Gå til innhold

NHD-Har jeg gjort noe ulovlig?

Gjest Var aldri meningen, er veldig lei meg...

Anbefalte innlegg

Gjest Var aldri meningen, er veldig lei meg...
Skrevet

Jeg er ei kvinne som sliter veldig mye med psykiske problem og bruker anti-psykotisk medisin og ikke alltid jeg tenker over hva jeg sier :-(

Dette skjedde meg for noen dager siden: Var i selskap og traff ei annen dame... Vi kom i snakk og fant ut at vi hadde felles kjendte... Denne felles bekjendte av oss har ei datter med sterk hjerneskade som jeg har vært støttekontakt for, det er ca 15 år siden... Jeg fortalte denne damen at jeg hadde vært støttekontakt for datteren hennes for ca 15 år siden...

I ettertid ble jeg veldig redd og tenkte at jeg hadde gjort noe ulovlig og brutt taushetsplikten... Var ALDRI min mening å gjøre eller si noe galt.

Denne familien vi pratet om har flyttet til en annen kant av landet for mange, menge år siden... Og når jeg var støttekontakt var det "allment" kjent både at jeg var støttekontakt og at jenta var hjerneskadet..

Men uansett ble jeg veldig redd etter glippen med støttekontakt opplysningen...:-(

Har jeg gjort noe straffbart NHD?

Gjest solfryd
Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønte deg riktig, men jeg mener nå at hun som mor burde ha visst at det var du som var støttekontakt for dattera hennes for 15 år siden. Hvis ikke dattera var godt voksen den gangen da. Men likevel burde moren ha visst om det siden dattera er hardt hjerneskadd. Man følger da vel med i livene til sine syke barn og får med seg hvem som har ulike oppgaver i forhold til hva i barnets liv, selv om det er voksent.

Dere har jo begge forandret dere på 15 år, men jeg ville jo tro at når du fortalte dette til moren at hun ville gjenkjenne deg.

Tror ikke du har noe å frykte. Etter min mening har du ikke gjort noe galt. Hadde nok vært annerledes om du hadde fortalt noen andre der at du hadde vært støttekontakten til dattera hennes.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønte deg riktig, men jeg mener nå at hun som mor burde ha visst at det var du som var støttekontakt for dattera hennes for 15 år siden. Hvis ikke dattera var godt voksen den gangen da. Men likevel burde moren ha visst om det siden dattera er hardt hjerneskadd. Man følger da vel med i livene til sine syke barn og får med seg hvem som har ulike oppgaver i forhold til hva i barnets liv, selv om det er voksent.

Dere har jo begge forandret dere på 15 år, men jeg ville jo tro at når du fortalte dette til moren at hun ville gjenkjenne deg.

Tror ikke du har noe å frykte. Etter min mening har du ikke gjort noe galt. Hadde nok vært annerledes om du hadde fortalt noen andre der at du hadde vært støttekontakten til dattera hennes.

Jeg forsto det som at den hun fortalte det til, var en felles bekjent av både trådstarter og moren til jenta - og som derfor kjente til at jenta hadde spesielle behov.

Skrevet

Jeg forstår det sånn at moren til dette barnet var en felles bekjent av henne og den som hun snakket med...hun snakket alså ikke med moren...

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg forsto det som at den hun fortalte det til, var en felles bekjent av både trådstarter og moren til jenta - og som derfor kjente til at jenta hadde spesielle behov.

Ah... Sånn å forstå. Noen ganger leser jeg så fort at jeg ikke får med meg ting.... *skjerpings* :-)

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg forstår det sånn at moren til dette barnet var en felles bekjent av henne og den som hun snakket med...hun snakket alså ikke med moren...

Ah... Sånn å forstå. Noen ganger leser jeg så fort at jeg ikke får med meg ting.... *skjerpings* :-)

Skrevet

Sånn etter boken så burde du nok ikke sagt det...På den annen side er det jo ingen katastrofe. Det var allment kjent både at du var støttekontakt og at hun hadde en hjerneskade. En sånn glipp kan sikkert skje de fleste av oss.

Ikke plag deg selv med å tenke mer på det....

