Gå til innhold

Erfaringer om angstanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kan angstanfall vare en hel dag for så plutselig å "lette", bli borte, som om du plutselig og svært raskt kjenner at det er over? Slik er de fleste av mine dager for tiden, men når jeg ikke har dete er jeg tilsvarende "normal". Føles nesten sykt at angst skal være slik? Kan jo nesten sammenlignes med en form for epilepsi eller andre anfall, for jeg blir helt satt ut og får ikke gjort noe når dette pågår.

Jeg mistenkerat jeg har generell angst, for jeg er ikke redd for noe spesifikt, vet egntlig ikke hvorfor jeg har angst, men likevel, kan generell angst komme anfallsvis som dette?

Når anfallet letter kjenner jeg at øynene åpnes, ansiktet og kroppen våkner til liv og jeg er normal igjen.

Skrevet

Uten å være annet enn en angstbunt til tider selv, så tror jeg slikt kan komme av en mer generalisert angst. Man kan ha mange av symptomene som opptrer under et panikkanfall uten at man utvikler et - i stedet går man med ekle angstsymptomer over tid. F.eks. press i brystet/hjertebank, skjeliving, klump i halesn eller anstrengt pusting uten man merker det, svimmelhet, stive muskler fordi man er anspent, man føler seg gjerne stadig på allerten og skvetter lett. Forbanna ubehagelig. Hadde det sånn for mange år siden, og til dels ennå. Ikke nødvendigvis med bekymringer.

Men det de forskriver av medisin mot generalisert angstlidelse (GAD) er antidepressiva av typen SSNRI. Efexor er vanlig. I sin tid hjalp det meg mye. Ellers er psykoterapi viktig. Både for å ta tak i eventuelle angst-bekymring/what ever-relaterte tanker, og se på hvordan man kan snu på det til noe positivt (kognitiv terapi, eller mer avansert metakognitiv terapi). Dessuten er det veldig lurt å få lært seg noen avslapningsøvelser. Nok en gang sier jeg og at akupunktur er svært effektivt om man føler seg anspent og engstelig. Jeg sier det av egen erfaring, ikke fordi jeg bare tror det virker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...