Gå til innhold

tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Gjest lisse32
Skrevet

Hei,

jeg bare lurer på hva praksisen er når noen rømmer i fra en vanlig psykiatrisk avdeling. Dersom personen er innlagt til tvungen observasjon men ikke er til fare for noen og er tilregnelig vil politiet da bli koblet inn?

Gjest ikke å anbefale
Skrevet

Godt mulig. Jeg har vært etterlyst noen ganger, også når jeg har vært frivillig innlagt.

For mange år siden, da jeg var 18 år, rømte jeg fra psykiatrisk og den neste dagen dro jeg på skolen for å ta norsk tentamen. Men jeg ble hentet av politiet på skolen. Lite kult.

Gjest ikke gjør det
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Sjansen er stor for at politiet blir koblet inn. Når jeg har vært innlagt og hatt utgang med følge har de sagt at de har instruks om å ikke løpe etter, men å tilkalle politiet.

Veldig lite morsomt hvis du rømmer og poilitet slår inn døra di. Hvis du ikke bor i ødemarka er det vanskelig å bortforklare det for naboer...

Skrevet

Godt mulig. Jeg har vært etterlyst noen ganger, også når jeg har vært frivillig innlagt.

For mange år siden, da jeg var 18 år, rømte jeg fra psykiatrisk og den neste dagen dro jeg på skolen for å ta norsk tentamen. Men jeg ble hentet av politiet på skolen. Lite kult.

men har ikke politiet viktigere ting å drive med enn å lete etter psykiatriske pasienter på rømmen? de blir vel ikke aktivt letet etter, eller hva?

Skrevet

Jeg har hatt politiet etter meg ett par ganger, pga slik rømmning. De var greie nok de. Men hadde sikkert vært pinlig dersom de hentet meg nær hjemmet, vilket de ikke gjorde.

Skrevet

men har ikke politiet viktigere ting å drive med enn å lete etter psykiatriske pasienter på rømmen? de blir vel ikke aktivt letet etter, eller hva?

Det har de helt klart, men nå er det nå en gang slik at politiet er tildelt slike oppgaver. Man anser det nok som en risiko for helsa til pasienter som stikker av.

Jeg var frivillig innlagt og stakk av fordi jeg var forbanna på en psykolog. Dro ikke hjem, men flakket rundt og var veldig opprørt. Etter en god del timer tok jeg til fornuft og returnerte til avdelingen. De hadde da ringt politiet, og måtte avblåse etterlysningen. Bare å komme i den situasjonen var utrolig flaut!

Du vil ikke det. Rett og slett. Om man er der frivillig og er tilregnlig - skriv deg heller ut om du føler deg dårlig behandlet. Dette rådet har jeg fått av folk på DPS. Selvsagt skal man tenke først, men det er ikke til å stikke under en stol at man kan handle irrasjonelt i affekt. Men å stikke av er virkelig ikke særlig lurt.

Jeg stakk av fra somatisk akutt en gang fordi jeg fikk vonde minner. Da løp staben som galninger etter meg. De kunne ikke annet enn å snakke til meg om hva jeg kunne risikere. Men jeg heiv meg i en taxi. Ingen fulgte etter meg. Jeg syntes nesten det var mer skremmende, men det feilte meg heldigvis ikke noe alvorlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er vanlig at en sørger for at vedkommende kommer tilbake - om nødvendig med politiets hjelp.

Gjest ikke gjør det
Skrevet

Det har de helt klart, men nå er det nå en gang slik at politiet er tildelt slike oppgaver. Man anser det nok som en risiko for helsa til pasienter som stikker av.

Jeg var frivillig innlagt og stakk av fordi jeg var forbanna på en psykolog. Dro ikke hjem, men flakket rundt og var veldig opprørt. Etter en god del timer tok jeg til fornuft og returnerte til avdelingen. De hadde da ringt politiet, og måtte avblåse etterlysningen. Bare å komme i den situasjonen var utrolig flaut!

Du vil ikke det. Rett og slett. Om man er der frivillig og er tilregnlig - skriv deg heller ut om du føler deg dårlig behandlet. Dette rådet har jeg fått av folk på DPS. Selvsagt skal man tenke først, men det er ikke til å stikke under en stol at man kan handle irrasjonelt i affekt. Men å stikke av er virkelig ikke særlig lurt.

Jeg stakk av fra somatisk akutt en gang fordi jeg fikk vonde minner. Da løp staben som galninger etter meg. De kunne ikke annet enn å snakke til meg om hva jeg kunne risikere. Men jeg heiv meg i en taxi. Ingen fulgte etter meg. Jeg syntes nesten det var mer skremmende, men det feilte meg heldigvis ikke noe alvorlig.

Jeg stakk av og gjør ikke det en gang til. Jeg dro ikke hjem for jeg tenkte at det var der de sjekket først. Ble funnet av politiet. Kom hjem til slått inn dør, Og det hadde ikke gått upåaktet hen i bygården for å si det sånn...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...