Gå til innhold

NHD: Mer opplagt ved økt AP/AD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge har jeg gått og vært svært tung og trett. Det har vært et stort problem i hverdagen og gått utover mine prestasjoner. Jeg har "kronisk" hatt behov for å sove. Det har vært et ork å være våken. Jeg har ofte måttet sove "middag" før klokken 12 på formiddagen. Jeg har heller ikke klart å samle meg om lesing eller andre kognitivt krevende aktiviteter.

Etter å ha økt AP-dose og fått tilført AD merker jeg at jeg er langt mer opplagt enn jeg kan huske å ha vært. Jeg klarer å lese mer sammenhengende enn det jeg kan huske å ha gjort.

Kan denne opplagtheten ha noe med medisineringen å gjøre?

En skulle tro at tilførsel av AP ga en sedaterende effekt og at jeg derfor skulle føle meg mer avslappet, tung og trett ved økt dose. Denne reaksjonen jeg opplever virker så paradoksal på en måte.

Har du en god forklaring?

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forklaringen er enkel:

Du har vært plaget med symptomer på depresjon. Ved å øke AD dosen til et nivå som virker, har depresjonen blitt mindre/forsvunnet. Derfor føler du deg nå langt bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...