Gå til innhold

Er det noen som syr klær?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har utdanning innenfor søm og design og før i tiden sydde jeg enormt mye. Har ikke sydd et klesplagg på år og dag, men holdt på med lappetepper for noen år siden. De siste årene står symaskinen og samler støv, og er kun tatt frem når jeg må reparere klær (noe jeg gjør nesten aldri mer).

Jeg mimrer om gamle dager da gjenbruk var noe jeg var opptatt av. Jeg forandret mine egne klær og sydde klær til barna av mine gamle. Da fikk jeg virkelig brukt mine kreative evner;-)

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg sydde noen klær for noen år siden, spesielt kjoler hvis jeg ville ha noe spesielt som jeg ikke fant i butikkene. Jeg har også sydd en god del gardiner og prøvd meg en del på lappeteknikk.

Nå er det ikke så ofte jeg syr, det er blitt stadig vanskeligere å få tak i stoffer.

Det lille jeg faktisk syr er reparasjon av klær, og så lager jeg vesker av gamle klær.

brilleslangen
Skrevet

kan til nød foreta noen enkle reparasjoner.. Thats it

Gjest segunda
Skrevet

Jeg sydde noen klær for noen år siden, spesielt kjoler hvis jeg ville ha noe spesielt som jeg ikke fant i butikkene. Jeg har også sydd en god del gardiner og prøvd meg en del på lappeteknikk.

Nå er det ikke så ofte jeg syr, det er blitt stadig vanskeligere å få tak i stoffer.

Det lille jeg faktisk syr er reparasjon av klær, og så lager jeg vesker av gamle klær.

Det er ikke bare at det er blitt vanskeligere å få tak i stoffer, de er rådyre så det er ikke økonomisk å sy selv. Spesielt ikke når det er få plagg og du må kjøpe alt tilbehør for et plagg.

Jeg kunne tenkt meg å sy jakker nå eller få dem sydd. Vet ikke engang hvor jeg kan kjøpe stoffer i Oslo.

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er ikke bare at det er blitt vanskeligere å få tak i stoffer, de er rådyre så det er ikke økonomisk å sy selv. Spesielt ikke når det er få plagg og du må kjøpe alt tilbehør for et plagg.

Jeg kunne tenkt meg å sy jakker nå eller få dem sydd. Vet ikke engang hvor jeg kan kjøpe stoffer i Oslo.

Ja, det er sant. Og klær (og gardiner) er så billige at hjemmesydd blir _veldig_ dyrt i forhold.

De siste årene jeg sydde handlet jeg på Stoff og Stil, men jeg syns det er litt ugreit å kjøpe stoffer via postordre. Gardinstoffer kjøpte jeg via SGS og de sendte ut stoffprøver på forespørsel, men de er nedlagt nå.

Skrevet

De som syr og strikker klær i dag, kan ikke ha økonomi i fokus, men at det er gøy å lage noe ikke alle andre har og at det er en hobby som koster penger.

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg sydde mye klær da jeg var yngre, jeg sydde både kjoler og ytterklær til meg selv. Jeg har sydd gardiner med for og en flott kappe til stuen, disse gardiner har vi enda, fordi jeg er så glad i dem, de ble akkurat slik jeg ville ha de. Barna mine mobber oss for de gardinene, men de er faktisk nesten blitt moderne igjen.

Jeg sydde også klær til barna, men jeg sluttet for det ble så dyrt å kjøpe stoff og tilbehør, at det var rimeligere å kjøpe klærne ferdigsydd.

Gjest Tatjana
Skrevet

De som syr og strikker klær i dag, kan ikke ha økonomi i fokus, men at det er gøy å lage noe ikke alle andre har og at det er en hobby som koster penger.

Det siste klesplagget jeg sydde var en, nei forresten to, kjoler da jeg gikk gravid med mitt yngste barn (nå 7 år). Det var ikke fordi det ble billigere enn å kjøpe kjoler beregnet på gravide at jeg gjorde det, det var fordi jeg ville ha en slik kjole og en sånn kjole. Jeg hadde helt bestemte forestillinger om hvordan de skulle se ut og være, og jeg fikk det til så jeg ble skikkelig fornøyd. Jeg gikk i bryllup med den ene kjolen en uke før fødselen :-).

Men billig var det slett ikke nei.

Gjest segunda
Skrevet

Ja, det er sant. Og klær (og gardiner) er så billige at hjemmesydd blir _veldig_ dyrt i forhold.

De siste årene jeg sydde handlet jeg på Stoff og Stil, men jeg syns det er litt ugreit å kjøpe stoffer via postordre. Gardinstoffer kjøpte jeg via SGS og de sendte ut stoffprøver på forespørsel, men de er nedlagt nå.

Jeg drev og lette etter gardinstoffer eller gardiner for min datter. Hun hadde bestemt seg for hva hun ville og fant det ikke. Jeg fant da i den prosessen ferdigsydde gardiner som hun var kjempefornøyd med og jeg sparte både tid og penger:-)

Da mimret hun ti år tilbake da hun var ungdom og ville ha svart/hvit gardiner. Rommet skulle være rødt og svart, men det var tillatt med innslag av hvitt. Jeg kjøpte to sett sengetøy i IKEA med svartstripet stoff på den ene siden og noen grusomme bilder på den andre av løpende mennesker i svart på en hvit grunn. Sydde gardiner av de stripete sidene og puter av restene. Sydde siden de to "menneske"sidene sammen til sengetøy;-) Fikk tak i billig svart jakkefor til sengeteppe og opp på kom putene i svart og hvitt. Vennene snakker om dette fremdeles og dette kostet oss nesten ingenting;-) Dette føler jeg som noe stort, og er stolt når vennene nevner hvor stilig hun hadde det hjemme;-)

Gjest Har lyst til å sy jeg også
Skrevet

Det er kanskje ikke mange som syr i dag, men det er jo ikke noe i veien for å gjøre det. Man kan finne rimeligere stoffer på utlendingebutikker. Samt stoff og stil.

Jeg blar ofte i Burdabladene på Narvesen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...