Gå til innhold

Bilkjøring - beroligene tabletter

Anbefalte innlegg

Gjest benzor
Skrevet

Jeg hørte at det sto i psykisk helse at en nå måtte få dispensasjon fra fylkeslegen for å kjøre hvis man brukte over 5 mg valium og 15 mg sobril om dagen. ??? Paralfin forte og flere andre medisiner var nevnt. Hva med de som står fast på xanor 2-3-4-5-6 mg???. Har de lov å sette seg bak et bilratt? Jeg har brukt beroligende i snart en mannsaler og aldri følt meg hverken trett eller sløv. Det som imidlertid gjorde meg veldig sløv og trett var da jeg en gang prøvde tolvon?? Men de sto ikke nevnt tror jeg?? Mener også at det står rød trekant på enkelte allergergimedisiner, da har vel ikke denne gruppen heller lov til å kjøre?

Dette synes jeg et stort overgrep mot angst pasienter, og ta fra dem sertifikatet når de trenger medisiner mot angst og smerter, og bruker dem som legen har anbefalt. (Hadde selvsagt ikke kjørt hvis jeg ble trett og sløvet, men dette må man vel kunne avgjøre selv.)

Skrevet

De tar ikke nødvendigvis ikke førerkortet fra deg.

(selv om de gjorde det på meg da jeg har en alvorlig sinnslidelse i form av bipolar lidelse)

Det de vil er å ha en legeerklæring og evt uttalelser fra spesialist for å "forsikre" deg om at du faktisk er "i stand til å kjøre". På tross av medisinene..eller selv om du går på meds mener jeg.

Jeg fikk nettopp tilbake lappen etter å ha klart å skaffe disse erklæringene.

De vil jo forsikre seg om at du faktisk er i stand til å kjøre!

Lykke til(om nødvendig :-) )

Gjest benzor
Skrevet

De tar ikke nødvendigvis ikke førerkortet fra deg.

(selv om de gjorde det på meg da jeg har en alvorlig sinnslidelse i form av bipolar lidelse)

Det de vil er å ha en legeerklæring og evt uttalelser fra spesialist for å "forsikre" deg om at du faktisk er "i stand til å kjøre". På tross av medisinene..eller selv om du går på meds mener jeg.

Jeg fikk nettopp tilbake lappen etter å ha klart å skaffe disse erklæringene.

De vil jo forsikre seg om at du faktisk er i stand til å kjøre!

Lykke til(om nødvendig :-) )

Oki- da ordner det seg nok. Det farligste i trafikken i dag er imidlertid mibiltelefon... men det er det vel ikke lett å gjøre noe med. De sender og leser meldinger mens de kjører, sier seg selv at det er livsfarlig.

Skrevet

Oki- da ordner det seg nok. Det farligste i trafikken i dag er imidlertid mibiltelefon... men det er det vel ikke lett å gjøre noe med. De sender og leser meldinger mens de kjører, sier seg selv at det er livsfarlig.

''Det farligste i trafikken i dag er imidlertid mibiltelefon... men det er det vel ikke lett å gjøre noe med. De sender og leser meldinger mens de kjører, sier seg selv at det er livsfarlig.''

I tillegg til de som konsekvent ligger i 70 i 80-sonen. Som ikke skjønner noe som helst når de blir forbikjørt både her og der og de andre forsvinner i det fjerne, det danner seg en laaaang rekke biler bak og fartsmåleren i veikanten viser 71 km/t og det er 80-sone. Ringer det ikke en aldri så liten bjelle?!?!??! Like forundret hver gang jeg...

Gjest bipp..
Skrevet

''Det farligste i trafikken i dag er imidlertid mibiltelefon... men det er det vel ikke lett å gjøre noe med. De sender og leser meldinger mens de kjører, sier seg selv at det er livsfarlig.''

I tillegg til de som konsekvent ligger i 70 i 80-sonen. Som ikke skjønner noe som helst når de blir forbikjørt både her og der og de andre forsvinner i det fjerne, det danner seg en laaaang rekke biler bak og fartsmåleren i veikanten viser 71 km/t og det er 80-sone. Ringer det ikke en aldri så liten bjelle?!?!??! Like forundret hver gang jeg...

Skjønner godt hva du mener for jeg liker dem ikke jeg heller, men de har alikevel ikke ansvaret for at andre skaper farlige situasjoner ved skumle forbikjøringer eller ved å ligge for tett bak.

Jeg har sett så mye livsfarlige forbikjøringer i sommer så jeg er helt skremt.

Skrevet

Du mener ikke for alvor at noe av de farligste i trafikken idag, er de som ligger litt under fartsgrensa?

Skrevet

Jeg har fått bekreftet at grensen er 15 mg Valium pr døgn, og 45 mg Sobril pr døgn for å få kjøre bil.

Bruker Valium selv, 5-10 mg i døgnet ca, og jeg får kjøre bil sa min lege til meg.

Skrevet

At mobiltelefoner, eller sex-bak-rattet, er farligere er jo totalt irrelevant. Begge deler er ulovlig!

Skrevet

Folk/kjøretøy som kjører langsomt er i seg selv selvsagt irriterende, men på ingen måter farlige.

Med vennlig hilsen

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Jeg har fått bekreftet at grensen er 15 mg Valium pr døgn, og 45 mg Sobril pr døgn for å få kjøre bil.

Bruker Valium selv, 5-10 mg i døgnet ca, og jeg får kjøre bil sa min lege til meg.

