Gå til innhold

Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest ett- to- tre
Skrevet

Jeg glir inn og ut av to forskjellige "verdener" for tiden. Det er en verden ved siden av der jeg går som er veldig trygg og god. Har sterk angst og er veldig urolig i perioder. Jeg har en bipolar lidelse og i tillegg vært plaget med ptsd i flere år.

Bruker AP fordi jeg er litt mistroisk ovenfor folk av og til. Jeg har merket disse symptomene før også ved mye stress. Det er som om noe "overstyrer" meg og bestemmer hva jeg skal si, hvor jeg skal gå osv. Mye tvang.

Jeg må ikke bli syk nå, jeg må være sterk og være i stand til å hjelpe mennesker. Jeg glir inn og ut av denne "rare" tilstanden og jeg har tro på at noe "over oss" som er tilstede hele tiden.

Dette er også en form for trygghet, tror det er der for at jeg ikke skal ramle av liksom. Er jeg sykere nå, eller er dette naturlig i en situasjon med mye stress? Har andre det sånn når det er mye stress?

Skrevet

Dette tror jeg kan være en dissosiativ tilstand. Det å dissosiere er egentlig en forsvarsmekanisme vi har når vi utsettes for noe svært ubehagelig og traumatisk. Psyken "kobler ut" virkeligheten og omgivelsene. Slik kan man føle at man har virkeligheten "på siden av seg selv." At det rundt skjer som i en film. Har man PTSD kan denne mekanismen gå "!bananas," slik at man kan dissosiere ved sterkt stress og påtrengende minner. Dette kan arte seg på flere måter. Farlig er det ikke, men ubehagelig. Jeg synes du skal ta dette opp med behandleren din så snart du har time. Om det er lenge til, ring å framskynde den. Det er ikke rett at du skal gå med det du opplever og engste deg unødvendig lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...