Gå til innhold

Grundig rydding og vask

Gjest ryddig utenpå men rot inni

Anbefalte innlegg

Gjest ryddig utenpå men rot inni
Skrevet

Jeg tenker ofte at jeg skal begynne med storrengjøring av f.eks rydding av klesskap, kasserolleskap og matskap på kjøkkenet. Men hver gang så ser jeg noe forefallende som bør taes først, som klesvask, skifting av sengetøy, gulvask osv. Blir liksom aldri helt ferdig til å begynne med slikt som ikke syns så godt. Skal jeg begynne med storrydding så blir det styggere der hvor folk ser fordi jeg ikke rekker begge deler, har barn også.

Når dere tar storrydding, tar dere alltid det forefallende først eller kan dere droppe det til tid for mer detaljert rydding som ikke syns for gjester?

Gjest Elextra
Skrevet

Forefallende må jo tas hver eneste dag. I tillegg har vi vaskehjelp som kommer i mellom, det er deilig :).

Ellers tar jeg det mer grundige litt etter litt - ett skap nå, ett skap da, etc. Så kommer jeg jo rundt etterhvert. Dvs. enkelte steder tas knapt med års mellomrom.

Skrevet

Forefallende må jo tas hver eneste dag. I tillegg har vi vaskehjelp som kommer i mellom, det er deilig :).

Ellers tar jeg det mer grundige litt etter litt - ett skap nå, ett skap da, etc. Så kommer jeg jo rundt etterhvert. Dvs. enkelte steder tas knapt med års mellomrom.

Da vi hadde vaskehjelp fast to ganger i måneden var det mye enklere å gjøre de ekstra tingene som ikke skal gjøres så ofte.

Drømmer om å få råd til det igjen...

Gjest nyttan
Skrevet

Personlig har jeg limt denne på oppslagstavla:

De første dagene i måneden: Gangen, inngangen og spisestue.

Den første uka i måneden: Kjøkken

Den andre uka i måneden: Badet og et ekstra rom

Den tredje uka i måneden: Hovedsoverommet

De siste dagene i måneden: Stua

Meningen er at man da konsentrerer seg om disse områdene. Det er viktig å ikke ta for mye. Men litt. Da noen eller et skap den ene måneden, og noen eller et skap på den andre måneden. Og vips, etter et år har du kanskje et kjemperyddig hus!

Dette er også en plan du aldri er for sent i. Det er bare å hoppe inn og starte når som helst. Flylady anbefaler 15 min hver hverdag. Jeg synes jeg har best tid i helgene. Flylady har også veldig detaljerte planer for hva du kan gjøre. Jeg liker å heller se selv hvor behovet er hjemme hos meg.

Men akkurat denne zoneinndelingne og ukeplanen fra Flylady liker jeg veldig godt.

Her kan du lese mer om du vil ha det mer detaljert.

http://www.flylady.net/pages/FlightPlan.asp

Skrevet

Jeg kan godt finne på å rydde grundigere selv om noe daglig også burde vært gjort. Ellers får jeg aldri ryddet i skap og skuffer. (Ojda, dette kan kanskje missforstås da jeg ikke rydder ofte i skuffer og skap....)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...