Gå til innhold

Lamictal og hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med diverse typer angst, mild ocd, uro, og depresjon. Ble urolig av Paroxetin, og du NHD mistenkte at jeg kunne ha en bipolar spektrum lidelse. Og det er jeg takknemlig for at du gjorde. For etter mange år og utallige AD-forsøk, ble jeg satt på Lamictal i tillegg til Paroxetin. Og wow, for en forskjell! Depression long gone, mye mer energi og jeg ble mye roligere. Fikk igjen bakkekontakten, bokstavelig talt. Tillegget av Lamictal gjorde for meg mer på få uker enn andre antidepressiva har på mange år. Det jeg lurer på er: Bekrefter min respons på Lamictal at jeg må ha en bipolar lidelse? Har også lagt merke til en annen ting. Hukommelsen er ikke like god på Lamictal. Jeg kan glemme hva jeg skal si midt i en setning, og jeg som ellers ikke har hatt så vanskelig for å finne ordene, strever med dette. Skal nå studere, og vil ikke glemme det jeg leser lenge før eksamen. Har du noen tips for å få bukt med gullfiskhukommelse?

Skrevet

''Har også lagt merke til en annen ting. Hukommelsen er ikke like god på Lamictal. Jeg kan glemme hva jeg skal si midt i en setning, og jeg som ellers ikke har hatt så vanskelig for å finne ordene, strever med dette. Skal nå studere, og vil ikke glemme det jeg leser lenge før eksamen. Har du noen tips for å få bukt med gullfiskhukommelse?''

Jeg har merket det samme når det gjelder hukommelsen, og jeg skal også begynne på skole til høsten, så jeg håper du får svar på dette!

Skrevet

Jeg hadde også veldig bra effekt av lamictal, men jeg måtte slutte fordi jeg var så glemsk. Fungerte ikke på jobb fordi jeg manglet korttidshukommelse. I min jobb (jobber med mennesker og medisiner), så er det viktig å gjøre ting riktig og kunne huske det jeg blir fortalt.

Nå bruker jeg litium istedet og dette fungerer like bra for meg.

Skrevet

Jeg hadde også veldig bra effekt av lamictal, men jeg måtte slutte fordi jeg var så glemsk. Fungerte ikke på jobb fordi jeg manglet korttidshukommelse. I min jobb (jobber med mennesker og medisiner), så er det viktig å gjøre ting riktig og kunne huske det jeg blir fortalt.

Nå bruker jeg litium istedet og dette fungerer like bra for meg.

Godt å se at jeg ikke innbiller meg disse hukommelsesbivirkningene. ;) Takk for svar! :)) Altså ingen hukommelsesproblemer på Lithium? Hva med andre bivirkninger?

Skrevet

Godt å se at jeg ikke innbiller meg disse hukommelsesbivirkningene. ;) Takk for svar! :)) Altså ingen hukommelsesproblemer på Lithium? Hva med andre bivirkninger?

Hei. Litium har ikke jeg noen store bivirkninger av. Litt dårlig mage, men det gjør ingenting når jeg slipper denne uroen og smertene inni meg.

Jeg var ekstremt glemsk på lamictal da, finnes sikkert forskjeller her også :-). Husker noen skulle fortelle meg hvilket utstyr som var i et skap. Når jeg skulle inn i skapet litt senere hadde jeg glemt alt sammen. Jeg begynte å snakke og måtte stoppe fordi jeg husket ikke hva jeg begynte å si. Følte meg ganske dum :-)

Skrevet

Hei. Litium har ikke jeg noen store bivirkninger av. Litt dårlig mage, men det gjør ingenting når jeg slipper denne uroen og smertene inni meg.

