Gå til innhold

Har du hjelpere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var med i en bilulykke (dødsulykke) kom hun og roet meg ned. Har vært truet på livet endel ganger og hun kommer og roer meg ned. Hun reddet meg fra å dø av en overdose tabletter en gang. Overtalte meg til å ringe etter hjelp.

Nå er et av mine barn veldig syk og hun hjelper meg nå også. Oppgaven hennes "på den andre siden" er å være en hjelper, bla for meg. Hvorfor kan ikke du skjønne at det finnes noe annet enn det du ser foran din nese?

Det finnes masse som jeg ikke kan se, og det er jo nettopp derfor forskjere studerer det som finnes mellom himmel og jord.

Poenget er jo at det ikke er noe som helst som indikerer at dette "noe" er hjelpere, zombier, overnaturlige ting, osv.

Det du beskriver, for eksempel, kan fint forklares med noe du selv tror på, men som ikke eksisterer utenfor hodet ditt. :-)

Med vennlig hilsen

• Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

74

• eksvimle

10

• fasanen

6

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror du virkelig at det ikke finnes andre ting enn det du kan oppfatte med din lille hjerne? Tror du at dette lille organet har svaret på alt?

''Tror du virkelig at det ikke finnes andre ting enn det du kan oppfatte med din lille hjerne?''

Jeg oppfatter ikke bakteria med hjernen, men med mikroskop.

Jeg oppfatter hvordan fly flyr ved å se at de gjør det, og at forklaringen stemmer overens med fysikkens lover.

''Tror du at dette lille organet har svaret på alt?''

Interessant spørsmål, men ettersom det er din egen hjerne som oppfatter din "hjelper" så bør du kanskje selv svare på det.

Gjest instant coffee
Skrevet

''Tror du virkelig at det ikke finnes andre ting enn det du kan oppfatte med din lille hjerne?''

Jeg oppfatter ikke bakteria med hjernen, men med mikroskop.

Jeg oppfatter hvordan fly flyr ved å se at de gjør det, og at forklaringen stemmer overens med fysikkens lover.

''Tror du at dette lille organet har svaret på alt?''

Interessant spørsmål, men ettersom det er din egen hjerne som oppfatter din "hjelper" så bør du kanskje selv svare på det.

Kanskje har jeg en hjerne som sanser mere enn din? Det er ganske kjent at ikke alle hjerner er like intelligente på alle områder. Noen kjører seg fast i et spor. Dette kan være å snakke om julenissen og alt mulig.

Skrevet

Kanskje har jeg en hjerne som sanser mere enn din? Det er ganske kjent at ikke alle hjerner er like intelligente på alle områder. Noen kjører seg fast i et spor. Dette kan være å snakke om julenissen og alt mulig.

''Kanskje har jeg en hjerne som sanser mere enn din? Det er ganske kjent at ikke alle hjerner er like intelligente på alle områder. Noen kjører seg fast i et spor. Dette kan være å snakke om julenissen og alt mulig.''

Eller kanskje den "sanser" ting som ikke er der, fordi du tror de er der?

Og du har kjørt deg fast i sporet om at "det er noe der", på tross av at INTET utenfor deg selv underbygger dette.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Det er mange som hjelper meg i vanskelige situasjoner.

Skrevet

For deg nei. Men for andre hjelper det å tro at de har nissen på sin side. Og det plager ikke meg. Dersom de forøvrig ikke løper rundt i rumpa med slipset rundt hodet.

Hvorfor denne inderlige trangen til å messe om at nissen ikke finnes? Folk flest VET at han ikke finnes. De som velger å ha ham med på laget gjør stort sett ingen skade.

Men for all del, du kan få siste ordet her og. :0)

''Hvorfor denne inderlige trangen til å messe om at nissen ikke finnes?''

''Men for all del, du kan få siste ordet her og. :0)''

Det er noe forsøk-på-dårlig-hersketeknikk-aktig over det der "siste ordet"-våset ditt (har du noe som tilsier at jeg har siste ordet oftere enn deg?), og å skrive det samtidig som du stiller meg et spørsmål.

Gjest instant coffee
Skrevet

''Kanskje har jeg en hjerne som sanser mere enn din? Det er ganske kjent at ikke alle hjerner er like intelligente på alle områder. Noen kjører seg fast i et spor. Dette kan være å snakke om julenissen og alt mulig.''

