Gå til innhold

Voksne og sykkelhjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg ser foreldre som er ute og sykler med barna sine er det ofte at det bare er barna som har på hjelm.Da er det jo ikke rart at ungene slutter å bruke hjelm når de blir eldre.

Syns disse foreldrene er litt dårlige forbilder for ungene sine.Det er jo viktig å bruke hjelm hvis man f.eks. blir påkjørt av en bil.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg bruker bestandig hjelm når jeg sykler med barna, og bestandig om jeg sykler til sentrum av byen, men det hender jeg sluntrer unna ellers, dvs. når barna ikke ser meg ;).

Skrevet

Nå er det jo gjerne når ungene kommer i tenårene at hjelmen forsvinner - og i denne perioden gjør de jo aller helst det motsatte av foreldrene, så...

Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm, enten jeg sykler sammen med unger eller alene.

Ei jeg kjenner, bruker av prinsipp ALDRI hjelm, enten hun sykler med unger eller er alene.... Holdt på å dette i bakken da jeg hørte henne argumentere....

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg bruker aldri hjelm og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Ungene hadde hjelm da de var små men nå er de store nok til å velge selv..

Skrevet

Mange foreldre (f.eks. jeg selv) har vokst opp før det ble vanlig å bruke sykkelhjelm.

Jeg gjør det allikevel, både fordi jeg ellers vil få et forklaringsproblem overfor junior, og fordi jeg vil beskytte hodet. Det hender jeg sløyfer hjelmen på vei hjem fra jobben hvis det er uvanlig varmt, men det er på turvei uten biler og jevnt oppover, slik at farten er veldig lav.

Det er viktig å være forbilde når barna er små. Når de vokser til, er vennene mye viktigere. Men man bør selvsagt ikke signalisere at alle fornuftige ting kan velges bort bare man blir stor nok - mange barn synes jo de er svært voksne i 10-årsalderen.

Skrevet

Jeg tør ikke å sykle uten hjelm, så jeg har nok blitt hjernevaska av diverse kampanjer ;-P

Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm, uansett om jeg er sammen med ungene eller ei. For meg handler det ikke om å være forbilde for noen, men om min egen sikkerhet.

De siste 2 årene har jeg på nært hold opplevd stygge sykkelulykker, både med og uten hjelm. Det er ingen tvil om at sykkelhjelm redder liv.

Å bruke unnskyldningen om at "vi har vokst opp uten hjelm og det gikk helt fint" holder ikke lenger. Dengang da var det f.eks. mye mindre biler, færre asfalterte gater med dertilhørende fortauskanter, det var dårligere sykler og dessuten ble sykkelen brukt som transportmiddel og ikke som treningsredskap.

Jeg synes det er rart at det ikke har kommet et hjelmpåbud, på lik linje med påbud om å bruke bilbelte. Forsikringsselskapene taper årlig store penger på folk som velger å sykle uten hjelm, og den prisen er det du og jeg som betaler.

Skrevet

Rart det der at det skal være så ille å bruke hjelm :)

Hjelmene er jo både tøffe og fine i farger og stil for tiden

Har to tenåringer som - ved siden av å sykle svært lite - ikke liker å ha på hjelm, men selv så kjøpte jeg en tøff en som sto i stil med sykkelen når jeg fikk meg det. Jeg synes nemmelig det er morsomt og tøft med sykkeltøy og farger og stæsj :)

Gjest nekter plent.
Skrevet

Pappaen i huset har på seg hjelm når han sykler med ungene. Jeg nekter å ha noe som helst på hodet. Ungene har på sykkelhjelm og godtar forklaringen om at jeg er voksen og kan gjøre som jeg vil.

Største barnet er 12 år og bruker sykkelhjelm fortsatt uten at det er noe problem.

Skrevet

Rart det der at det skal være så ille å bruke hjelm :)

Hjelmene er jo både tøffe og fine i farger og stil for tiden

Har to tenåringer som - ved siden av å sykle svært lite - ikke liker å ha på hjelm, men selv så kjøpte jeg en tøff en som sto i stil med sykkelen når jeg fikk meg det. Jeg synes nemmelig det er morsomt og tøft med sykkeltøy og farger og stæsj :)

Jeg er enig :)

Kjøpte meg ny sykkel for et par dager siden og har også kjøpt nye sykkelklær i sommer, så nå ser jeg bare teit ut uten hjelm ;)

Skrevet

Pappaen i huset har på seg hjelm når han sykler med ungene. Jeg nekter å ha noe som helst på hodet. Ungene har på sykkelhjelm og godtar forklaringen om at jeg er voksen og kan gjøre som jeg vil.

Største barnet er 12 år og bruker sykkelhjelm fortsatt uten at det er noe problem.

Har du ingenting inni hodet som vil gå i stykker om du møter en fortauskant med panna først?

