Gå til innhold

Psyk poliklinikk/fellesferie/våpenhvile

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg snakket for et par dager siden med lederen på poliklinikken.

Det er nesten ingen pasienter som vil ha time i sommerferien. Av de som har time, er det de færreste som møter, og nesten ingen melder avbud av de som ikke kommer. Slik har det vært i mange år.

Dette har fått meg til å lufte en tanke jeg har hatt helt fra den gang jeg selv var poliklinikkleder. Kan vi avtale fellesferie med pasientene? Både de og vi tar pause fra psykiatri i den gode sommertid. Så tar vi opp igjen aktiviteten hver på vår kant ved skolestart. Jeg tror jeg må drøfte dette med Mental Helse.

Skrevet

Synes dette er en god ide jeg egentlig.

Men tenker du at ferien skal vare i 8 uker som skolen? Eller 3 eller 4 uker som er vanlig for andre arbeidstakere? For om du tenker 8 uker tror jeg det kan bli lenge for mange folk uten terapi.

Men når det er fellesferie og alle psykiatere tar fri, hvem skal da ta seg av akuttsaker? Blir det da fastlege/legevakt og psykehus?

Selv har jeg grudd meg ofte til ferien, men når ferien først er der kjenner jeg at det er godt med en pause i terapien. Og prøver å gi beskjed så fort som mulig når jeg ikke kan komme til terapitimen, noe som ikke skjer så ofte.

Gjest forholdsvis anonym
Skrevet

Slik er det her også. Mens akutteamet har _mange_ henvendelser fra pasienter hvor fastlege f eks er på ferie. Er (de ubenyttede) timene hos poliklinikken en sikkerhetsline?

Her har det vært luftet muligheten å forsterke akutteamet med folk fra poliklinikken i sommertiden, men ingen umiddelbar begeistring fra pol. har vært å spore. :)

Gjest Med mulig feil diagnose
Skrevet

Det er nesten uvirkelig å lese det du skriver. Når jeg var på det sykeste hadde jeg kjempebehov for hver eneste time, også på sommeren. Jeg møtte til hver oppsatt time, avbestilte aldri og unnlot heller ikke å møte opp til noen. Jeg syns det var veldig vanskelig når behandleren hadde sommerferie og var borte i 4 uker. Når jeg ble bedre, dvs frisk nok til å f.eks dra på en sommerferie ble behandlingen avsluttet.

Virker jo som dere bare har "friske" pasienter. Er tilstandene hos dere om sommeren representative for hele Norge? I Oslo som jeg bor skal du være veldig syk for å komme til poliklinisk behandling på DPS.

Men det er jo klart at når pasientene deres er friske nok til å ta sommerfeie, kan jo personalet ta fellesferie.

Når det gjelder folk som ikke møter til timene foreslår jeg en ordning hvor de mister behandlingsplassen etter 2. gang. Ser ingen grunn til å søle bort tid og penger på sånne. I arbeidslivet mister man fort jobben ved slik oppførsel.

Gjest ingen nick
Skrevet

Det er nesten uvirkelig å lese det du skriver. Når jeg var på det sykeste hadde jeg kjempebehov for hver eneste time, også på sommeren. Jeg møtte til hver oppsatt time, avbestilte aldri og unnlot heller ikke å møte opp til noen. Jeg syns det var veldig vanskelig når behandleren hadde sommerferie og var borte i 4 uker. Når jeg ble bedre, dvs frisk nok til å f.eks dra på en sommerferie ble behandlingen avsluttet.

Virker jo som dere bare har "friske" pasienter. Er tilstandene hos dere om sommeren representative for hele Norge? I Oslo som jeg bor skal du være veldig syk for å komme til poliklinisk behandling på DPS.

Men det er jo klart at når pasientene deres er friske nok til å ta sommerfeie, kan jo personalet ta fellesferie.

Når det gjelder folk som ikke møter til timene foreslår jeg en ordning hvor de mister behandlingsplassen etter 2. gang. Ser ingen grunn til å søle bort tid og penger på sånne. I arbeidslivet mister man fort jobben ved slik oppførsel.

''Når det gjelder folk som ikke møter til timene foreslår jeg en ordning hvor de mister behandlingsplassen etter 2. gang. Ser ingen grunn til å søle bort tid og penger på sånne.''

Kanskje det er akkurat slike folk som trenger timene mest, fordi de føler seg for syke til å møte opp til timene og ikke eier tiltak til å avlyse heller.

Skrevet

Hei!

Og du aner ikke på hvilken måte!

Er man virkelig syk eller i behov av terapi hvis spørsmålene og tvilen eller hva nå som er problemet stopper ved sommerferien??

Jeg tviler på at det du oppgir kan være tilfelle, jeg skal spørre min psykiater neste gang.....

I så fall burde pasientene ikke en psykiater få uttale seg i dette tilfelle.

Kanskje du burde selv tatt terapitimer for å lære mere sympati?

Jeg tror ikke det jeg leser noen ganger her......

Gjest kanskje kanskje ikke
Skrevet

Tror det kommer an på hvor dårlig en er,for noen hadde det gått greit men for andre ikke...

