Gå til innhold

Risperdal til barn??

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Min sønn med asperger har fått tics i ansiktet i sommer. På barnehabiliteringen spurte jeg dem hva dette er om det er tics eller om det kan være noe annet? De tror det er tics og foreslår Risperdal?? Jeg sa Nei, nei fordi min psykiater har fortalt meg om disse medisinene ved en anledning og sa de er svært sløvende på kognitive evner. Mitt mål, hans mål er å bli professor i kjemi, det er kun utdanning og en prestisjefull jobb som kan gi min sønn et godt liv, han er en veldig inteligent gutt, best i alle fag, lærer fort, men er på mange områder veldig veldig aspergerisk. Han har en enorm hukkomelse som han imponerer lærerne med og som gir han status i klassen/skolen. Jeg ble derfor rystet over forslaget på barnehabiliteringen. Jeg er glad jeg tenker selv og ikke bare godtar det andre foreslår. Men kan jeg få bekreftet at det ikke burde være noe førstevalg å gi Risperdal mot tics til skoleflinke barn?? Da får han heller lære seg å leve med dem som jeg gjør med mine, de er jo ofte periodevise. Man kan bli sliten, men man blir ikke sløv, man trenger kanskje bare en litt lengre pause. Jeg ble altså så forskrekket over å høre dette forslaget. Grunnen til at jeg nevner det med skoleflink er fordi han tilhører de asperger barn som befinner seg i det høyeste IQ-området, dette sa de på BUP, samt at jeg forstod det mye tidligere og jeg stimulerer hans apetitt på bøker/hukkomelse/sjakk/rubiks kube,m.m jeg kjøper bare slike leker og ting til barna. Fordi jeg vil de skal få et godt liv, men våre vansker er den veien via universitetet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er i hvert fall intet å tape på å prøve det ut. Evt bivirkninger opptrer kun så lenge en tar medisinen, dvs de er reversible.

Skrevet

Det er i hvert fall intet å tape på å prøve det ut. Evt bivirkninger opptrer kun så lenge en tar medisinen, dvs de er reversible.

Hei!

Ja det var vel ikke akkurat et svar på det jeg spurte om. Om man bør gi slike medisiner til et skoleflinkt barn med evner over gjennomsnittet. Det er lettere å tenke seg det gitt til et barn som likevel ikke utfra evner/ressurser kan komme like langt utdanningsmessig. Man har dermed alt å tape på at et barn som setter sin stolthet i sin kunnskap kanskje ikke lenger får det like lett med å huske/lære osv... Jeg har forstått det slik at Risperdal virker sløvende.

Skrevet

Hei!

Ja det var vel ikke akkurat et svar på det jeg spurte om. Om man bør gi slike medisiner til et skoleflinkt barn med evner over gjennomsnittet. Det er lettere å tenke seg det gitt til et barn som likevel ikke utfra evner/ressurser kan komme like langt utdanningsmessig. Man har dermed alt å tape på at et barn som setter sin stolthet i sin kunnskap kanskje ikke lenger får det like lett med å huske/lære osv... Jeg har forstått det slik at Risperdal virker sløvende.

Tror du ikke at et barn som ikke er så skoleflink har (minst) like stort behov for hjernen?

Skrevet

Tror du ikke at et barn som ikke er så skoleflink har (minst) like stort behov for hjernen?

Hei!

Jo jeg tenkte på det når jeg skrev det, men jeg mente at ikke alle barn har like høy IQ og ikke alle kan studere og lære på alle nivåer like lett. Men for å si det også, min sønn mangler sosiale evner, slik at ideelt sett burde han sikkert fått mere likt mål av de to typene IQ. Jeg ser jo hans sosiale mangler, derfor er jeg og har jeg vært fra han var 3 år fokusert på at han innenfor visse områder må stimuleres/motiveres/oppmuntres. Et barn med lavere IQ, kanskje med bedre sosiale evner vil kanskje trives og fint klare et mer sosialt arbeide hvor man ikke trenger så høy IQ. Derfor mener jeg at har man tics/aggresjon eller hva nå som er grunner for å skrive ut Risperdal til barn så muligens kan bivirkningene godtaes hvis det likevel ikke er et barn som setter sitt liv og fremtid i å bli professor.

