Gå til innhold

Voksne og sykkelhjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Derfor bruker jeg alltid hjelm. Og jammen har jeg fått gubben til å gjøre det samme.

Gjest Tatjana
Skrevet

Både jeg og min mann bruker alltid sykkelhjelm. Ingen av oss gjør det utelukkende pga forbildeeffekten, men også med tanke på egen sikkerhet. Mannen min sykler mye og deltar i en del løp (terrengsykling), og jeg selv hadde en ulykke for noen år siden hvor jeg kunne ha skadet meg alvorlig hvis jeg ikke hadde hatt hjelm.

Sykkelhjelmer nå for tiden er både tøffe og stilige, finnes i mange farger og mønstre og fasonger, og er lette og behagelige å ha på når de er tilpasset.

Skrevet

''Kjøpte meg ny sykkel for et par dager siden og har også kjøpt nye sykkelklær i sommer, så nå ser jeg bare teit ut uten hjelm ;)

''

Nå er det ikke alle av oss som sykler i Tour de France-antrekk, da! ;)

Søren også, det der skulle du ikke sagt - Igår rakk jeg en kjapp sykkeltur på ca ei mil (når man legger godviljen til) og tok på meg all stæsjen - og følte meg en smule teit der jeg peste avgårde ;)

Men sykkelbukse er et must når man har prøvd det en gang - slipper å føle seg helt nummen i herligheta etter trimturen ;-)

Gjest sykkel og hjelm
Skrevet

Jeg bruker ikke sykkelhjelm. Jeg har prøvd å sykle med hjelm, men da jeg svetter så mye "gjennom hodet" så får jeg både hodeverk og blir uvel da det blir for tett med hjelm på.

Barna og mannen bruker hjelm, og jeg har forklart de små hvorfor jeg ikke bruker hjelm. Kanskje man ikke er verdens beste forbilde på det området da, men jeg har gitt en forklaring på det og gjør stort sett mitt beste for å være forbilde på de fleste andre områder, og det har aldri vært noe spørsmål om at de ikke skal ha på seg hjelm.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis man sykler forsiktig og langsomt, som den "gamle" damen jeg er, så tror jeg ikke jeg - statistisk sett - vil trenge hjelm mer enn joggere gjør... Det er noe med å kunne vurdere litt risikoer.

Det har du selvfølgelig helt rett i.

Men hvis du f.eks. sykler i skogen, eller i litt hastighet på veien, kan det være praktisk.

Jeg bruker alltid hjelm hvis jeg sykler lengre strekninger.

(Tok hintet etter et nestentryn det stor respekt av, og jeg har trynt flere ganger senere - da med hjelm, så jeg anser en treningstur på sykkel som betraktelig farligere enn en joggetur - og jeg jogger også, dog stort sett alltid uten hjelm).

Skrevet

Det har du selvfølgelig helt rett i.

Men hvis du f.eks. sykler i skogen, eller i litt hastighet på veien, kan det være praktisk.

Jeg bruker alltid hjelm hvis jeg sykler lengre strekninger.

(Tok hintet etter et nestentryn det stor respekt av, og jeg har trynt flere ganger senere - da med hjelm, så jeg anser en treningstur på sykkel som betraktelig farligere enn en joggetur - og jeg jogger også, dog stort sett alltid uten hjelm).

''Men hvis du f.eks. sykler i skogen, eller i litt hastighet på veien, kan det være praktisk.''

Ja,- det er jeg klart enig i. Men det skjer ikke meg - hastighet, altså ;-)

Ellers skulle jeg jo ønske tenåringene ville bruke hjelm de få gangene de sykler, men jeg trøster meg med at de lover å sykle forsiktig - og de sykler ikke langt/ofte.

Synes i alle fall det er bedre at jeg vet hva de gjør (mhp hjelm) enn at de er nødt til å lyve og gjemme vekk hjelmen når de har rundet hjørnet.

Og så trøster jeg meg med at når de bare blir noen få år eldre, så kommer sannsynligvis hjelmen på igjen. Vinterstøvler også (om vinteren, ikke ved sykling). Viktigheten av å være kul avtar noen ganger med årene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Men hvis du f.eks. sykler i skogen, eller i litt hastighet på veien, kan det være praktisk.''

Ja,- det er jeg klart enig i. Men det skjer ikke meg - hastighet, altså ;-)

Ellers skulle jeg jo ønske tenåringene ville bruke hjelm de få gangene de sykler, men jeg trøster meg med at de lover å sykle forsiktig - og de sykler ikke langt/ofte.