Jeg var ekstremt glemsk på lamictal da, finnes sikkert forskjeller her også :-). Husker noen skulle fortelle meg hvilket utstyr som var i et skap. Når jeg skulle inn i skapet litt senere hadde jeg glemt alt sammen. Jeg begynte å snakke og måtte stoppe fordi jeg husket ikke hva jeg begynte å si. Følte meg ganske dum :-)

Godt du ikke har så mange leie bivirkninger da, selv om dårlig mage kan være ille nok. Det er ikke særlig ubehagelig å dårlig hukommelse, må si at det frister mer enn å ha diarè, men det frister vel neppe en arbeidsgiver. ;) Og det er vel et spørsmål om alvorlighetsgrad tenker jeg. Å ha en arbeidstaker som tilbringer halve arbeidsdagen på toalettet, går jo heller ikke i lengden.

Dette med glemsomheten og Lamictal er ekstremt, men mulig det går over. Om ikke så er det jo en bankers av en god unnskyldning ved glemte bursdager etc. ;)

Skrevet

Godt du ikke har så mange leie bivirkninger da, selv om dårlig mage kan være ille nok. Det er ikke særlig ubehagelig å dårlig hukommelse, må si at det frister mer enn å ha diarè, men det frister vel neppe en arbeidsgiver. ;) Og det er vel et spørsmål om alvorlighetsgrad tenker jeg. Å ha en arbeidstaker som tilbringer halve arbeidsdagen på toalettet, går jo heller ikke i lengden.

Dette med glemsomheten og Lamictal er ekstremt, men mulig det går over. Om ikke så er det jo en bankers av en god unnskyldning ved glemte bursdager etc. ;)

Vet ikke om den glemskheten blir bedre. Mener jeg brukte lamictal over lang tid, og jeg ble ihvertfall ikke bedre.

Bivirkninger er jo veldig forskjellige fra person til person. Jeg har dårlig mage av den, men jeg kjenner ingen andre som har det. Den er verdt å prøve. Jeg har ihvertfall aldri hatt så positiv effekt av en medisin.

Det går jo an å leve med glemskhet :-). For min del ble det veldig pinlig i jobbsituasjonen og jeg hadde ikke kunnet fortsette i jobben min og være så glemsk. Husker jeg skulle på butikken også, og jeg husket ingenting av det jeg skulle kjøpe. Jeg skrev mange lister opp og ned i denne perioden.

Man må jo bestandig vurdere for og imot, hva er verst av å gå med ubehandlet sykdom og bivirkningene fra medisinen?

Skrevet

Vet ikke om den glemskheten blir bedre. Mener jeg brukte lamictal over lang tid, og jeg ble ihvertfall ikke bedre.

Bivirkninger er jo veldig forskjellige fra person til person. Jeg har dårlig mage av den, men jeg kjenner ingen andre som har det. Den er verdt å prøve. Jeg har ihvertfall aldri hatt så positiv effekt av en medisin.

Det går jo an å leve med glemskhet :-). For min del ble det veldig pinlig i jobbsituasjonen og jeg hadde ikke kunnet fortsette i jobben min og være så glemsk. Husker jeg skulle på butikken også, og jeg husket ingenting av det jeg skulle kjøpe. Jeg skrev mange lister opp og ned i denne perioden.

Man må jo bestandig vurdere for og imot, hva er verst av å gå med ubehandlet sykdom og bivirkningene fra medisinen?

Nei, jeg vil helst spare den glemskheten til jeg blir litt eldre. :)

Det er sant som du sier at bivirkninger kan variere.

Veldig bra at du hadde så god effekt av Lithium da du ikke kunne

bruke Lamictal mer. Gir håp for oss andre glemsomme også det. :)

Greia er jo at jeg alltid har vært distrè så det holder fra før. ;)

Ikke problemer med å holde på kunnskap osv., men kjedelige, hverdagslige ting

var det verre med.

Må vurdere for/imot med Lamictal ja, og kanskje på tide å hive inn håndkleet

før man glemmer hva man heter eller at man er psyk. :)

Skrevet

Nei, jeg vil helst spare den glemskheten til jeg blir litt eldre. :)

Det er sant som du sier at bivirkninger kan variere.

