Gå til innhold

NHD-Prøver meg igjen....

Anbefalte innlegg

Gjest vattenpaket
Skrevet

Har spurt før, men prøver igjen siden det har stor betydning for meg og jeg ikke tør spørre psykiateren min...

Er det "lov" å snakke om barndomsminner hvis det faller seg naturlig? Har gått mange år i terapi og merker at psykiaterens fokus er kun på nå og framtid...

Gjest vattenpaket
Skrevet

Har pratet om barndomsminner de første årene jeg gikk i terapi..Men føler litt behov for det av og til fremdeles...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt er dte lov.

Poenget er: Kommer det noe konstruktivt ut av det? Kommer du nærmeret det målet du har satt for behandlingen?

Skrevet

Har pratet om barndomsminner de første årene jeg gikk i terapi..Men føler litt behov for det av og til fremdeles...

Jeg snakket en gang med en behandler (kognitiv terapi) om akkurat det. Tidlige opplevelser har fortsatt en plass i terapien, som et bakgrunnsteppe for det du nå opplever/sliter med. Det skal ikke være hovedfokus, men det er naturlig at det kommer opp iblant.

I kognitiv terapi er man for eksempel opptatt av "grunnleggende leveregler", det kan være hvordan du ser på deg selv og din plass i verden. Dette fremstår som absolutte sannheter, men hvis du tenker (raskt) tilbake til de første gangene de dukket opp, kan du rokke ved disse sannhetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...