Gå til innhold

Har du hjelpere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at det høres hyggelig ut jeg :) Bra at du føler at du får hjelp og at du kan ta imot den hjelpen og få det bedre!

Det at andre sier at det ikke eksisterer behøver du ikke å bry deg om. Det er ingen av oss som vet hvordan verden og verdensrommet oppsto og ingen av oss som vet hvordan det er å være død og hva vi eventuelt driver med da.

Så lenge dette ikke plager deg eller hemmer deg i livet synes ikke jeg at det er noe galt i det :)

''

Det at andre sier at det ikke eksisterer behøver du ikke å bry deg om.''

Nei, selvsagt ikke. Julenissen, Spaghettimonsteret, Usynlige Lilla Kaniner, og alt sammen eksisterer bare man tror nok, og ikke tenker selv.

'' Det er ingen av oss som vet hvordan verden og verdensrommet oppsto og ingen av oss som vet hvordan det er å være død og hva vi eventuelt driver med da.''

Jo, det vet man faktisk en god del om. Hvis du lurer på hvordan det er å være død så ta en kikk i kjøledisken på det lokale supermarkedet.

Å tro på fantasifigurer, etter man er 6-7 år gammel, fører lite godt med seg.

Med vennlig hilsen

• Svar 195
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

74

• eksvimle

10

• fasanen

6

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"instant coffee" har ikke sagt noe om at hun får råd fra de døde, kun at hun får trygghet. Og de fleste klarer vel å skille mellom godhet og dårlige råd selv. Det gjelder å ta imot det gode! :)

Jeg har aldri fornemmet noen selv og ville nok syntes det var litt skremmende, men jeg respekterer at noen finner trøst og trygghet i dette.

Så sålenge folk mener det er trøst, så eksisterer plutselig Spaghettimonsteret? Og vi avvikler Virkeligheten?

Eksistens avgjøres av hva som "trøster"?

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har en husnisse som stadig vekk redder meg fra en grønn sak som lever under senge mi, og som blir truende når han spiser etter midnatt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har en husnisse som stadig vekk redder meg fra en grønn sak som lever under senge mi, og som blir truende når han spiser etter midnatt.

Ah. Sorry. Skal ikke kødde med nisser på forum for Psykiatri. Jeg trodde jeg var på Åpent.

Skrevet

Nå er det på tide å få drept noen av disse mosegrodde hybelkaninene dine!

Med vennlig hilsen

Gjest nåkked
Skrevet

Så sålenge folk mener det er trøst, så eksisterer plutselig Spaghettimonsteret? Og vi avvikler Virkeligheten?

Eksistens avgjøres av hva som "trøster"?

Med vennlig hilsen

Spaghettimonsteret høres skummelt ut så jeg tror ikke at det er noe særlig hensiktsmessig å tro på det.

Jeg synes forøvrig at du setter en veldig enten-eller her. Enten så tror man på "virkeligheten" eller så er man gal og hører definitivt noe negativt og at noen ber deg om å drepe noen. Ett glass vin til maten to ganger i uka er ikke helt det samme som to flasker om dagen. Det virker for meg ut som at du er en person som vil forby alkohol fordi enkelte blir avhengige av det eller voldelige.

Det finnes grader av dette med å være i kontakt med noe/noen som ikke andre kan se.

Gjest psykos
Skrevet

Ah. Sorry. Skal ikke kødde med nisser på forum for Psykiatri. Jeg trodde jeg var på Åpent.

hahahaha

Skrevet

Jeg er ateist! Jeg tror ikke på noen av dem.

Gud er menneskeskapt, og ikke omvendt!

Med vennlig hilsen

Ja -nettopp det jeg mener - Og det er julenissen, påskeharen og såkalte "hjelpere" også...!!!!

Folk kaller det hva de vil... Men, i bunn og grunn blir det samme sak -noe "uvirkelig" mennesker dikter opp for å føle seg bedre...! Kanskje?

Gjest nåkked
Skrevet

''

Det at andre sier at det ikke eksisterer behøver du ikke å bry deg om.''

Nei, selvsagt ikke. Julenissen, Spaghettimonsteret, Usynlige Lilla Kaniner, og alt sammen eksisterer bare man tror nok, og ikke tenker selv.

