Gå til innhold

Tenk om dere har rett

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Er det mange som har bipolar?

Hvordan vite at diagnosen er rett?

Våkner tidlig om morningene nå og er redd jeg har bipolar,det er pga svar jeg har fått her inne. Når jeg ser tilbake på livet mitt,er tanken sletts ikke dum. Faktisk...det var en klarsynt person som mente jeg hadde det,sa det til psykologen som var sterkt imot slike folk. Har vært innlagt så jeg mener de burde sett det,er det så vanskelig å oppdage?

Men tanke på hvordan jeg oppførte meg,forstår jeg ikke hvorfor det var så vanskelig. Ser det jo selv...nå. Har lyst å prøve lamictal,hadde blitt så fantastisk glad om det kunne hjulpet meg. Sykdom har ødelagt mange år av livet mitt,er så sliten av sykdom.

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Hm, jeg vet ikke om jeg svarer "korrekt" nå, men altså hvis du finner ut at du er bopolar så blir jo ikke livet ditt verre av den grunn, sannsynligvis bare bedre... =)

Det har du jammen rett i,da vet jeg jo hva det er da og kan gjøre noe med det. Har gått så mange år av livet mitt,bare "surret". Var slik da jeg var ungdom også,var så sosial og glad..ja følte meg rusa faktisk,folk trodde jeg var det også. Utekontakten trodde også det,men jeg var bare gira og glad. Så kom periode med isolasjon,når folk kom på døra ba jeg mor mi åpne. Jeg slapp ikke inn noen og ville ikke ut,bare låg i senga. Kom ikke til skikkelig psykolog før jeg var 17 år,da var diagnosen EUPF. Senere fikk jeg flere,kanskje det hele tiden bare har vært en?

Det rare er at ingen har oppdaget den,er det så vanskelig?

Og er det ikke tåpelig av meg å gå til lege for å be om utredning av bipolar?

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Syns absolutt du burde be om utredning! Høres ut som bipolar lidelse for min del, for hva det er verdt.

Erflere her inne som har sagt det,til og med NHD. Men rart ikke fagfolka i virkeligheten har sett det,kanskje jeg har hatt for mange psykotiske symptomer tidligere. Er litt oppgitt. Men er på en ny plass nå,uten papirer...det kan bety at de kan finne ut av det. Skulle ønske NHD kunne skrive ut lamictal til meg,har virkelig lyst å prøve. Men det blir jo så mye "om og men" før den tid.

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Er ikke bare å "skrive ut"... Lamictal må etter min hukommelse tilpasses nøye... akkurat som Litium...

Du må nok være tolmodig =)

Ok,er bare sliten av alt. Og hvis det kan hjelpe hadde jeg blitt så glad,og da er det takket være dere! Men jeg må nok være tolmodig.

Gjest vet ikke det i dag jeg
Skrevet

Jeg har en bipolar diagnose.

Jeg begynte i behandling etter å ha slitt med depresjon i mange år. Innlagt også(hvor de ikke så noe bipolart ved meg)

Først nesten 3år etter så de den delen av meg.Var plutselig ikke alvorlig deprimert lengre, men veeldig aktiv/urolig/oppstemt.

Det jeg ville si er at det faktisk kan ta en lang stund før fagfolk oppdager det. Mange vil jo at de skal se oppturer/svingninger selv og ikke kun "stole blindt på" din fortelling/erfaring.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg fikk lamictal av legen selv om jeg ikke hadde fått diagonosen bipolar.

Den har hjulpet meg til å bli mer stabil, men jeg må bruke andre medisiner

i tillegg for å holde meg mest mulig uten depresjoner.

Gjest guffgaff
Skrevet

har du bipolar da

Gjest bølger
Skrevet

har du bipolar da

Jeg vet ikke, men av det jeg har lest om her inne, og fått svar fra NHD

tror jeg at jeg kanskje er bipolar. Psykiateren jeg gikk til mente også

at det kunne være det, men han skrev ikke noe om det i epikrisen til legen,

så legen vet ikke noe om at det kan være det.

Jeg synes det er dumt at jeg ikke har fått noen skikkelig diagonose å

forholde meg til.

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Jeg har en bipolar diagnose.

Jeg begynte i behandling etter å ha slitt med depresjon i mange år. Innlagt også(hvor de ikke så noe bipolart ved meg)

Først nesten 3år etter så de den delen av meg.Var plutselig ikke alvorlig deprimert lengre, men veeldig aktiv/urolig/oppstemt.

Det jeg ville si er at det faktisk kan ta en lang stund før fagfolk oppdager det. Mange vil jo at de skal se oppturer/svingninger selv og ikke kun "stole blindt på" din fortelling/erfaring.

Jeg mener de burde ha sett det,de har sett mange sider ved meg,både det ene og det andre...i mange år. Men får tenke fremover-ikke bakover.

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Får høre med dem,kan ikke referere til internett heller. Og de er jo ofte skeptiske når folk begynner med selvdiagnostisering. Men det var faktisk folk her som åpnet øynene mine opp for bipolar,har tenkt mye på det og det gir mening. Mer mening enn de andre diagnosene,vet de er feil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes sikkert hundrevis av nordmenn som er feildiagnostiserte som eupf mens de egentlig har bipolar lidelse.

Gjest Forvirra i hodet
Skrevet

Det finnes sikkert hundrevis av nordmenn som er feildiagnostiserte som eupf mens de egentlig har bipolar lidelse.

Ok,det er synd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...