Gå til innhold

NHD overdriver

Anbefalte innlegg

Gjest ser du det mye
Skrevet

overdriver psykiske pasienter plagene sine mye for at det skal se verre ut??

Skrevet

Hvem i h............. ønsker å være psykisk syk av egen fri vilje? Det finnes da ikke noen verre/stigmatiserende sykdom å få. Jeg tror heller at de fleste biter gebisset sammen og tier i det lengste.

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Føler du selv att du overdriver? På andre kjenner man seg selv? eller?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke mer enn somatiske pasienter, og sjelden når de snakker med legen. Seg imellom er det meget vanlig at det er en konkurranse om å ha det verst.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Ikke mer enn somatiske pasienter, og sjelden når de snakker med legen. Seg imellom er det meget vanlig at det er en konkurranse om å ha det verst.

Jeg overdriver definitivt ikke, hverken til lege eller medpasienter. Noen steder er det visstnok status å være på tvang fordi det betyr at du er sykest. Jeg vil ikke være sykest, og er flau over å være på tvang, så jeg sier uansett at jeg er på frivillig.

I fht selvskading.har jeg sett konkurransen. Selvskadere som går i kortermede topper midt på vinteren for å vise arrene. Men jeg har inntrykk av at selvskadere må skade seg mer og mer for å bli tatt på alvor. Jeg har flere ganger overhørt feks "ja men det trenger jo ikke å syes, det holder med strips". En jeg snakket med angående dette sa at hun opplevde at dersom kuttene ikke måtte syes, var det bare oppmerksomhet og hun ble sendt hjem,

Selvskading er en destruktiv mestringsstrategi, og man må finne andre måter å kommunisere at man ikke har det bra. Selvskadingen er symptomet, for å bli frisk må man finne årsaken. Å ha for mye fokus på selskadingen kan føre til at det eskalerer. Hun jeg kjenner sa at hun ikke ville ha fokuset på selvskadingen for det var ikke der problemet lå, men behandler mente at man måtte fokusere på selvskadingen også. Hun ville jobbe med det bakenforliggende, og tenkte at dersom hun får bearbeidet det trenger hun ikke selvskadingen.

Gjest ser du det mye
Skrevet

hvordan kan du se at det er konkurranse seg imellom

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...