Skrevet

Jeg tror at forhåndsavtalt fellesferie er en god ordning. Særlig for de som går lenge i terapi kan slike pauser være "terapeutiske". Samtidig mener jeg at det da bør være en godt utbygget akuttberedskap, slik at pasienter enkelt kan henvende seg direkte for å få svar på ting som ikke kan vente (medisinvurdering som følge av endrede symptomer etc.).

Hørte tidligere i dag om en kvinne med bipolar lidelse som ble nektet å få ny resept på vallergan av fastlegens vikar. Vikaren anså det tydligvis mer forsvarlig at pasienten ikke sov enn at hun fikk bruke en høy dose vallergan inntil hennes psykiater eller fastlege var tilbake. Hun har blitt verre i ferien, og forsøker å ta ansvar for seg selv. Det burde ha vært enkelt for henne å få ny resept på et medikament som vallergan - selv i ferietiden.

Skrevet

Det må være noe galt med disse pasientene. Hvorfor skulle de bli så akutt friske på sommeren? Fordi de har mere å gjøre, solen skinner og de blir bedre? Synes det er direkte ufint å ikke melde ifra at man ikke kan komme på time, disse pasientene må strammes opp!!!

Ellers, sånn personlig, synes jeg ikke det er så veldig vanskelig akkuat nå at behandler har 4 uker ferie. Jeg vet at dette er kun i denne perioden og jeg greier å løse problemer på andre måter hvis det blir nødvendig. Jeg har fastlege, jeg har flere jeg kan ringe om jeg skulle bli sykere.

Hva er det med disse pasienten som ikke melder fra om time som er galt? Nekter å tro at nesten alle psykisk syke er så respektløse?

Gjest forholdsvis anonym
Skrevet

Jeg tror at forhåndsavtalt fellesferie er en god ordning. Særlig for de som går lenge i terapi kan slike pauser være "terapeutiske". Samtidig mener jeg at det da bør være en godt utbygget akuttberedskap, slik at pasienter enkelt kan henvende seg direkte for å få svar på ting som ikke kan vente (medisinvurdering som følge av endrede symptomer etc.).

Hørte tidligere i dag om en kvinne med bipolar lidelse som ble nektet å få ny resept på vallergan av fastlegens vikar. Vikaren anså det tydligvis mer forsvarlig at pasienten ikke sov enn at hun fikk bruke en høy dose vallergan inntil hennes psykiater eller fastlege var tilbake. Hun har blitt verre i ferien, og forsøker å ta ansvar for seg selv. Det burde ha vært enkelt for henne å få ny resept på et medikament som vallergan - selv i ferietiden.

Hvor skal denne godt utbygde akuttberedskapen hentes fra? Her i traktene ønsker også ansatte i akutteamet sommerferie. Dette kombinert med økt antall henvendelser fra andres pasienter gjør at regnestykket er vanskelig å få til å gå opp.

Skrevet

Hvor skal denne godt utbygde akuttberedskapen hentes fra? Her i traktene ønsker også ansatte i akutteamet sommerferie. Dette kombinert med økt antall henvendelser fra andres pasienter gjør at regnestykket er vanskelig å få til å gå opp.

Alle kan ikke gå i ferie samtidig, da man jo plikter å opprettholde akuttberedskap. Dersom det ikke settes opp ordinære terapitimer hos de som er på jobb, så burde de kunne yte både ordinær akutthjelp og være behjelpelig med veiledning og svar i forhold til ting som vanskelig kan vente til etter fellesferien.

Gjest derfor
Skrevet

Det må være noe galt med disse pasientene. Hvorfor skulle de bli så akutt friske på sommeren? Fordi de har mere å gjøre, solen skinner og de blir bedre? Synes det er direkte ufint å ikke melde ifra at man ikke kan komme på time, disse pasientene må strammes opp!!!

Ellers, sånn personlig, synes jeg ikke det er så veldig vanskelig akkuat nå at behandler har 4 uker ferie. Jeg vet at dette er kun i denne perioden og jeg greier å løse problemer på andre måter hvis det blir nødvendig. Jeg har fastlege, jeg har flere jeg kan ringe om jeg skulle bli sykere.

Hva er det med disse pasienten som ikke melder fra om time som er galt? Nekter å tro at nesten alle psykisk syke er så respektløse?

forstår du ikke hvorfor da har du ikke hatt det jæveli nok

Skrevet

forstår du ikke hvorfor da har du ikke hatt det jæveli nok

Skal si deg at jeg har hatt det jævlig nok og mere enn dette. Jeg har forståelse for at noen kan ha vanskeligheter for å møte på time, men når det blir så mange må jo årsaken kanskje også være noe annet?

Skrevet

''Når det gjelder folk som ikke møter til timene foreslår jeg en ordning hvor de mister behandlingsplassen etter 2. gang. Ser ingen grunn til å søle bort tid og penger på sånne.''

Kanskje det er akkurat slike folk som trenger timene mest, fordi de føler seg for syke til å møte opp til timene og ikke eier tiltak til å avlyse heller.