'' Det er ingen av oss som vet hvordan verden og verdensrommet oppsto og ingen av oss som vet hvordan det er å være død og hva vi eventuelt driver med da.''

Jo, det vet man faktisk en god del om. Hvis du lurer på hvordan det er å være død så ta en kikk i kjøledisken på det lokale supermarkedet.

Å tro på fantasifigurer, etter man er 6-7 år gammel, fører lite godt med seg.

Med vennlig hilsen

''Hvis du lurer på hvordan det er å være død så ta en kikk i kjøledisken på det lokale supermarkedet.''

Dersom du ser på en sovende person så ser du vel ikke drømmene dens?

Skrevet

Ja -nettopp det jeg mener - Og det er julenissen, påskeharen og såkalte "hjelpere" også...!!!!

Folk kaller det hva de vil... Men, i bunn og grunn blir det samme sak -noe "uvirkelig" mennesker dikter opp for å føle seg bedre...! Kanskje?

Nettopp. Og akkurat som i andre tilfeller er det best å forholde seg til virkeligheten.

*klem*

Gjest psykos
Skrevet

det er sykt!

Skrevet

Spaghettimonsteret høres skummelt ut så jeg tror ikke at det er noe særlig hensiktsmessig å tro på det.

Jeg synes forøvrig at du setter en veldig enten-eller her. Enten så tror man på "virkeligheten" eller så er man gal og hører definitivt noe negativt og at noen ber deg om å drepe noen. Ett glass vin til maten to ganger i uka er ikke helt det samme som to flasker om dagen. Det virker for meg ut som at du er en person som vil forby alkohol fordi enkelte blir avhengige av det eller voldelige.

Det finnes grader av dette med å være i kontakt med noe/noen som ikke andre kan se.

''Det finnes grader av dette med å være i kontakt med noe/noen som ikke andre kan se.''

Hvis man tror på noe slikt, så blir jo det neste at man lytter til hva de sier, og så risikerer man at stemmene i hodet sier man skal drepe.

Eller så går man til krig mot de som tror på en annen gud.

===

Virkeligheten er ikke selvvalgt. Det er ikke slik at spøkelser eksisterer "litt", fordi det passer oss.

Et godt sitat:

“Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick

Skrevet

''Hvis du lurer på hvordan det er å være død så ta en kikk i kjøledisken på det lokale supermarkedet.''

Dersom du ser på en sovende person så ser du vel ikke drømmene dens?

Nei, men drømmene er akkurat det. Drømmer.

Problemet er når folk tror det ikke er forskjell på drømmer ("hjelpere") og Virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Gjest synsing
Skrevet

Leste igjennom denne diskusjonen...

Slo meg litt at folk snakket om nisse, zombier, "hjelpere", døde bestemødre som svada... Men, ingen nevte på Jesus, Gud, Allah, Buddah...osv... utrolig mange som tror på dem -men ingen har jo sett dem. Hadde "instant coffee" f.eks sagt at h*n fikk hjelp fra Gud i tunge stunder -hadde dere på DOL reagert litt annerledes da?

Tror folk kaller dette hva de vil... Gud, hjelpere, døde besteforeldre... Men, er det ikke rett og slett en overlevelse mekanisme...??? Noen mennesker finner støtte, og hjelp i å tro på noe... Kall det hva dere vil, mener nå jeg!!! (jeg tror jeg hadde syntes det var veldig godt å tro på et eller annet...men...!)

(jeg personlig synes det er veldig naturlig å også nevne på dette i samme setning som nisser og påskeharer...)

Kjempegodt inspill fra deg ekssvimle.

Ta bare den berømte snåsamannen som rimelig mange inkludert tidligere helseminister støttet. I Nord norge hvor jeg opprinnelig kommer fra har det i lang tid og er enda kulturelt akseptert og "naturlig" at en kontakter healer , eller benytter elementer fra samisk folketro.

I nyere tid så er dette særlig i nordnorge blitt integrert i kristendommen. At noen hevder da har kontakt med spøkelser eller har hjelpere vil således ikke regne som noe psykose i eks nordnorge.