Skrevet

Har du ingenting inni hodet som vil gå i stykker om du møter en fortauskant med panna først?

Hvis man sykler forsiktig og langsomt, som den "gamle" damen jeg er, så tror jeg ikke jeg - statistisk sett - vil trenge hjelm mer enn joggere gjør... Det er noe med å kunne vurdere litt risikoer.

Skrevet

Hvis man sykler forsiktig og langsomt, som den "gamle" damen jeg er, så tror jeg ikke jeg - statistisk sett - vil trenge hjelm mer enn joggere gjør... Det er noe med å kunne vurdere litt risikoer.

Problemet er ofte ikke ens egen oppførsel på sykkel, men andres...

I fjor opplevde min bedre halvdel følgende: Han kom syklende i lav fart mot en skarp sving. I møte hadde han en kvinne med barnevogn og en gammel dame med rullator. Disse to gikk i følge, og siden dette var en vei uten biltrafikk gikk disse godt ut fra kanten. Min mann la seg innenfor dem, i lav fart som sagt, forberedt på å ta en krapp sving. Når disse er på møtepunktet bråsvinger den gamle damen med rullatoren, treffer min manns forhjul og dermed mister han balansen. Han stuper i grøfta, hvor det tilfeldigvis var et rør av betong som kom opp.

Det ble en lite pen ulykke selv med lav fart.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er enig :)

Kjøpte meg ny sykkel for et par dager siden og har også kjøpt nye sykkelklær i sommer, så nå ser jeg bare teit ut uten hjelm ;)

''Kjøpte meg ny sykkel for et par dager siden og har også kjøpt nye sykkelklær i sommer, så nå ser jeg bare teit ut uten hjelm ;)

''

Nå er det ikke alle av oss som sykler i Tour de France-antrekk, da! ;)

Skrevet

Problemet er ofte ikke ens egen oppførsel på sykkel, men andres...

I fjor opplevde min bedre halvdel følgende: Han kom syklende i lav fart mot en skarp sving. I møte hadde han en kvinne med barnevogn og en gammel dame med rullator. Disse to gikk i følge, og siden dette var en vei uten biltrafikk gikk disse godt ut fra kanten. Min mann la seg innenfor dem, i lav fart som sagt, forberedt på å ta en krapp sving. Når disse er på møtepunktet bråsvinger den gamle damen med rullatoren, treffer min manns forhjul og dermed mister han balansen. Han stuper i grøfta, hvor det tilfeldigvis var et rør av betong som kom opp.

Det ble en lite pen ulykke selv med lav fart.

Joda,- men kunne vel like gjerne skjedd en jogger (med slik fart som jeg vanligvis har på sykkel)... Fotgjengere og joggere blir påkjørt de også, men man ville ikke finne på å anbefale hjelm til dem.

Skrevet

Joda,- men kunne vel like gjerne skjedd en jogger (med slik fart som jeg vanligvis har på sykkel)... Fotgjengere og joggere blir påkjørt de også, men man ville ikke finne på å anbefale hjelm til dem.

Hvis han hadde gått eller jogget da han ble truffet av en rullator, hadde han neppe stupt på hodet i grøften. Du er mye mer ustabil på sykkel og sitter høyere oppe, derfor blir konsekvensene større enn hvis du går/jogger.

Hva er egentlig ulempen med å bruke sykkelhjelm?

Skrevet

Etter at jeg fikk barn som bruker tohjulsykkel, har både jeg og faren begynt å bruke sykkelhjelm. Faren mente tidligere at han slett ikke behøvde hjelm, men ettersom han mener at barna skal bruke hjelm har han selv også begynt.

Skrevet

Hvis han hadde gått eller jogget da han ble truffet av en rullator, hadde han neppe stupt på hodet i grøften. Du er mye mer ustabil på sykkel og sitter høyere oppe, derfor blir konsekvensene større enn hvis du går/jogger.

Hva er egentlig ulempen med å bruke sykkelhjelm?

Tja,- ulempen for _meg_ - som kanskje sykler 10 ganger i året - og ikke langt...er at det ikke er veldig behagelig, at jeg ikke har sykkelhjelm,- og synes ikke jeg trenger det heller. Da ville det sannsynligvis være mer vits i å bruke det hver gang jeg kjører bil - det hadde sikkert beskyttet hodet da også ;-) Og risikoen for at jeg kommer ut i ulykke når jeg kjører bil er uendelig mye større enn risikoen ved å sykle (så sjelden, så kort og så sakte).

Jeg synes jo det er viktigere at ungene mine har brukt det - og det har de - til de begynte på ungdomsskolen sånn ca. Deretter har de ikke syklet særlig mye - og kanskje mest pga. mas om hjelm.

Skrevet

Jeg bruker alltid sykkelhjelm når jeg sykler ute, om ungene er med eller ikke er totalt uvesentlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...