Gå til innhold

Gufs fra fortiden

Gjest Tjære på hjernen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette syns jeg var ille! Behandle mennesker sånn!

candyqueen_83
Skrevet

Syns ikke det var så galt jeg. Det er et røykfritt sykehus, så de kan da være glade for at de i det hele tatt får ta seg en blås rett utenfor avdelingen. Tar ikke mange minuttene å røyke en sigarett så de klarer vel å stå. Ellers er jo valget opp til dem selv da, de kan dra derfra.

Gjest Tjære på hjernen
Skrevet

Syns ikke det var så galt jeg. Det er et røykfritt sykehus, så de kan da være glade for at de i det hele tatt får ta seg en blås rett utenfor avdelingen. Tar ikke mange minuttene å røyke en sigarett så de klarer vel å stå. Ellers er jo valget opp til dem selv da, de kan dra derfra.

En røyk eller to er et privilegum for mennesker som sliter og er innlagt. Det er en sosial greie, og at ikke de kan få sitte og kose seg er et brudd på menneskerettighetene, nærmest.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt. Hunder har aldri fått stoler når de skal røyke på psykiatrisk avdeling.

Hensikten er denne: Pasientene skal få tilfredsstilt røykebehovet. Det får de ved å røke en sigarett. Det tar 5 - 10 minutter, og så lenge greier en å stå/gå.

"Røykestua" der pasientene sitter lenge, er en svært destruktiv samlingsplass. Mange pasienter henvender seg til personalet og spør om vi vet hvordan miljøet/temaene er på en slik plass. Tiden for røyking ønskes derfor å begrenses til et minimum.

Gjest Nemlig hemlig
Skrevet

Jeg var innlagt på ett sted som het mohenga bo og behandlingsenter (!???) i 92 og der fikk man ikke lov til å røyke mere enn 10 om dagen. En pasient som hostet mye, ble fratatt røyken helt. Han fikk rett og slett ikke lov til å røyke. All røyking skulle skje på visse klokkeslett. Husker jeg var meget pissed på den regelen.

Røyking er noe svineri, men her har psykiatriske pasienter sikkert like rettigheter som helseministeren.

Gjest liksomliksom
Skrevet

Gufs fra fortiden...? Før i tiden fikk man jo røyke overalt. Dette er vel heller et gufs fra fremtiden...

Det står jo at det er en åpen avdeling slik at pasientene har jo faktisk mulighet til å gå et annet sted for å røyke. Ser ikke problemet i dette. Folk som jobber midt i byen f.eks. må jo gå ut på fortauet og ta seg en røyk og da må de jo ofte stå. Ikke kan man ta seg så lang tid med røykepauser i arbeidstiden heller, stort sett. Dessuten er det faktisk ikke alle som har muligheten til å gå ut engang når man er på akuttpsykiatrisk. Jeg synes dette ser bedre ut enn et trist røykerom inne på en lukket/skjermet avdeling. De kan jo ta seg litt frisk luft mens de er der.

Skrevet

Ja, røyking er et gufs fra fortiden.

Den tiden da mange mennesker ikke kunne spise ute, reise med fly, gå på et idrettsarrangement eller en konsert, delta på en firmafest eller i et selskap, benytte et offentlig venterom og mange andre ting fordi de ble syke pga alle som benyttet sin soleklare rett til å forpeste andres luft.

Røykere blir ikke diskrimminert. De er ikke utstengt fra noen steder. Røyking er derimot en aktivitet man ikke lengre uhindret kan plage andre med, på lik linje med pissing opp etter husvegger.

Jeg lurer ofte på om noen av dem som skriker og værler om sin røykerett som har tatt inn over seg hvor mange de selv har gjort syke, utestengt og diskrimminert med sin røyk.

På sykehus er man for å bli friskere ikke for å sitte å dampe.

mvh

Gjest zåmbi
Skrevet

Mitt inntrykk er at mange _begynner_ å røyke når de legges inn, rett og slett pga kjedsomhet, og fordi der er andre som røyker som man ønsker å henge sammen med. Røyking er jo sosialt. Syns det er bra at de ikke får stoler. De skal jo bare blåse seg gjenom en røyk, og såpass lenge klarer de å stå.

Gjest Tjære på hjernen
Skrevet

Mitt inntrykk er at mange _begynner_ å røyke når de legges inn, rett og slett pga kjedsomhet, og fordi der er andre som røyker som man ønsker å henge sammen med. Røyking er jo sosialt. Syns det er bra at de ikke får stoler. De skal jo bare blåse seg gjenom en røyk, og såpass lenge klarer de å stå.

Helt sant, for min del iallefall. Jeg var ikke-røyker, men etter noen dager på 6.2 begynte jeg å røyke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...