Synes i alle fall det er bedre at jeg vet hva de gjør (mhp hjelm) enn at de er nødt til å lyve og gjemme vekk hjelmen når de har rundet hjørnet.

Og så trøster jeg meg med at når de bare blir noen få år eldre, så kommer sannsynligvis hjelmen på igjen. Vinterstøvler også (om vinteren, ikke ved sykling). Viktigheten av å være kul avtar noen ganger med årene.

Du kan trøste deg med at du ikke brukte hjelm da du var tenåring, og det gikk greit det også.

Jeg bruker hjelm når jeg sykler for å sykle. Jeg drar den naturligvis ikke på meg for å sykle til butikken, treninga, eller lignende. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Søren også, det der skulle du ikke sagt - Igår rakk jeg en kjapp sykkeltur på ca ei mil (når man legger godviljen til) og tok på meg all stæsjen - og følte meg en smule teit der jeg peste avgårde ;)

Men sykkelbukse er et must når man har prøvd det en gang - slipper å føle seg helt nummen i herligheta etter trimturen ;-)

Må innrømme at jeg har en sykkelbukse jeg også, og bruker den gjerne når jeg sykler til og fra jobb, til og med (med annet anntrekk i sykkeltasken).

Gjest nekter plent.
Skrevet

Har du ingenting inni hodet som vil gå i stykker om du møter en fortauskant med panna først?

Ingenting som kan gå i stykker her nei, jeg er blond serru..

Skrevet

Må innrømme at jeg har en sykkelbukse jeg også, og bruker den gjerne når jeg sykler til og fra jobb, til og med (med annet anntrekk i sykkeltasken).

Avslørt!! ;-P

Skrevet

Joda,- men kunne vel like gjerne skjedd en jogger (med slik fart som jeg vanligvis har på sykkel)... Fotgjengere og joggere blir påkjørt de også, men man ville ikke finne på å anbefale hjelm til dem.

Nei, det kunne ikke skjedd med en jogger, for når man jogger står man på beina og kan hoppe unna; man stuper ikke ned. I en sykkel har man "noe mellom beina" som gjør at man mer eller mindre er fanget.

Jeg vil tro at det etterhvert kommer et påbud om sykkelhjelm, akkurat som det kom påbud om bilbelte for noen år siden. Det er jo ikke slik at man kan la være å ha belte på i bilen fordi man skal kjøre sakte.

Skrevet

Nei, det kunne ikke skjedd med en jogger, for når man jogger står man på beina og kan hoppe unna; man stuper ikke ned. I en sykkel har man "noe mellom beina" som gjør at man mer eller mindre er fanget.

Jeg vil tro at det etterhvert kommer et påbud om sykkelhjelm, akkurat som det kom påbud om bilbelte for noen år siden. Det er jo ikke slik at man kan la være å ha belte på i bilen fordi man skal kjøre sakte.

Påbud om sykkelhjelm? Jaja, hvem vet.... Kanskje det kommer for fotgjengere også.

Skrevet

Akkurat det er jeg konsekvent på, hjelm skal brukes av både barn og voksne! Alltid!

Jeg har selv erfaring med et sykkeluhell som satte meg ut en hel sommer da jeg var 10 år, og som jeg fortsatt er fysisk merket etter.

Det endte med hjernerystelse, ødelagte tenner, store sår på knær og albuer, og ei gedigen verandaleppe etter at den satt fast mellom fortenna mine. Med en slik erfaring så blir man vel nøye på det, men syns det burde være en selvfølge. Ikke bare når man sykler, men også når man aker om vinteren. Vært mange stygge ulykker med akebrett og lignende.

Skrevet

Påbud om sykkelhjelm? Jaja, hvem vet.... Kanskje det kommer for fotgjengere også.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen din med fotgjengere/joggere og syklister. Kan du forklare?

Påbud om hjelm på sykkel tipper jeg kommer når man nå etterhvert ser hvor mange stygge hodeskader sykkelulykker medfører. Det utbetales årlig store summer i forsikringsoppgjør etter slike ulykker som kunne vært unngått ved hjelmbruk.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen din med fotgjengere/joggere og syklister. Kan du forklare?

Påbud om hjelm på sykkel tipper jeg kommer når man nå etterhvert ser hvor mange stygge hodeskader sykkelulykker medfører. Det utbetales årlig store summer i forsikringsoppgjør etter slike ulykker som kunne vært unngått ved hjelmbruk.

Jeg mener at av dem som blir skadet som fotgjenger i trafikken (og det er det vel en del av, såvidt jeg vet?) så hadde det sikkert hjulpet med hjelm?