Og du har kjørt deg fast i sporet om at "det er noe der", på tross av at INTET utenfor deg selv underbygger dette.

Med vennlig hilsen

Jeg kan tenke alternativer: F.eks at dette ikke er sant, dette tror jeg ikke på. Men det går jo ikke, jeg har jo disse opplevelsene uansett.

Liker ikke du å tro på det du ser og hører? Alternativet er jo at jeg er sprø og det tror jeg ikke på. Jeg fungerer helt normalt, kun lite søvn og veldig nervøs for tiden.

Skrevet

Jeg kan tenke alternativer: F.eks at dette ikke er sant, dette tror jeg ikke på. Men det går jo ikke, jeg har jo disse opplevelsene uansett.

Liker ikke du å tro på det du ser og hører? Alternativet er jo at jeg er sprø og det tror jeg ikke på. Jeg fungerer helt normalt, kun lite søvn og veldig nervøs for tiden.

''Jeg kan tenke alternativer: F.eks at dette ikke er sant, dette tror jeg ikke på. Men det går jo ikke, jeg har jo disse opplevelsene uansett.''

Opplevelsene er jo i hjernen din. Det er ingen forskjell.

''Liker ikke du å tro på det du ser og hører? Alternativet er jo at jeg er sprø og det tror jeg ikke på. Jeg fungerer helt normalt, kun lite søvn og veldig nervøs for tiden.''

Hvis du går ute i skogen om natten, så ser hjernen din "troll og monstre" blant skyggene av trærene. Det betyr ikke at troll og monstre eksisterer, men at hjernen din er laget slik at den ser "troll" i slike omstendigheter.

Og "ser" jeg ting jeg tviler på så ville jeg fotografert det, eller på andre måter fått uavhengig bevis på fenomenet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Leste igjennom denne diskusjonen...

Slo meg litt at folk snakket om nisse, zombier, "hjelpere", døde bestemødre som svada... Men, ingen nevte på Jesus, Gud, Allah, Buddah...osv... utrolig mange som tror på dem -men ingen har jo sett dem. Hadde "instant coffee" f.eks sagt at h*n fikk hjelp fra Gud i tunge stunder -hadde dere på DOL reagert litt annerledes da?

Tror folk kaller dette hva de vil... Gud, hjelpere, døde besteforeldre... Men, er det ikke rett og slett en overlevelse mekanisme...??? Noen mennesker finner støtte, og hjelp i å tro på noe... Kall det hva dere vil, mener nå jeg!!! (jeg tror jeg hadde syntes det var veldig godt å tro på et eller annet...men...!)

(jeg personlig synes det er veldig naturlig å også nevne på dette i samme setning som nisser og påskeharer...)

Gjest nåkked
Skrevet

''Hvorfor denne inderlige trangen til å messe om at nissen ikke finnes?''

''Men for all del, du kan få siste ordet her og. :0)''

Det er noe forsøk-på-dårlig-hersketeknikk-aktig over det der "siste ordet"-våset ditt (har du noe som tilsier at jeg har siste ordet oftere enn deg?), og å skrive det samtidig som du stiller meg et spørsmål.

Jeg tolket spørsmålet hennes som retorisk og at den siste setningen var et tegn på "agree to disagree". Hvis man vil så kan man klare å tolke alt som sies som negativt.

Mulig at det er noen som trenger en dose antiskeptika ;-)

Skrevet

Jeg tolket spørsmålet hennes som retorisk og at den siste setningen var et tegn på "agree to disagree". Hvis man vil så kan man klare å tolke alt som sies som negativt.

Mulig at det er noen som trenger en dose antiskeptika ;-)

Ting har jo ofte en historie! :-)

Skepsis er sunt - det er det som er grunnen til at vi ikke tror blindt på troll, Odin, og drager!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ting har jo ofte en historie! :-)

Skepsis er sunt - det er det som er grunnen til at vi ikke tror blindt på troll, Odin, og drager!

Med vennlig hilsen

..og igjen... hva med Jesus, Gud, Allah, Buddah.... De blir jo trodd på... (og det er "normalt"??!!!)

Gjest vinglepetter
Skrevet

Kristin Halvorsen (SV) var min hjelper engang. Hun snakket om at jeg ikke måtte straffes, på debattprogrammene på TV.

jasså,var det deg som kastet Bløtkaka i fjeset hennes? ))))))

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg har venner og kolleger som hjelper meg om jeg ber dem om det.

