Gå til innhold

Tvangsinnleggelse

Gjest unngikk så vidt innleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender det at folk blir tvangsinnlagt bare på grunn av fare for selvmord? Uten at det er mistanke om alvorlig sinnslidelse? Jeg vet hva loven sier, men det er ikke alltid loven stemmer med praksis. Og det er begrenset hvor mye det hjelper å få vite i ettertid at det ikke var grunnlag for tvangsinnleggelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hender det at folk blir tvangsinnlagt bare på grunn av fare for selvmord?''

Ja, særlig hvis det ikke er gjengangere. Da kan en ikke vite om selvmordsfaren skyldes en alvorlig sinnslidelse, og de tvangsinnlegges derfor ofte til observasjon (inntil 10 dager).

Skrevet

Ja - det ble jeg!!!

(og jeg har flere papirer påskrevet at jeg IKKE har noen form for sinnslidelser....Kjekt å ha liggende!;)

Skrevet

Ja, særlig hvis det ikke er gjengangere. Da kan en ikke vite om selvmordsfaren skyldes en alvorlig sinnslidelse, og de tvangsinnlegges derfor ofte til observasjon (inntil 10 dager).

Hva er en "gjenganger"? Jeg har en diagnose, har hatt den ganske lenge. Jeg har i perioder hatt psykotiske symptomer, særlig i forbindelse med depresjon. Men det vet jo ikke legevakta noe om, har bare vært der en gang på grunn av psyken og det er nesten ti år siden.

Saken er at jeg var ganske fast bestemt på å ta livet av meg, og fortalte det til en person. (Håpet at det å fortelle det/snakke om det var nok til at jeg ombestemte meg.) Til slutt fikk jeg et ultimatum: enten legevakta og innleggelse på akuttavdeling, eller et løfte om å ikke gjøre noe for å skade meg selv inntil neste dag.

Skrevet

Jeg har hatt en del innleggelser, alle grunnet alvorlige suicidforsøk eller at noen har fanget opp at jeg har planlagt noe. Jeg er jo en gjenganger ettersom jeg har hatt mange innleggelser, men jeg har blitt holdt på tvang mye lengre enn obs-paragrafen.

Kan grunnen til at jeg alltid blir innlagt, ofte i lange perioder, være at alle forsøkene mine har vært seriøse? Alle har vært potensielt dødlige, men tilfeldigheter har reddet meg. Når jeg har våknet på sykehuset har det tatt tid før jeg forstår at jeg ikke har klart det denne gangen heller. Blitt helt hysterisk over at jeg fremdelse lever - planen skulle vært idoiotsikker! Og jeg har blitt kjempesint på personen som har funnet med før jeg rakk å dø.

Det har vært ulike som har funnet meg, og det har vært ulike grunner. Men oftest at vedkommende har hatt en dårlig magefølelse og at jeg ikke har svart på telefonen. Eller gått forbi et sted folk vanligvis ikke går forbi. Vil ikke si for mye om dette, jeg vil dø selv, men vil ikke hjelpe andre å dø!

Jeg har alltid planlagt i forhold til tid, hvem som kommer til å finne meg, hvordan gjøre det mest mulig skånsomt for den som finner meg, ryddet og pakket alle tingene mine slik at familien skal slippe det, skrevet testament.

Enten har jeg blitt tvangsinnlagt, eller det har vært "frivillig tvang" - "prøver du å skrive deg ut konverteres du til tvang", det har aldri vært noen tom trussel. Når jeg har skjønt at jeg uansett blir innlagt velger jeg selvfølgelig frivillig for å komme meg raskere ut.

Når jeg har kommet til bevissthet på intensiven, har det aldri vært noe alternativ å få dra hjem.

Jeg har samtlige ganger klaget til kontrollkommisjonen, og begrunnet at kriteriene for tvang ikke er oppfylt ettersom det kreves en alvorlig sinnslidelse i tillegg til at jeg er til fare for meg selv. De har begrunnet avslagene med at sinnslidelse ikke er en konkret diagnose, og at de utifra helhetsinntrykket mener at kriteriene for tvang er oppfylt.

Er kontrollkommisjonens vurdering riktig? Regner egentlig med at den er det, siden det alltid har vært begrunnelsen..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er en "gjenganger"? Jeg har en diagnose, har hatt den ganske lenge. Jeg har i perioder hatt psykotiske symptomer, særlig i forbindelse med depresjon. Men det vet jo ikke legevakta noe om, har bare vært der en gang på grunn av psyken og det er nesten ti år siden.

Saken er at jeg var ganske fast bestemt på å ta livet av meg, og fortalte det til en person. (Håpet at det å fortelle det/snakke om det var nok til at jeg ombestemte meg.) Til slutt fikk jeg et ultimatum: enten legevakta og innleggelse på akuttavdeling, eller et løfte om å ikke gjøre noe for å skade meg selv inntil neste dag.

En person med tidligere psykose i sykehistorien vil vanligvis bli tvangsinnlagt i en slik situasjon om en ikke frivillig søker innleggelse.

Skrevet

hvorfor tok du da ikke imot tilbudet om innleggelse?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

En person med tidligere psykose i sykehistorien vil vanligvis bli tvangsinnlagt i en slik situasjon om en ikke frivillig søker innleggelse.

''Jeg har i perioder hatt psykotiske symptomer, særlig i forbindelse med depresjon. Men det vet jo ikke legevakta noe om, har bare vært der en gang på grunn av psyken og det er nesten ti år siden. ''

Det vanlige er nok å tvangsinnlegge grunnet tidligere psykotiske symptomer, Men her vet jo ikke legevakten at trådstarter har denne bakgrunnen.

Skrevet

hvorfor tok du da ikke imot tilbudet om innleggelse?

Innleggelse på akuttavdeling på sykehus var enda mer skremmende enn å holde ut natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...