Madelenemie Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Hei! Når/Hvis man kontakter et psykiatrisk sykehus fordi et familiemedlem er der, kan man da få gi komparentopplysninger der hvem som har gitt dem ikke blir informert pasient eller øvrige familie? Jeg har søkt pg søkt på nettet på regjeringens sider for å finne noe om dette, men finner ikke noe om akkurat dette. Jeg må være 100 % sikker på at jeg får være anonym i forhold til familie, da min familie er psykisk ustabil og ikke vedkjenner seg familien store problemer. Delvis tror jeg dette skyldes muligens personlighetsforstyrrelser og for deg som kjenner til dette så er det ikke alltid da man innser sine begrensninger eller at man har store tanker om seg selv på ALLE områder av livet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Vi vil helst ikke ha opplysninger med slike forbehold da vi vanskelig kan bruke dem. 0 Siter
Orio Skrevet 6. august 2010 Skrevet 6. august 2010 Det er en avgjørelse i Høyesterett hvor pasienten ikke fikk innsyn i slike opplysninger. Det var pasientens kone som kom med opplysningen, det visste han, men han fikk ikke vite hva hun fortalte. Begrunnelsen var legens taushetsplikt kombinert med at opplysningene ikke hadde hatt betydning for tvangsvedtaket. Konklusjonen er at du kan gi opplysninger og be legen holde skjult hvem de er fra, men det er ingen 100% garanti for at pasienten ikke får vite at de kommer fra deg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. august 2010 Forfatter Skrevet 6. august 2010 Vi vil helst ikke ha opplysninger med slike forbehold da vi vanskelig kan bruke dem. Hei! Takk, det kan jeg forstå egentlig. Da får jeg krysse fingrene for min onkel uten min hjelp, det blir vel en ordning for han likevel. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. august 2010 Forfatter Skrevet 7. august 2010 Det er en avgjørelse i Høyesterett hvor pasienten ikke fikk innsyn i slike opplysninger. Det var pasientens kone som kom med opplysningen, det visste han, men han fikk ikke vite hva hun fortalte. Begrunnelsen var legens taushetsplikt kombinert med at opplysningene ikke hadde hatt betydning for tvangsvedtaket. Konklusjonen er at du kan gi opplysninger og be legen holde skjult hvem de er fra, men det er ingen 100% garanti for at pasienten ikke får vite at de kommer fra deg. Hei! Takk for opplysningen, det er egentlig ikke så ille om min onkel får vite det, han er i en tilstand hvor han ikke verken kan eller ville ha skadet noen. Det er den øvrige familie jeg var mer bekymret for, nettopp fordi de ikke liker å vedkjenne seg at det er ganske mange problemer i vår familie. Takk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.