Gå til innhold

Søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har et seriøst problem som sliter meg ordentlig! Problemet er det som er så enkelt for mange nemlig å stå opp om morgenen! Jeg har slitt med dette siden ungdomskolen og det er fortsatt ett stort prooblem. Eneste som driver meg om ukedagene er det at jeg ser fram til helgen for da kan jeg sove lengre! Jeg har prøvd det meste fra å legge meg tidelig, sette vekkerklokka langt borte, wakeuplight, osv. ingenting fungerer. jeg lurer på om det finnes noe som du kan ta når vekkerklokka ringer som får deg våken og full av energi. Mvh Yngve

Onsdag1365380628
Skrevet

Noe man kan ta? Tenker du på en pille eller en trylledrikk?

Jeg tror nesten alle har samme problem som deg. Å våkne til vekkerklokka hver morgen er noe dritt, bokstavelig talt. Man er bevistløs av trøtthet og greier knapt å nå knappen på vekkerklokka.

Jeg tror ikke det finnes noe du kan "ta" for dette.....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kjenner ingenting annet som virker på dette enn viljen. En forøvrig utmerket sak som kan endre svært mye i livet ditt.

Jeg tror forøvrig at en ikke skal kjenne så godt etter hvordan en har det, om en er trøtt osv, når en våkner. En skal bare stå opp og ta seg vann over hodet.

Gjest krever viljestyrke
Skrevet

Det som hjelper for meg, er:

å stå opp med en gang klokken ringer, og gå rett i dusjen, uten å bli liggende og tenke på hvor grusomt det er å skulle stå opp.

gjøre det hyggelig rundt meg før jeg legger meg, slik at jeg står opp til en morgen som er så enkel og hyggelig som mulig (gjerne med klærne jeg skal ha på meg lagt frem, ryddig kjøkkenbenk, god kaffe i maskinen..)

ikke legge meg for sent, slik at jeg innerst inne vet at jeg har fått (nesten) nok søvn, selv om det ikke føles slik når klokken ringer

å ikke snu døgnet _alt_ for mye i helgen, slik at jeg ikke føler ukemorgenene enda tidligere enn de egentlig er. Selvsagt sover jeg lenger når jeg kan, men jeg prøver å ikke legge meg ekstremt sent hvis jeg ikke har en god sosial grunn til det

å få nok frisk luft og aktivitet i løpet av dagen, slik at jeg er fysisk sliten om kvelden, og sovner godt og fort, i stedet for å bare være sliten i hodet, da blir jeg liggende lenge uten å få sove.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...