer og ta en stilling til om de skal henlegge saken, om de ikke har nok beviser til å ta den videre eller om det blir rettsak.. Du har nok mest sannsynlig krav på fri rettshjelp også så du kan finne deg en god advokat.

Synes du i første runde burde fokusere på deg selv, ta et lite skritt om gangen. Om du vil anmelde, så anmelder du og tar det fra der.. Men det er alltid tøft emosjonelt, følelsesmessig og psykisk.. det krever en god del krefter.

Veldig viktig for meg å få med at fokuset ikke alltid bør ligge på straff, men også på at du står opp for deg selv ved å anmelde og at det er en seier i seg selv. Ved å prate om det og vet at din far vet at du har anmeldt, så tar du fra han all makt.. Du snur rollene fullstendig.. Du står opp for deg selv og du viser at du ikke er et offer.

Med all respekt for deg og dine følelser.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg fikk tilbud om en veldig skånsom måte å anmelde. Bistandsadvokaten var med, og hadde ordnet det slik at de ikke gikk i uniform. Vi satt i et møterom fremfor avhørsrom, og jeg møtte etterforskeren. Både etterforskeren og bistands advokaten fortalte grundig hvordan prosessen er. Vil ikke gå i detaljer med tanke på mulig gjenkjennelse.

Det jeg tenker er viktig når man anmelder er at man må tåle en henleggelse, i verste fall frifinnelse. Det er da viktig at du forstår at dette ikke går på at du ikke blir trodd, men at politiet ikke har nok bevis til å straffe han.

Skrevet

Hei eksvimle,

Vedr. anmeldelse: det er veldig viktig at du forteller sannheten nøyaktig når du snakker med dem. Ikke legge til eller trekke fra, men så nøyaktig som mulig.

*klem*

Skrevet

Prøver å gi deg et mest riktig svar her i forhold til mine erfaringer.

Først vil du nok bli innkalt til avhøre hos politiet, da kan du ha med en person du stoler på / er trygg på .. Det blir lagt godt til rette for deg og du blir ikke behandlet som noen kriminell. Politiet kommer aldri til å tvinge deg til å møte din far, eller setter deg i en konfronterende situasjon med han.

Politiet vil nok etterforske saken, eventuellt kalle inn den du har anmeldt til avhør.. Så vil de etterforske mer og ta en stilling til om de skal henlegge saken, om de ikke har nok beviser til å ta den videre eller om det blir rettsak.. Du har nok mest sannsynlig krav på fri rettshjelp også så du kan finne deg en god advokat.

Synes du i første runde burde fokusere på deg selv, ta et lite skritt om gangen. Om du vil anmelde, så anmelder du og tar det fra der.. Men det er alltid tøft emosjonelt, følelsesmessig og psykisk.. det krever en god del krefter.

Veldig viktig for meg å få med at fokuset ikke alltid bør ligge på straff, men også på at du står opp for deg selv ved å anmelde og at det er en seier i seg selv. Ved å prate om det og vet at din far vet at du har anmeldt, så tar du fra han all makt.. Du snur rollene fullstendig.. Du står opp for deg selv og du viser at du ikke er et offer.

Med all respekt for deg og dine følelser.

Takk for godt svar.

Begynner å innse at dette ikke er rette vei for meg ihvertfall.

Det kommer jo da i hovedsak til å bli mitt ord mot hans. Han er veldig god til å snakke for seg -og få folk på sin side. Han har venner og familie. Jeg har ikke noe. (Og jeg blir jo som regel helt stum når jeg prøver å si noe). Og nei -jeg tror ikke jeg kan klare å gå igennom alt av belastning en anmeldelse vil medføre -for så at han skal bli frikjent. Da kommer han bare til å få enda mer makt over meg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...