Gå til innhold

NHD-ønsker svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger din refleksjon rundt min medisinsituasjon. Kort fortalt. Jeg sliter med spiseforstyrrelser, tvangstanker og har alvorlig PSTD. Jeg er en jente/kvinne på 34 år. Har slitt i siden tenåra. Har siden da gått på ulike medisiner. Først fontex med god virkning til det avtok, vært innom litt tolvon og mianserin eller noe (gikk opp ivekt av de)... og sobril, truxal en liten periode (forferdelig :-( fungerte dårlig på meg og var feil)... som tillegg. De siste åra har jeg stått på 20 mg cipralex - men de siste mnd har jeg hatt det tungt - og jeg lurer på om jeg burde øke dosen eller om wellbutrin hadde vært noe... har delvis skjønt at det ikke hjelper på tvangstanker :-( av bivirkninger på cipralex kan jeg nevne at jeg har anorgasme og nattesvette - hva skjer med det hvis jeg øker dosen? Jeg er hystersik for å legge på meg og i enhver forandring i medisiner osv... plages jeg sterkt av tvangstanker :-( Siden du jobber med spiseforstyrrelser, alvorlige og sikkert har vært borti mange tilfeller som meg så spør jeg deg - hva tenker du rundt medisinering? Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For alle de tre diagnoser du nevner er det kun SSRI som har dokumentert effekt på alle.

Ved PTSD og spseforstyrrelser er medisiner kun en tilleggsbehandling. Hovedbehandlingen er psykoterapi.

Ved OCD er det god dokumentasjon for at medisiner meget nyttige.

For deg må det bli å prøve ut ulike doseringer av SSRI.

Skrevet

For alle de tre diagnoser du nevner er det kun SSRI som har dokumentert effekt på alle.

Ved PTSD og spseforstyrrelser er medisiner kun en tilleggsbehandling. Hovedbehandlingen er psykoterapi.

Ved OCD er det god dokumentasjon for at medisiner meget nyttige.

For deg må det bli å prøve ut ulike doseringer av SSRI.

Takk for svar NHD. Jeg går i behandling hos en dyktig psykologspesialist og er innunder enhet for spiseforstyrrelser. Jeg har fått beskjed om at jeg kan øke dosen på cipralex til både 30 og 40 mg, men er litt engstelig for det - derfor ville jeg også forhøre meg her. Fastlegen min kan nemlig ikke så mye om SSRI og sier at 20 mg er maxdose på cipralex, mens psykologen min sier jeg kan øke for det har hun forhørt seg om hos en psykiater på enheten, men hva skjer da med mine bivirkninger? Blir de verre? Jeg kan dog leve med anorgasme og nattesvette, men ikke om det blir verre :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...