Veldig bra at du hadde så god effekt av Lithium da du ikke kunne

bruke Lamictal mer. Gir håp for oss andre glemsomme også det. :)

Greia er jo at jeg alltid har vært distrè så det holder fra før. ;)

Ikke problemer med å holde på kunnskap osv., men kjedelige, hverdagslige ting

var det verre med.

Må vurdere for/imot med Lamictal ja, og kanskje på tide å hive inn håndkleet

før man glemmer hva man heter eller at man er psyk. :)

Hehe, kanskje bra for deg å glemme at du er syk, men ikke for de som skal leve rundt deg?

Tror det må være sånn å ha alzheimer? Da virker jo ikke korttidsminnet så godt. Kjedelig å få det sånn når man er ganske ung.

Du får nå se hvordan det går når du skal studere. Jeg tror ikke det hadde gått bra for meg da jeg sto på lamictal. Hadde nok strøket med glans :-)

Skrevet

Hehe, kanskje bra for deg å glemme at du er syk, men ikke for de som skal leve rundt deg?

Tror det må være sånn å ha alzheimer? Da virker jo ikke korttidsminnet så godt. Kjedelig å få det sånn når man er ganske ung.

Du får nå se hvordan det går når du skal studere. Jeg tror ikke det hadde gått bra for meg da jeg sto på lamictal. Hadde nok strøket med glans :-)

Nei, i det store og hele er det nok bra om mest mulig av minnet kommer på

plass, selv om det dårlige minnet mitt pr. nå ikke har vært til sjenanse for stort

andre enn meg selv :)

Huff, selv om korttidsminnet er veldig redusert, forestiller jeg meg at de

med Alzheimer har enda verre hukommelse, om mulig.

Jeg tror ikke det er optimalt å studere med denne glemsomheten, så håper på

en eller annen løsning etterhvert. Fint at du tipset meg om Lithium. Det kan jo

hende det fungerer like godt, uten å ofre hukommelsen. :)

Skrevet

Nei, i det store og hele er det nok bra om mest mulig av minnet kommer på

plass, selv om det dårlige minnet mitt pr. nå ikke har vært til sjenanse for stort

andre enn meg selv :)

Huff, selv om korttidsminnet er veldig redusert, forestiller jeg meg at de

med Alzheimer har enda verre hukommelse, om mulig.

Jeg tror ikke det er optimalt å studere med denne glemsomheten, så håper på

en eller annen løsning etterhvert. Fint at du tipset meg om Lithium. Det kan jo

hende det fungerer like godt, uten å ofre hukommelsen. :)

Lykke til ihvertfall, uansett hva du bestemmer deg for :-)

Skrevet

Lykke til ihvertfall, uansett hva du bestemmer deg for :-)

Takk for det! Håper Lithium fortsetter å fungere bra for deg. Takk for at du svarte i denne tråden! :)))

Skrevet

Hei :)

Dette svarte NHD på mitt tilsvarende spørsmål om Lamictal/effekt/diagnose:

''God effekt av Lamictal og samtidig dårlig effekt av AD taler meget sterkt for bipolar depresjon.''

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4385879

Hei igjen! :)

Noe må det jo være når en prøver 14 ulike antidepressiver uten særlig virkning på depresjon, for så å prøve en stemningsstabilisator, og depresjonen holder seg borte.

Fint at du ville svare og vise til tidligere svar på ditt spørsmål her. :)

Gjest Vil ikke bruke nicket mitt idag
Skrevet

Hei igjen! :)

Noe må det jo være når en prøver 14 ulike antidepressiver uten særlig virkning på depresjon, for så å prøve en stemningsstabilisator, og depresjonen holder seg borte.

Fint at du ville svare og vise til tidligere svar på ditt spørsmål her. :)

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...