Gå til innhold

ECT og hukommelsestap

Anbefalte innlegg

Gjest viktig å huske...
Skrevet

Natt til i morgen (04.45) går det reprise på et program om ECT og hukommelsestap på SVT1. Dokumentaren ligger også på svt.se (http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning). Det er en svensk dokumentar, men har også innslag fra USA og ekspertene der.

Det er flere og flere, både i Sverige og USA som nå har blitt kritiske til ECT og forskning viser til at det er flere enn det man tidligere har oppgitt, som får store hukommelsesvansker og noen får varig hukommelsestap. I Norge får man informasjon om at det kan forekomme kortvarig hukommelsestap, rundt de dagene man får behandlingen, men ingen informasjon om at noen får varige skader.

Etter at denne dokumentaren ble vist første gang laget helsetilsynet i Sverige (Socialstyrelsen) mer informasjon om bivirkningene av ECT og også mulighet for å registrere bivirkninger slik som det er selvsagt at det gjøres med medikamenter. I Norge er det utrolig nok ikke noen kontroll på dette med registrering av bivirkninger. Det fører til at de fleste ikke blir trodd når de melder fra om hukommelsestap. De har aldri blitt registrert noe sted og andre får dermed ikke korrekt informasjon når de skal få ECT. Heldigvis har myndighetene i Sverige tatt ansvar og jeg håper at Norge følger etter.

Fra nettsiden til Socialstyrelsen ( http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/bristandeinformationomect ):

''Socialstyrelsen vidtar nu en rad åtgärder för att förbättra ECT-vården. Under 2010 ska en vägledning utarbetas för att tydliggöra vårdgivarnas skyldighet att erbjuda patienten stöd och rehabilitering vid minnesstörningar. Rutiner måste också finnas för att informera patienterna och samverka med andra vårdgivare. Tillsammans med företrädare för patienter och brukare kommer Socialstyrelsen att ta initiativ till att utveckla patientinformationen om ECT. Myndigheten fortsätter också att påtala vårdgivarnas skyldighet att rapportera in ECT-behandlingar till patientregistret, samtidigt som ett arbete pågår med att utveckla registret.''

Jeg anbefaler de som får tilbud om ECT å se denne dokumentaren. Den viser både de positive og negative sidene av ECT slik at man kan ta en infomert beslutning. Det er altså ingen skremselspropaganda, men informasjon både fra psykiatere og pasienter.

Gjest viktig å huske...
Skrevet

Ser at linken til dokumentaren ikke fungerer helt. Trykk på "Program A-Ö" og så på "Uppdrag granskning".

Gjest huskerikkedetjeg
Skrevet

Ja, dette kom ikke som noe stort sjokk...

Har fått ect og husker ikke noe særlig fra år før dette. Det er endel ting jeg har fått vite av hendelser i livet - det husker jeg sånn passe nå. Jeg husker ingenting av den år lange innleggelsen før behandlingen, husker ikke fra da barnet mitt var 3år til det var 6. Det er synd for det er så veldig mange ting som skjer i utviklinga til barna da. og andre hendelser jeg skulle ønske jeg huska, men

Jeg tok den dårlige hukommelsen opp med min daværende behandler. Fikk beskjed at det var for mange tanker i hodet som gjorde at jeg ikke huska.

Så da var det vel min feil det da.

Gjest huskerikkedetjeg
Skrevet

Har fått ect og husker ikke noe særlig fra år før dette. Det er endel ting jeg har fått vite av hendelser i livet - det husker jeg sånn passe nå. Jeg husker ingenting av den år lange innleggelsen før behandlingen, husker ikke fra da barnet mitt var 3år til det var 6. Det er synd for det er så veldig mange ting som skjer i utviklinga til barna da. og andre hendelser jeg skulle ønske jeg huska, men

Jeg tok den dårlige hukommelsen opp med min daværende behandler. Fikk beskjed at det var for mange tanker i hodet som gjorde at jeg ikke huska.

Den behandleren var den jeg gikk til i årene etter ect. Det var først etter noen år jeg kom inn på den manglende hukommelsen min - at den fortsatt var elendig.

Gjest viktig å huske...
Skrevet

Det virker som om dette kommer som et stort sjokk for psykiatere. De fleste har fått samme beskjed som deg, nettopp at det er grunnlidelsen som er problemet. Men man får jo ikke et totalt hukommelsestap på 3 år bare pga depresjon! Man kan få litt dårlig hukommelse av å slite psykisk, men ikke så langvarig og ekstremt.

Jeg håper at det norske helsetilsynet også begynner å registrere bivirkninger slik at helsevesenet kan komme med riktig informasjon slik at pasienter kan gi et informert samtykke.

Jeg er sikker på at det er langt flere enn det vi tror som lider av et varig hukommelsestap. Vi blir bare ikke trodd og dermed oversett og gjemt bort. Det er enkelt å skylde på en grunnlidelse eller at vi bare lyver.

Skrevet

Jeg har sett den dokumentaren før. Veldig bra og gjorde sterkt inntrykk på meg.

Aldri om jeg ville motatt ECT-behandling!

Gjest viktig å huske...
Skrevet

Det hadde ikke jeg gjort heller hadde jeg visst det jeg vet i dag! Det sier noe om hvor viktig det er å få skikkelig informasjon.

ECT ble forøvrig funnet opp på 1930-tallet da griser ble gitt elektrosjokk slik at de skulle bli rolige før slakting...

Skrevet

Ser at linken til dokumentaren ikke fungerer helt. Trykk på "Program A-Ö" og så på "Uppdrag granskning".

Hei!

Jeg tror ikke ect er det man bare griper til om det ikke er snakk om svært alvorlig sykdom, og tilfeller der lite annet virker. Det er ikke bra å være ekstremt deprimert heller, i lang tid!

Men det er jo viktig å dokumentere evt, bivirkninger som hukkomelsestap osv slik at man er bevist kanskje også til dels store hukkomelsesvanker, men kanskje likevel med en bedre livskvalitet. For meg høres ect dramatisk ut, men jeg vet også at en depresjon også er svært dramatisk og man vil jo at mennesker skal orke å leve. Jeg skal se dokumentaren, takk for tipset.

Gjest viktig å huske...
Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke ect er det man bare griper til om det ikke er snakk om svært alvorlig sykdom, og tilfeller der lite annet virker. Det er ikke bra å være ekstremt deprimert heller, i lang tid!

Men det er jo viktig å dokumentere evt, bivirkninger som hukkomelsestap osv slik at man er bevist kanskje også til dels store hukkomelsesvanker, men kanskje likevel med en bedre livskvalitet. For meg høres ect dramatisk ut, men jeg vet også at en depresjon også er svært dramatisk og man vil jo at mennesker skal orke å leve. Jeg skal se dokumentaren, takk for tipset.

I følge dokumentaren gis ECT oftere og oftere. En av spesialistene i USA sier etter at den nye forskningen har kommet, at det bør brukes kun i ekstreme tilfeller og at pasientene skal gis korrekt informasjon på forhånd.

Gjest huskerikkedetjeg
Skrevet

Jeg hadde heller aldri tatt ect om jeg hadde visst det jeg vet idag og har opplevd.

Så det var en lengre ned som snakka om å forbedre formen.

For meg så er jeg blitt fortalt at jeg slettes ikke ble bedre av ect heller.

Joda, jeg var meget alvorlig deprimert, men likevel - de kunne faktisk ha prøvd andre medisiner på meg FØR de gikk til skrittet med ect. Ikke er jeg sikker på at jeg samtykket til det - eller etter som min x fortalte meg fikk jeg ett valg - ect eller forbli dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...