Men det er kanskje vanskelig å skille mellom de smarte og mere gjennomsnittlige barna bare ved å se, det må jo tester til, IQ tester. Min sønn er liten, tynn, stille og ble slett ikke sett på som en smarting før han fikk asperger diagnose og hjelp med å delta i klassesituasjoner. Slik at det er jo en fare for at man feilbedømmer barn. Men de barna som har vært gjennom en utrednig på BUP gjennomgår IQ tester. nå kan man sikkert være gjennomsnittlig muligens å nå langt innenfor det norske universitetssystemet, det er det vel både fordeler og ulemper for/mot. Og til slutt jeg mente ikke riktig å si at de mindre skoleflinke har mindre bruk for en klar hjerne, men jeg klarer ikke å forklare helt hva jeg mener nå. Beklager, det var ikke ment helt sånn.

Gjest god erfaring med appp
Skrevet

Hei!

Jo jeg tenkte på det når jeg skrev det, men jeg mente at ikke alle barn har like høy IQ og ikke alle kan studere og lære på alle nivåer like lett. Men for å si det også, min sønn mangler sosiale evner, slik at ideelt sett burde han sikkert fått mere likt mål av de to typene IQ. Jeg ser jo hans sosiale mangler, derfor er jeg og har jeg vært fra han var 3 år fokusert på at han innenfor visse områder må stimuleres/motiveres/oppmuntres. Et barn med lavere IQ, kanskje med bedre sosiale evner vil kanskje trives og fint klare et mer sosialt arbeide hvor man ikke trenger så høy IQ. Derfor mener jeg at har man tics/aggresjon eller hva nå som er grunner for å skrive ut Risperdal til barn så muligens kan bivirkningene godtaes hvis det likevel ikke er et barn som setter sitt liv og fremtid i å bli professor.

Men det er kanskje vanskelig å skille mellom de smarte og mere gjennomsnittlige barna bare ved å se, det må jo tester til, IQ tester. Min sønn er liten, tynn, stille og ble slett ikke sett på som en smarting før han fikk asperger diagnose og hjelp med å delta i klassesituasjoner. Slik at det er jo en fare for at man feilbedømmer barn. Men de barna som har vært gjennom en utrednig på BUP gjennomgår IQ tester. nå kan man sikkert være gjennomsnittlig muligens å nå langt innenfor det norske universitetssystemet, det er det vel både fordeler og ulemper for/mot. Og til slutt jeg mente ikke riktig å si at de mindre skoleflinke har mindre bruk for en klar hjerne, men jeg klarer ikke å forklare helt hva jeg mener nå. Beklager, det var ikke ment helt sånn.

risperdal trenger ikke virke sløvende, jeg har selv brukt mange antipsykotika, uten å bli det minste sløvet, tvert imot fungerte hjernen min utmerket og jeg fikk bare toppkarakterer.. som dalte da jeg sluttet på medisinene (fordi da blusset sykdommen opp igjen)

og om risperdal skulle virke sløvende på din sønn, er det bare å slutte på den, ergo vil den ikke hindre han i å bli professor.

Skrevet

risperdal trenger ikke virke sløvende, jeg har selv brukt mange antipsykotika, uten å bli det minste sløvet, tvert imot fungerte hjernen min utmerket og jeg fikk bare toppkarakterer.. som dalte da jeg sluttet på medisinene (fordi da blusset sykdommen opp igjen)

og om risperdal skulle virke sløvende på din sønn, er det bare å slutte på den, ergo vil den ikke hindre han i å bli professor.

Hei!

Okey, men hva fikk du det foreskrevet for? Min sønn har ingen aggresjonsproblemer eller psykoseproblamtikk osv...

Gjest god erfaring med appp
Skrevet

Hei!

Okey, men hva fikk du det foreskrevet for? Min sønn har ingen aggresjonsproblemer eller psykoseproblamtikk osv...

jeg fikk det for bipolar lidelse, altså for depresjon

men bivirkningene er vel de samme uansett hvorfor man får de..? sånn stort sett..?!

Gjest apelsin
Skrevet

Hei madelenemie2.

Hvis du spør om det du lurer på på bokstavbarn, da får du svar av andre som har barn med samme diagnose som ditt barn har.

Bokstavbarn er det forumet som er best å bruke når du har spørsmål angående slike diagnoser som din sønn har.

Anonym,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...