Korrekt, forutsatt at du føler deg i stand til å kjøre.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Xanor er meg bekjent 20 ganger så potent som valium, og i de dosseringene du nevner, skal man ikke kjøre bil!

Reagerer forøvrig på at du kaller dette et overgrep! Det er overhodet ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil. Sikkerhet på veiene er pri 1, og leser du ulykkesstatistikker, taler de sitt klare språk!

15 mg valium per døgn, eller tilsvarende (0,75 mg xanor, 30-45 mg sobril) er satt som maksdose på hvor medikamentpåvirket en kan være bak rattet - forutsatt at man er godt tilvendt og føler seg i stand til å kjøre. Legger man til paralgin forte, må man trekke fra noe annet!

Gjest benzor
Skrevet

Xanor er meg bekjent 20 ganger så potent som valium, og i de dosseringene du nevner, skal man ikke kjøre bil!

Reagerer forøvrig på at du kaller dette et overgrep! Det er overhodet ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil. Sikkerhet på veiene er pri 1, og leser du ulykkesstatistikker, taler de sitt klare språk!

15 mg valium per døgn, eller tilsvarende (0,75 mg xanor, 30-45 mg sobril) er satt som maksdose på hvor medikamentpåvirket en kan være bak rattet - forutsatt at man er godt tilvendt og føler seg i stand til å kjøre. Legger man til paralgin forte, må man trekke fra noe annet!

Det var visst mye regler nå fra juli--- altså mindre enn det vi har hørt før. Xanor er etter min er faring ikke 20 ganger mer potent enn valium, vil si 1 mg xanor er lik 10 mg valium sånn føles det for meg som har prøvd begge.

Skrevet

Hvis det er snakk om alkohol har du ikke lov å vurdere selv om du er skikket til å kjøre eller ikke. Hvorfor skal noe annet gjelder medisiner som kan virke sløvende?

Og hva med folk med f.eks epilepsi som ikke får lov å kjøre bil, er det også diskriminering?

Skrevet

Det var visst mye regler nå fra juli--- altså mindre enn det vi har hørt før. Xanor er etter min er faring ikke 20 ganger mer potent enn valium, vil si 1 mg xanor er lik 10 mg valium sånn føles det for meg som har prøvd begge.

Nyere reglrer?

Vet du om det står om det på nettet en plass?

Gjest benzor
Skrevet

Hvis det er snakk om alkohol har du ikke lov å vurdere selv om du er skikket til å kjøre eller ikke. Hvorfor skal noe annet gjelder medisiner som kan virke sløvende?

Og hva med folk med f.eks epilepsi som ikke får lov å kjøre bil, er det også diskriminering?

Jeg sa at hvis de ikke virket sløvende.Kan ikke sammenligne 5 mg valium med alkohol. Og man merker vel selv hvordan disse medisinene virker på en-om man blir sløv mener jeg. Og de som får epileptiske anfall -- det er klart det er farlig i trafikken. Så også angst anfall, ..-- men her merker man dem ifølge psykiater i forkant og kan kjøre inn til siden å få stoppet bilen. Vet ikke hvordan dette er med epilepsi. Det blir ikke mange trafikkantene igjen hvis alle som bruker en eller annen medisin skulle være uegnet som bilist. Det var mange slags medisiner dette gjaldt.

Gjest benzor
Skrevet

Nyere reglrer?

Vet du om det står om det på nettet en plass?

vet ikke... men det sto i psykisk helse som en venn av meg får via email

Skrevet

Jeg sa at hvis de ikke virket sløvende.Kan ikke sammenligne 5 mg valium med alkohol. Og man merker vel selv hvordan disse medisinene virker på en-om man blir sløv mener jeg. Og de som får epileptiske anfall -- det er klart det er farlig i trafikken. Så også angst anfall, ..-- men her merker man dem ifølge psykiater i forkant og kan kjøre inn til siden å få stoppet bilen. Vet ikke hvordan dette er med epilepsi. Det blir ikke mange trafikkantene igjen hvis alle som bruker en eller annen medisin skulle være uegnet som bilist. Det var mange slags medisiner dette gjaldt.

Det er ikke mange som føler seg sløvet med en promille på 0,2. Hvorfor skal medisiner være i en særstilling?

Gjest bipp..
Skrevet

Hei prøver å finne disse reglene men det greier jeg visst ikke. Har du en link?

Skrevet

Du mener ikke for alvor at noe av de farligste i trafikken idag, er de som ligger litt under fartsgrensa?

De skaper unødvendig mange farlige situasjoner ved å ligge 10 km under fartsgrensa, det er det jo ingen tvil om. Men det er ikke de selv som er de farlige der og da.

Bare så det er sagt - jeg kjører ikke forbi i hytt og gevær for det tør jeg ikke. :o) Men det er enda mer irriterende når man kommer til et sted med to felt og vedkommende som ligger der og fiser insisterer på å tviholde på venstre feltet og ikke har det minste tanke for å slippe frem de 35 som ligger bak heller!

Ja til obligatorisk ny oppkjøring hvert 10. år!

Skrevet

Folk/kjøretøy som kjører langsomt er i seg selv selvsagt irriterende, men på ingen måter farlige.

Med vennlig hilsen

I seg selv er de ikke farlige, men du verden så mange farlige situasjoner de kan forårsake! Og det er ikke forbudt å ta litt hensyn til sine medtrafikkanter og unngå å lage kø når det er helt unødvendig heller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...