Gå til innhold

Klarer ikke å spise mat ved formelle anledninger

Anbefalte innlegg

Gjest Whymee
Skrevet

Hei, Jeg er en ung mann i 20 årene som sliter med et veldig uvanlig problem. Jeg har hatt dette problemet helt siden barndommen men har lagt merke til at de har blitt være eller kanskje ikke blitt være men voksne mennesker har ikke mulighet til å gjøre slike feil derfor opplever jeg det som mer dramatisk nå. Problemet mitt er at jeg klarer ikke å spise mat ved formelle anledninger, typisk er det besøk på en ordentlig restaurant, private middager som serveres i mer formell omgivelser. For eksempel jeg kan fint spise lunsj i kantine med mine kolleger og tom ta lunsj på ordentlig restaurant med dem, men å spise middag i en formell sammenheng er vanskelig. Nå er det slik at det ikke er konsistens og jeg faktisk kan ved enkelte anledninger klare dette fint men frykt for å havne i en slik situasjon gjør at jeg melder meg ut av slike samlinger. Det som skjer nå jeg først får problemet er at jeg klarer ikke å svelge mat, jeg kan tygge men det går bare ikke gjennom. Enkelte ganger klarer jeg å bli kvitt nervøsitet ved å ta utrolig små porsjoner av maten å ta veldig lite mat omgangen, når jeg kommer videre så klarer jeg å spise normalt. Så det som skjer er at jeg blir veldig nervøs og blir veldig usikker på om jeg vil klare å spise på en slik anledning eller ikke. Jeg elsker mat og hjemme spiser som vanlig. Også middags arrangementer hjemme hos meg gir meg av en eller annen grunn ikke samme frykt og der får jeg aldri slik trøbbel. Jeg vet ikke om det er spiseforstyrrelse eller noe annet. Jeg vet heller ikke type behandling jeg trenger for å bli kvitt dette samt hvor langtid vil en slik behandling kunne ta. Jeg har aldri oppsøkt profesjonelt hjelp og har hittil klart å leve med problemet uten at engang mine familiemedlemmer vet om det.

Skrevet

Det er i alle fall ikke en spiseforstyrrelse. Det er mulig NHD og andre vil anbefale (meta)kognitiv terapi. Det høres ikke ut som verdens største problem da du stort sett kan unngå å spise formelle middager ute, og du klarer å presse ned litt mat ved slike anledninger. Da er det den sosiale situasjonen du sliter med og du må i så fall jobbe med deg selv for å slappe mer av i slike situasjoner. Det kan hjelpe å sitte sammen med noen du kjenner godt. Gjør ikke dette til et større problem enn det det er, du kan innta hovedmåltidet hjemme og spise litt ute når du må. Med tiden vil du sikkert kunne bli mer komfortabel med situasjonen, spesielt hvis du slutter å fokusere på maten som du ikke får ned. De andre ser på sin mat og ikke på hvor langt du har kommet :)

Skrevet

Det er ikke lett å spise når en er anspent og stresset. Jeg sliter med det samme som du, men kan også få svelgeproblemer hjemme alene også. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har satt fast mat i halsen og hostet det opp igjen. Har tatt røntgen av halsen, men det viste ikke noe spesieellt.

Legen min mener det henger sammen med psyken... Jeg utviklet dette etter at jeg sluttet å spise for en lengre periode. Var nesten som svelgemusklene var ute av treening.

Har ikke noen løsning på problemet annet enn å velge mat som er lett å svelge og drikke mye vann ved slike anledninger. For min del er det lettest å svelge mos, flytende mat eller ekstra hard mat som frukt, knekkebrød o.l....

Pizza, brød og seigt kjøtt er håpløst i slike situajsoner...

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei rose23 og takk for ditt svar,

Jeg har ingen fysiske svelgeproblemer da jeg aldri får satt fast maten når jeg ikke er nervøs.

Det er heller ikke alltid lett å velge mat, da det varierer hva som er tilgjengelig. Det er veldig ukomfortabel at man ikke spiser når alle sitter rundt bordet å tar inn mat som vanlig, det er altså ikke så mye mer man skal gjøre der.

Problemet mitt er at jeg elsker å være sammen med folk men hater å spise sammen med de, så jeg går glipp av en god del samlinger jeg hadde elsket å være med på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...