Skrevet

..og igjen... hva med Jesus, Gud, Allah, Buddah.... De blir jo trodd på... (og det er "normalt"??!!!)

Jeg er ateist! Jeg tror ikke på noen av dem.

Gud er menneskeskapt, og ikke omvendt!

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg har venner og kolleger som hjelper meg om jeg ber dem om det.

Glemte google, wikipedia og PubMed. De er gode hjelpere :-)

Gjest nåkked
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg fatter ikke at du skulle bry deg med dette, Sør! Dersom en person plages med skremmende sanseinntrykk og lider av dette så er det på tide å få hjelp, men i dette tilfellet er det en person som lar seg trøste av at det er noen der som tar vare på personen og det gir trygghet.

Det er da ingen forskjell mellom å tro på Gud versus andre ting/personer? Mener å huske at NHD en gang sa at den eneste forskjellen mellom å tro på noe alternativt og å tro på Gud/Allah er at det er flere som tror på Gud/Allah. Ingen har sett noen av dem. Men ingen gir vel antipsykotika og psykiatrisk hjelp til religiøse, kun pga. deres tro...?

Skrevet

Jeg fatter ikke at du skulle bry deg med dette, Sør! Dersom en person plages med skremmende sanseinntrykk og lider av dette så er det på tide å få hjelp, men i dette tilfellet er det en person som lar seg trøste av at det er noen der som tar vare på personen og det gir trygghet.

Det er da ingen forskjell mellom å tro på Gud versus andre ting/personer? Mener å huske at NHD en gang sa at den eneste forskjellen mellom å tro på noe alternativt og å tro på Gud/Allah er at det er flere som tror på Gud/Allah. Ingen har sett noen av dem. Men ingen gir vel antipsykotika og psykiatrisk hjelp til religiøse, kun pga. deres tro...?

Men jeg er ateist, og har skrevet tusenvis av innlegg mot folk som påstår at Gud eksisterer, akkurat som "hjelpere".

Poenget er dog at det som kan "hjelpe" (i anførselstegn) det ene sekundet, kan gjøre det motsatte noen sekunder senere. Hva nå hvis hjelperen plutselig sier at du skal drepe noen? Eller hva som helst annet?

Det beste er å forholde seg til virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Gjest nåkked
Skrevet

Da jeg var med i en bilulykke (dødsulykke) kom hun og roet meg ned. Har vært truet på livet endel ganger og hun kommer og roer meg ned. Hun reddet meg fra å dø av en overdose tabletter en gang. Overtalte meg til å ringe etter hjelp.

Nå er et av mine barn veldig syk og hun hjelper meg nå også. Oppgaven hennes "på den andre siden" er å være en hjelper, bla for meg. Hvorfor kan ikke du skjønne at det finnes noe annet enn det du ser foran din nese?

Jeg synes at det høres hyggelig ut jeg :) Bra at du føler at du får hjelp og at du kan ta imot den hjelpen og få det bedre!

Det at andre sier at det ikke eksisterer behøver du ikke å bry deg om. Det er ingen av oss som vet hvordan verden og verdensrommet oppsto og ingen av oss som vet hvordan det er å være død og hva vi eventuelt driver med da.

Så lenge dette ikke plager deg eller hemmer deg i livet synes ikke jeg at det er noe galt i det :)

Gjest nåkked
Skrevet

Men jeg er ateist, og har skrevet tusenvis av innlegg mot folk som påstår at Gud eksisterer, akkurat som "hjelpere".

Poenget er dog at det som kan "hjelpe" (i anførselstegn) det ene sekundet, kan gjøre det motsatte noen sekunder senere. Hva nå hvis hjelperen plutselig sier at du skal drepe noen? Eller hva som helst annet?

Det beste er å forholde seg til virkeligheten.

Med vennlig hilsen

"instant coffee" har ikke sagt noe om at hun får råd fra de døde, kun at hun får trygghet. Og de fleste klarer vel å skille mellom godhet og dårlige råd selv. Det gjelder å ta imot det gode! :)

Jeg har aldri fornemmet noen selv og ville nok syntes det var litt skremmende, men jeg respekterer at noen finner trøst og trygghet i dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...