Mennesker har et behov i seg for disse mytene. De eksisterer enda og de blir således dannet nye myter. Et eksempel på en ny myte er ufoer. Forøvrig mener jeg at hvis en skal argumentere med logikk er det like greit å tro på ufoer som det er å tro på Gud/allah etc.

Enda i dag med alle de mytene som vitenskapen har avkreftet. Så har ikke vitenskapen alle svarene.

Skrevet

Jeg fatter ikke at du skulle bry deg med dette, Sør! Dersom en person plages med skremmende sanseinntrykk og lider av dette så er det på tide å få hjelp, men i dette tilfellet er det en person som lar seg trøste av at det er noen der som tar vare på personen og det gir trygghet.

Det er da ingen forskjell mellom å tro på Gud versus andre ting/personer? Mener å huske at NHD en gang sa at den eneste forskjellen mellom å tro på noe alternativt og å tro på Gud/Allah er at det er flere som tror på Gud/Allah. Ingen har sett noen av dem. Men ingen gir vel antipsykotika og psykiatrisk hjelp til religiøse, kun pga. deres tro...?

Det er nettopp det jeg mener også... I mitt hodet er det ikke store forskjellen på påskeharen og gud...!

Gjest nåkked
Skrevet

''Det finnes grader av dette med å være i kontakt med noe/noen som ikke andre kan se.''

Hvis man tror på noe slikt, så blir jo det neste at man lytter til hva de sier, og så risikerer man at stemmene i hodet sier man skal drepe.

Eller så går man til krig mot de som tror på en annen gud.

===

Virkeligheten er ikke selvvalgt. Det er ikke slik at spøkelser eksisterer "litt", fordi det passer oss.

Et godt sitat:

“Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.” – Philip K. Dick

''Hvis man tror på noe slikt, så blir jo det neste at man lytter til hva de sier, og så risikerer man at stemmene i hodet sier man skal drepe.''

Hehe. Dersom en person i din virkelighet ber deg om å ta livet av noen, gjør du det da? Det er slikt leiemordere lever av og det eksisterer og er ikke en stemme i hodet ;-) Man kan alltid risikere at noen ber deg om å gjøre noe galt også er det din oppgave å avgjøre om du vil gjøre det.

Gjest nåkked
Skrevet

Det er nettopp det jeg mener også... I mitt hodet er det ikke store forskjellen på påskeharen og gud...!

Nei, den eneste forskjellen er at påskeharen har godteri! :-)

Gjest nåkked
Skrevet

Nei, men drømmene er akkurat det. Drømmer.

Problemet er når folk tror det ikke er forskjell på drømmer ("hjelpere") og Virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Drømmer hjelper oss å bearbeide det som skjer på dagtid. Mareritt derimot er ikke så hyggelig...

Gjest segunda
Skrevet

Kjempegodt inspill fra deg ekssvimle.

Ta bare den berømte snåsamannen som rimelig mange inkludert tidligere helseminister støttet. I Nord norge hvor jeg opprinnelig kommer fra har det i lang tid og er enda kulturelt akseptert og "naturlig" at en kontakter healer , eller benytter elementer fra samisk folketro.

I nyere tid så er dette særlig i nordnorge blitt integrert i kristendommen. At noen hevder da har kontakt med spøkelser eller har hjelpere vil således ikke regne som noe psykose i eks nordnorge.

Mennesker har et behov i seg for disse mytene. De eksisterer enda og de blir således dannet nye myter. Et eksempel på en ny myte er ufoer. Forøvrig mener jeg at hvis en skal argumentere med logikk er det like greit å tro på ufoer som det er å tro på Gud/allah etc.

Enda i dag med alle de mytene som vitenskapen har avkreftet. Så har ikke vitenskapen alle svarene.

Jeg er enig med deg i at vitenskapen i dag har ikke alle svarene. Mennesker har lett etter en styrke inn i seg selv og utenfor i alle tider. Hva det heter er avhengig av tid, kulture og diverse andre ting.

De som går hardt mot religioner og tro er "religiøse" på et vis også.

Skrevet

Nei, den eneste forskjellen er at påskeharen har godteri! :-)

Da er heller jeg nok mest i trosretning "påskehare" merker jeg...;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...