Gå til innhold

Depotmedisiner

Anbefalte innlegg

willemo1365380562
Skrevet

Jeg bruker nå 500mg Lamictal og 800mg Serequel for min bipoalre lidelse. Nå skal jeg over på depotmdisiner (Serequel).

Jeg er spent på hva jeg kan vente meg, og kunne trenge litt feedback. NHD, har du noen erfaring med dette? Andre?

Jeg fikk brev om at jeg kunne få dem på blå resept, ellers hadde det vært umulig pga kostnadene. Jeg spurte psyken min, men han hadde ikke skrevet ut depotmedeisiner før, heller ikke apoteket hadde vært borti dem. Jeg føler meg som et forsøksdyr og vil gjerne at andre kommer med erfaringer

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

To psykmedisiner har et villedende depot i navnet: Efexor og Seroquel.

Hos disse to medisinene er det kun en tabl med noe lenger virketid enn den vanlige tabletten.

Seroquel (vanlig) har så kort halveringstid at den teoretisk burde deles på tre doser i døgnet. Det slipper en med Seroquel depottablett.

Det eneste du vil merke, er at dersom du har noen bivirkninger, vil disse bli svakere/mildere.

Skrevet

Jeg er enig med NHD i at bivirkninger er redusert. Tar man den rundt 20.00, vil man ikke føle seg så trøtt på dagen (min erfaring). Etter hva jeg har blitt fortalt, har ikke depotvarianten andre bivirkninger enn man kan få av den vanlige Jeg vil tro at dette skyldes et gjevnere nivå. Jeg ble i alle fall uopplagt hele formiddagen av å ta vanlige tabletter på morgenen.

Hva som er villedende med "depot" kan jeg ikke helt skjønne. For min del er det langt mer praktisk med en tablett enn fire på en gang om kvelden!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...