Gå til innhold

J har spurt på feilt forum

Anbefalte innlegg

Gjest apelsin
Skrevet

J har angst.

Mot angst får j sobril.

Den hjelper.

Er det andre lidelser den også hjelper mot som foreksempel adhd, epilepsi, autisme, konsntrasjonen osv?

Hadde blitt takknemelig for svar.

Anonym med fas.

Gjest apelsin
Skrevet

Hvorfor får andre som spør på dette forumet svar med en gang og jeg får ikke svar med en gang?

Anonym.

Skrevet

Hvorfor får andre som spør på dette forumet svar med en gang og jeg får ikke svar med en gang?

Anonym.

Det kommer an på minst to ting:

- De som stiller enkle spørsmål som vi "vanlige" brukere lett kan finne svar på ved å søke litt, eller som mange VET svaret på fordi de har egne erfaringer, får raskt svar

- Spørsmål som fagpersonen må svare på, må nødvendigvis vente til han er her, det varierer. Men her på Psykiatri kommer ofte disse svarene minst like raskt som på de andre sidene der man kan få fagsvar.

Det er sjelden folk får svar øyeblikkelig, hvis de ikke spør om noe som er såpass enkelt at de egentlig kunne funnet ut av det selv. Eller om noe som bare krever "synsesvar".

Gjest apelsin
Skrevet

Hei laban.

Det er vanskelig å finne så mye om fas på internett og det andre j spør om.

Jeg har søkt på nikolaisens.com, men der står ikke noe om fas og j har søkt på elevsiden og der står heller ikke noe om fas og angst.

Anonym.

Skrevet

Hei laban.

Det er vanskelig å finne så mye om fas på internett og det andre j spør om.

Jeg har søkt på nikolaisens.com, men der står ikke noe om fas og j har søkt på elevsiden og der står heller ikke noe om fas og angst.

Anonym.

Det er 603 000 artikler om Fetal Alcohol Syndrome på google så det er bare å begynne og lese ;o)

Gjest apelsin
Skrevet

Det er 603 000 artikler om Fetal Alcohol Syndrome på google så det er bare å begynne og lese ;o)

Ja men der står mesteparten på engelsk og jeg kan ikke lese engelsk for de lærerne jeg har hatt har ikke lært meg engelsk.

Anonym.

Skrevet

Det kommer an på minst to ting:

- De som stiller enkle spørsmål som vi "vanlige" brukere lett kan finne svar på ved å søke litt, eller som mange VET svaret på fordi de har egne erfaringer, får raskt svar

- Spørsmål som fagpersonen må svare på, må nødvendigvis vente til han er her, det varierer. Men her på Psykiatri kommer ofte disse svarene minst like raskt som på de andre sidene der man kan få fagsvar.

Det er sjelden folk får svar øyeblikkelig, hvis de ikke spør om noe som er såpass enkelt at de egentlig kunne funnet ut av det selv. Eller om noe som bare krever "synsesvar".

'' Spørsmål som fagpersonen må svare på, må nødvendigvis vente til han er her, det varierer.''

Og ikke en gang han svarer på _alle_ spørsmål - hvilket er helt greit :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvis du søker på Sobril i Felleskatalogen, så får du opp at det brukes i følgende tilfeller:

'' Nevroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker. Premedisinering før operasjoner eller tannbehandling. Delirium tremens og akutte abstinenssymptomer. I kombinasjon med trisykliske antidepressiver ved engstelig/agiterte depresjoner.''

Hvorfor spør du? Hvis du kjenner noen med ADHD eller FAS, så må du ikke begynne å medisinere dem på egenhånd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Er det andre lidelser den også hjelper mot som foreksempel adhd, epilepsi, autisme, konsntrasjonen osv? ''

Den hjelper muligens mot epilepsi. Ikke mot de andre lidelsene du nevner.

Gjest apelsin
Skrevet

Hvis du søker på Sobril i Felleskatalogen, så får du opp at det brukes i følgende tilfeller:

'' Nevroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker. Premedisinering før operasjoner eller tannbehandling. Delirium tremens og akutte abstinenssymptomer. I kombinasjon med trisykliske antidepressiver ved engstelig/agiterte depresjoner.''

Hvorfor spør du? Hvis du kjenner noen med ADHD eller FAS, så må du ikke begynne å medisinere dem på egenhånd.

Hei ulvinnen.

Har du ikke lest innlegget på bokstavbarn.

Jeg har skrevet mange ganger at jeg har fas+litt adhd+panikkangst/angst.

Anonym.

Gjest apelsin
Skrevet

''Er det andre lidelser den også hjelper mot som foreksempel adhd, epilepsi, autisme, konsntrasjonen osv? ''

Den hjelper muligens mot epilepsi. Ikke mot de andre lidelsene du nevner.

Takk for svar nils håvard.

Kan epilepsi gi adhd symptomer for jeg har lest om noen på bokstavbarn hvor det har det?

Anonym.

Gjest apelsin
Skrevet

Kan epilepsi gi samme symptomene som adhd?

Er et noen som vet det?

Anonym.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan epilepsi gi samme symptomene som adhd?

Er et noen som vet det?

Anonym.

Nei, det er sykdommer med helt ulike symptomer.

Gjest apelsin
Skrevet

Nei, det er sykdommer med helt ulike symptomer.

Takk for svar.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hei ulvinnen.

Har du ikke lest innlegget på bokstavbarn.

Jeg har skrevet mange ganger at jeg har fas+litt adhd+panikkangst/angst.

Anonym.

Det er godt mulig at du mange ganger har skrevet at du har litt FAS og ADHD, men det har jeg ikke fått med meg. Det er så mange nick her inne at jeg ofte ikke husker hvem som har skrevet hva. Dessuten leser jeg slett ikke alle innlegg, jeg går bare inn på de trådene som vekker interesse.

Gjest apelsin
Skrevet

Det er godt mulig at du mange ganger har skrevet at du har litt FAS og ADHD, men det har jeg ikke fått med meg. Det er så mange nick her inne at jeg ofte ikke husker hvem som har skrevet hva. Dessuten leser jeg slett ikke alle innlegg, jeg går bare inn på de trådene som vekker interesse.

Hei.

Det kan være en fordel å lese innleggene til folk for å kunne svare riktig på spørsmålene.

Anonym.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hei.

Det kan være en fordel å lese innleggene til folk for å kunne svare riktig på spørsmålene.

Anonym.

Siden du forventer at jeg skal lese alle dine innlegg for å kunne svare deg, så skal jeg ta det ad notam og ikke svare deg fra nå av. Hvis dette er en holdning du bruker å gi uttrykk for, er det jammen ikke rart at du klager over at få svarer deg.

Jeg må si jeg heller hadde forventet at du skulle takke meg for at jeg søkte opp Sobril i Felleskatalogen, enn å få kritikk for at jeg ikke leser (og husker) alt du skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...