Jeg bare drar saken litt lenger,- du mener at jeg burde bruke hjelm på mine sjeldne og langsomme sykkelturer - jeg risikovurderer det til å være veldig mye mindre farlig enn det meste annet jeg fortar meg...

Dem som kjører fort på sykkel er jeg jo enig i burde bruke hjelm.

Skrevet

Jeg mener at av dem som blir skadet som fotgjenger i trafikken (og det er det vel en del av, såvidt jeg vet?) så hadde det sikkert hjulpet med hjelm?

Jeg bare drar saken litt lenger,- du mener at jeg burde bruke hjelm på mine sjeldne og langsomme sykkelturer - jeg risikovurderer det til å være veldig mye mindre farlig enn det meste annet jeg fortar meg...

Dem som kjører fort på sykkel er jeg jo enig i burde bruke hjelm.

Såvidt jeg har forstått er det i hovedsak ben- og armbrudd på fotgjengere - og selvfølgelig noen dødsulykker. Jeg tviler på at hjelmbruk ville gjort noe stor forskjell.

Som sagt tidligere, det er ikke nødvendigvis ens egen oppførsel på sykkel som er utslagsgivende for hvilken skade man får, og hvis en hjelm kan forhindre grønnsaktilværelse vil jeg vel si at det er en enkel metode å beskytte seg på.

Og siden forsikringsbransjen har store utbetalinger til folk med hodeskader etter sykkelulykker, vil jeg tro at det etterhvert kommer et påbud.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått er det i hovedsak ben- og armbrudd på fotgjengere - og selvfølgelig noen dødsulykker. Jeg tviler på at hjelmbruk ville gjort noe stor forskjell.

Som sagt tidligere, det er ikke nødvendigvis ens egen oppførsel på sykkel som er utslagsgivende for hvilken skade man får, og hvis en hjelm kan forhindre grønnsaktilværelse vil jeg vel si at det er en enkel metode å beskytte seg på.

Og siden forsikringsbransjen har store utbetalinger til folk med hodeskader etter sykkelulykker, vil jeg tro at det etterhvert kommer et påbud.

Jaja,- vi får se ;-)

Jeg synes _personlig_ at det ville være å dra loven litt langt. For min type sykling. Men, jeg kan i så fall selvsagt la sykkelen stå fullstendig...

Gjest Elextra
Skrevet

Jaja,- vi får se ;-)

Jeg synes _personlig_ at det ville være å dra loven litt langt. For min type sykling. Men, jeg kan i så fall selvsagt la sykkelen stå fullstendig...

Uansett type sykling er hodet temmelig utsatt om man først blir påkjørt, og syklister befinner seg gjerne mer ute i veibanen enn fotgjenere og er som sådan mer utsatt.

Slo en gang hodet i asfalten selv, etter å ha blitt påkjørt av en stor lastebil (Posten...) da jeg syklet rolig oppover. Lastebilen svingte og skar inn foran meg, baksiden av bilen slo inn i styret og veltet sykkelen. Takk og pris kom jeg ikke under bilen. Men veldig glad jeg hadde hjelm da hodet smalt i asfalten, ja...

Skrevet

Uansett type sykling er hodet temmelig utsatt om man først blir påkjørt, og syklister befinner seg gjerne mer ute i veibanen enn fotgjenere og er som sådan mer utsatt.

Slo en gang hodet i asfalten selv, etter å ha blitt påkjørt av en stor lastebil (Posten...) da jeg syklet rolig oppover. Lastebilen svingte og skar inn foran meg, baksiden av bilen slo inn i styret og veltet sykkelen. Takk og pris kom jeg ikke under bilen. Men veldig glad jeg hadde hjelm da hodet smalt i asfalten, ja...

My point exactly. Det er ikke nødvendigvis ens egen handling som er problemet, men hva andre gærninger driver med i trafikken.

Skrevet

Du snakker for døve ører her, Elextra. De som sykler uten hjelm er nemlig usårlige og kommer aldri til å sykle seg av for de er så forsiktige og ingen andre kan jo komme til å komme borti dem.

Jeg er selv sammen med en som fnyser foraktelig av sykkelhjelmer med utsagnet:"Jeg har ikke tenkt å sykle meg av!" Neeeeida... At han er den eneste av oss to som virkelig har gått på trynet på sykkel er en annen sak, men "dessverre" så slo han bare hender og knær så han lærte ikke noe av det og sykler fremdeles uten hjelm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...