Jeg er ikke enig med deg. Det er faktisk slik i Norge at voksne folk som ikke er psykotiske har ansvar for seg selv og sin egen helse. Når de får et behandlingstilbud gjør de selv avtaler om timer til behandling og har jo selvffølgelig ansvar for å avbestille hvis de ikke har mulighet for å møte. Det er hele tiden alvorlig syke mennesker som står i ventekø for hjelp som har brukt for alle ledige timer. Hvis de ikke er i stand til å sende en sms, mail eller ta en telefon er det vel kanskje heller en innleggelse de trenger. Ikke en poliklinisk plass. Så får de heller søke om ny plass når de er i stand til å overholde avtaler!

Gjest frisk i ferien!
Skrevet

Det der skjønner jeg ikke at kan stemme. Kanskje for den poliklinikken, men jeg tviler sterkt på at det er vanlige. Øke akutteamet? De har for få midler i utgangspunktet og kommer kun i virkelige krisesituasjoner. Og de vil heller ikke kunne erstatte en behandler siden disse menneskene vil være fremmede for pasienten.

Tror jeg skal sende en motmail til Mental Helse. Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!

Man blir da virkelig ikke noe friskere av at det er sommerferie. Er man deprimert kan man bli verre av å se sola skinne og at alle skal være så glade. Og når alle behandlere tar ferie samtidig er jo kaoset komplett..

Jeg har hatt mange somre toalt isolert, bare ligget i senga uten å klare å stå opp. Ikke handlet, ikke fått til noe. Har som regel endt med ufrivillig innleggelse når behandler er tilbake fra ferie. Vi har jobbet med mestringsstrategier for å unngå at neste sommer skal bli slik som forrige, men det går ikke. Jeg er motivert for å klare å treffe venner, ha en sosial sommer, dra på ferie. Men så kommer sommeren, alt raser og jeg klarer ikke å følge opp. Hadde jeg hatt en behandler hadde jeg klart å møte opp, og det kunne ha hindret en innleggelse. Om jeg ikke hadde klart å møte opp hadde jeg da virkelig gitt beskjed! Selv om man har en psykisk lidelse må man forholde seg til vanlige normer og regler!

Der jeg går er systemet slik at dersom man ikke møter opp på to eller tre timer uten å si ifra så mister man plassen.

Gjest forholdsvis anonym
Skrevet

Alle kan ikke gå i ferie samtidig, da man jo plikter å opprettholde akuttberedskap. Dersom det ikke settes opp ordinære terapitimer hos de som er på jobb, så burde de kunne yte både ordinær akutthjelp og være behjelpelig med veiledning og svar i forhold til ting som vanskelig kan vente til etter fellesferien.

Det er et akutteam som har høy arbeidsbelastning til vanlig, og som navnet kasnkje sier, jobber akutt også til vanlig. Når henvedelsene øker og kapasiteten pga ferie går ned, så sier det seg selv at det blir vanskelig. Selv om ferieavviklingen er styrt.

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg er ikke enig med deg. Det er faktisk slik i Norge at voksne folk som ikke er psykotiske har ansvar for seg selv og sin egen helse. Når de får et behandlingstilbud gjør de selv avtaler om timer til behandling og har jo selvffølgelig ansvar for å avbestille hvis de ikke har mulighet for å møte. Det er hele tiden alvorlig syke mennesker som står i ventekø for hjelp som har brukt for alle ledige timer. Hvis de ikke er i stand til å sende en sms, mail eller ta en telefon er det vel kanskje heller en innleggelse de trenger. Ikke en poliklinisk plass. Så får de heller søke om ny plass når de er i stand til å overholde avtaler!

Så arrogant er det lett å være, når en selv ikke har vært så langt nede.

marlenexxx27
Skrevet

Synes dette er en god ide jeg egentlig.

Men tenker du at ferien skal vare i 8 uker som skolen? Eller 3 eller 4 uker som er vanlig for andre arbeidstakere? For om du tenker 8 uker tror jeg det kan bli lenge for mange folk uten terapi.

Men når det er fellesferie og alle psykiatere tar fri, hvem skal da ta seg av akuttsaker? Blir det da fastlege/legevakt og psykehus?

Selv har jeg grudd meg ofte til ferien, men når ferien først er der kjenner jeg at det er godt med en pause i terapien. Og prøver å gi beskjed så fort som mulig når jeg ikke kan komme til terapitimen, noe som ikke skjer så ofte.

Bra initiativ!

Skrevet

Harvard: Typisk, at når du starter denne tråden, så glemmer jeg for første gang timen med legen min.

Skrevet

Så arrogant er det lett å være, når en selv ikke har vært så langt nede.

Nå er det du som er arrogant!

Du vet ikke noe om hvor syk jeg har vært og hvilke diagnoser jeg har. Men jeg er et ordenlig menneske som følger opp de avtaler jeg gjør. At du bruker psykisk sykdom som en unnskyldning for ikke å gi beskjed om at du ikke kan møte til avtalt time er ikke holdbart mener jeg. Med mindre du er psykotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...