Gå til innhold

Er det kun angst og stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de to siste år utviklet helseangst og panikkangst etter et stressende liv og tapet av min far til lungekreft. Jeg fikk angst av at leger som sjekket han for spredning hvert halvår ikke klarte å få med seg at han utviklet kreft i lungene. Han var blitt frisk fra kreft i mandlene 2 år før. Etter dette føler jeg at legen min avfeier alle symtomer jeg måtte ha med psykiske plager. Jeg kjenner kroppen min godt og mener selv at jeg er i stand til å si når noe er galt. Problemene jeg har nå er at pulsen min plutselig drar avgårde om kvelden og når jeg legger meg for natten. dette skjer når jeg er helt avslappet. Blodtrykket er normalt til lavt. Jeg blir svimmel og utilpass og får ikke sove før dette gir seg opptil 2 timer etter. Jeg har trykk inne i hodet som til tider gjør at det kjennes ut som tennene mine presses ut. Dette går også til ørene. Det som er rart med dette er at det kommer med dager og uker i mellom. Jeg har en historie med brokk på spiserøret. Har mye hjertesting og mister en del hår rundt menstrasjon. Trøtt, ukonsentrert og blir lett irritert. Legger på meg lett, noe jeg ikke gjorde før - selv om matinntaket ikke er øket. Vondt i området halsgropen. Litt trang følelse. Etter å ha forlangt en blodprøve ble det bekreftet at jeg lå i nedre del av B12 på skalaen. Har gått på B12 tabletter i snart 2 mnd. Jeg er bekymret for hjertet mitt. Kan dette bare være stoffskiftet? Er det noe jeg bør sjekke. Dette med håret plager meg virkelig, men vitaminlagrene mine er bra med unntak av B12. Jeg føler at psyken er på plass igjen så hvorfor stabiliserer ikke kroppen seg? Jeg har bjørkeallergi, men dette kan vel ikke ha en sammenheng med disse symptomene?

Gjest apelsin
Skrevet

Da bør du gå til doktor for du skal ikke ha det slik.

Anonym med fas.

Skrevet

Det høres veldig slitsom ut å ha det sånn, og det er selvfølgelig viktig å få avklart at det du føler ikke er fysisk sykdom..

Men jeg svarer deg fordi det du skriver minner om et pasienteksempel som ble brukt i en bok som heter "Livet er et usikkert prosjekt"..av Ingvar Wilhelmsen, som omhandler helseangst. Han jobber som lege ved hypokondriklinikken i Bergen. Det er en veldig god og lærerik bok, og det er mulig du kan ha nytte av å lese den...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...