Morning Glory
Skrevet

Taushetsplikten omfatter ikke forhold som er allment kjent. Likevel bør man være forsiktig med å omtale slike forhold fordi man ikke vet nøyaktig hva som er allment kjent. Man bør også la være å bidra til at forhold som er allment kjent blir "enda mer" allment kjent. Likevel - alle glemmer seg fra tid til annen og det er menneskelig.

Å bryte taushetsplikten kan være straffbart, men i dette tilfellet vil jeg anta at opplysningen ikke var av en slik art at noen ville ta seg bryet med å gå til strafforfølgning. Det er ikke en gang sikkert at hun du fortalte dette til reagerte. Jeg tror derfor du kan senke skuldrene og ta det helt med ro :-)

Gjest uuuuuuups?
Skrevet

Taushetsplikten omfatter ikke forhold som er allment kjent. Likevel bør man være forsiktig med å omtale slike forhold fordi man ikke vet nøyaktig hva som er allment kjent. Man bør også la være å bidra til at forhold som er allment kjent blir "enda mer" allment kjent. Likevel - alle glemmer seg fra tid til annen og det er menneskelig.

Å bryte taushetsplikten kan være straffbart, men i dette tilfellet vil jeg anta at opplysningen ikke var av en slik art at noen ville ta seg bryet med å gå til strafforfølgning. Det er ikke en gang sikkert at hun du fortalte dette til reagerte. Jeg tror derfor du kan senke skuldrene og ta det helt med ro :-)

Apropos taushetsplikt,

har man noen taushetsplikt overfor barn man har vært dagmamma for?

Eller hvis man har jobbet i barnehage?

Så lenge man ikke sier noe om barnet, men at man har passet barnet?

Kom i skade for å si at jeg hadde passet barnet til noen jeg kjenner som også kjenner foreldrene til, for mange år siden. sa ingenting om barnet, men kom i ettertid til å tenke på om det ikke er lov å si hvilke barn som gikk i den barnehagen jeg jobbet.

Selv om det var lenge siden? Jobber ikke i barnehage lenger, så har ikke satt meg inn i reglene der.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har ikke opplyst om noe som ikke var kjent av de fleste fra før. Du har ikke gjort noe ulovlig.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Slapp av dette var ingen stor glipp. Du har ikke sagt noe om personen du var støttekontakt for. Du har ikke utlevert noen personlige opplysninger som andre folk ikke skulle vite. Dessuten er dette mange år siden.

Hvis du skulle blitt straffet for dette så tror jeg veldig mange av oss hadde blitt straffeforfulgt.

Så må en jo også ta en vurdering i forhold til selve situasjonen. Det er jo mere naturlig at et barn med funksjonshemning har støttekontakt sammenliknet med en voksen som er funksjonsfrisk.Da kan det være snakk om psykiske problemer eller ensomhet. Da er terskelen høyere for å si noe om sitt forhold til personen. Men skal man følge boka fullstendig så skal man jo ikke si noe som helst. Men jeg tenker ikke på dette som en stor synd.

Morning Glory
Skrevet

Apropos taushetsplikt,

har man noen taushetsplikt overfor barn man har vært dagmamma for?

Eller hvis man har jobbet i barnehage?

Så lenge man ikke sier noe om barnet, men at man har passet barnet?

Kom i skade for å si at jeg hadde passet barnet til noen jeg kjenner som også kjenner foreldrene til, for mange år siden. sa ingenting om barnet, men kom i ettertid til å tenke på om det ikke er lov å si hvilke barn som gikk i den barnehagen jeg jobbet.

Selv om det var lenge siden? Jobber ikke i barnehage lenger, så har ikke satt meg inn i reglene der.

Jeg vet ikke om en slik taushetsplikt er lovfestet noe sted, men generelt bør man være varsom med å dele sensitive opplysninger man får tilgang til i jobbsammenheng. Her får man utvise et visst skjønn. Oppgir man til en pedofil at et bestemt barn går i en gitt barnehage, kan man ha gjort noe galt. Derimot vil jeg ikke tro det er galt å si til noen man kjenner at man har hatt et felles bekjent barn som dagbarn :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...