Gå til innhold

Er komparentopplysninger viktige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden min gamle onkel på 60 år er blitt kjørt til Vardåsen lurer jeg på om jeg bør gi noen informasjon om hans tilstand? Han vil ikke være i stand til dette selv da han fantaserer mye, den øvrige familie er av den oppfatning at dette startet bare for ett år siden, men dette er helt feil. Han har slitt hele livet, men problemene ble store da hans kone døde for ca 15 år siden. Han har nærmest kontinuerlig befunnet seg i en merkelig tilstand, nærmest psykoseaktig, innbiller seg de mest utrolige ting. Grunnen til at ingen av den øvrige familie kan uttale seg, bortsett fra min mann og meg er at de lider litt av det samme selv, muligens en ekstrem personlighetsvariant, der man tror man er fantastisk, og derfor har ingen i kontakt med psykiatrien.

Jeg har litt vondt av min onkel, og håper han får riktig og god hjelp, at han nå ikke bare får en demens-diagnose fordi man ikke kjenner lengden dette har pågått.

Bør jeg sende en henvendelse til denne alderspsykiatriske institusjonen? Eller klarer de helt selv og uten mine tilleggsopplysninger å finne ut av min onkels alvorlige tilstand.

Faktisk tror jeg han trenger en form for psykosebehandling, men den skulle han kanskje hatt for 15 år siden, men jeg er ikke hans nærmste slik at jeg har ikke følt det naturlig eller vist helt hvordan og om jeg burde grepet inn før.

Han egne barn har han ingen kontakt med fordi han har vært egosistisk og uansvarlig, barnslig og fjern hele sitt liv, jeg kan på noe vis forstå dem. Det er lettere for meg som bare er niese.

Gjest bipp..
Skrevet

Syns du skal ta kontakt og gi uttrykk for dine bekymringer jeg. Da blir de jo obs på at tilstanden har vart i mange år og det blir lettere for dem å gi riktig behandling.

Flott at du tar ansvar!

Skrevet

Syns du skal ta kontakt og gi uttrykk for dine bekymringer jeg. Da blir de jo obs på at tilstanden har vart i mange år og det blir lettere for dem å gi riktig behandling.

Flott at du tar ansvar!

Hei!

Takk for kommentaren.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gode komparentopplysninger er alltid meget nyttige.

Skrevet

Gode komparentopplysninger er alltid meget nyttige.

Hei! Takk for svar.

Okey, da tar jeg det for din anbefalning.

Men når jeg kontakter Vardåsen kan jeg da få være anonym for den øvrige familie? Altså på den måten at jeg sender feks en mail til overlegen, der jeg sier det jeg har å fortelle, men så må ingen i familien få vite dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...