Gå til innhold

Diett får noen hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Madelenemie2
Skrevet

Hei! Jeg har gått på en streng diett siden jul fordi Dr Reichelts tester viste intolleranse mot casein og gluten. Siden min mann har kjempetro på dette, går jeg på dietten. Personlig syns jeg ikke jeg merker noen forskjell på tenkemåten min, det var jo grunnen til at jeg begynte, men min mann sier likevel at jeg må fortsette. Dette fordi han sier testene viser at jeg ikke tåler casein og gluten. Mine sønner slo også ut, men jeg nektet å sette dem på diett fordi de er liksom anderledes nok,men vi har redusert inntak av melk og korn, trenger ikke i tillegg ha enda en ting ved seg. Nå lurer jeg på hvor lenge jeg må gå på denne dietten om noen har noen erfaring osv... Dr Reichelt er en veldig hyggelig mann, min mann snakket med han og jeg har skrevet med han, jeg vil gjerne si til han at "Nå er jeg blitt så bra", men det kan jeg ikke for jeg opplever ingen endring i hjernen min. Men det kan jo hende jeg har en genvariant som ikke blir bedre kanskje ved diett? Jeg vet ikke.... Mange barn med autisme blir så bra (men det tror ikke min psykiater på) men hvert år har de denne konferransen på Rikshospitalet, like ved hvor jeg bor som heter, "Autisme kan behandles", det er noe skuffende å være blant de som ikke får hjelp av diett, men kanskje jeg bare må vente lenge....

Skrevet

Takk for at du skrev det for det er så mange som synes jeg skal sette minstemann på diett og jeg har ikke lyst. Han har ikke Asberger, men har noen av symptomene og sliter med det sosiale.

Skrevet

Takk for at du skrev det for det er så mange som synes jeg skal sette minstemann på diett og jeg har ikke lyst. Han har ikke Asberger, men har noen av symptomene og sliter med det sosiale.

Hei!

Ja man bør tenke seg om. Min psykiater sier hun har sett mange foreldre, fordi de ønsker så veldig, si at barna har blitt så mye bedre på diett, min psykiater ser imidlertid ingen forbedring. Men jeg vet ikke, jeg er mest skuffet over at jeg ikke etter 7 mnd. ikke kjenner noen forskjell i min tenkemåte. Men jeg er nok litt bedre i magen, men det var altså ikke grunnen min for å begynne på diett.

Skrevet

Hei!

Ja man bør tenke seg om. Min psykiater sier hun har sett mange foreldre, fordi de ønsker så veldig, si at barna har blitt så mye bedre på diett, min psykiater ser imidlertid ingen forbedring. Men jeg vet ikke, jeg er mest skuffet over at jeg ikke etter 7 mnd. ikke kjenner noen forskjell i min tenkemåte. Men jeg er nok litt bedre i magen, men det var altså ikke grunnen min for å begynne på diett.

Det er klart du er skuffet. Alle som ikke er helt A4 håper å bli bedre og særlig hvis du har holdt på med diett i sju mnd.

Gjest har to barn på denne dietten....
Skrevet

Vel - jeg har hørt at man får raskere resultater på barn... Har selv to barn som akkurat har begynt på diett. Hun ene har cøliaki men ble liksom aldri 100% bra. Hun andre har mange symptomer som går på atferd, mye trett, dårlig humør osv. Begge slo ut på gluten og kasein og vi begynte på diett i sommer. Utreder også hun minste på Bup - får ikke asperger diagnose men kan nok ha noen trekk. Syns allerede at dietten virker på hun minste. Hun eldste gikk jo allerede på glutenfritt - er ei super jente, blid og glad - men er litt vimsete og glemsom så vi håper kanskje det vil komme seg. Men får se nå når skolen begynner.

Jeg har selv tatt denne testen men slo ikke ut. Så den slår ihvertfall ikke ut på "alle"

Er du 100% nøyaktig med dietten? Det er jammen melk i mye - mye verre det en gluten. Men nå var vi jo godt vant med glutenfritt da. Spiser du feks hvetestivelse og ting med spor av gluten/melk?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen vitenskapelig dokumentasjon på at diett virker.

Til alle mine svar om dette tema: Da tar jeg ikke med den generelle helsegevinsten ved å slutte med usunn mat. Den er selvsagt alltid til stede.

Gjest har to barn på denne dietten...
Skrevet

Det er ingen vitenskapelig dokumentasjon på at diett virker.

Til alle mine svar om dette tema: Da tar jeg ikke med den generelle helsegevinsten ved å slutte med usunn mat. Den er selvsagt alltid til stede.

Hva med Dr Reichelts forskning?

Er den ikke kommet langt nok - er det ikke "vitenskapelig" nok - eller hva er det som gjør at du/dere ser helt bort fra det han forsker på? Det har jo vært gjort forsøk på dette - bla i Stavanger hvor en gruppe barn med adhd etc gikk på diett ett år og det var markant bedring. Men mulig dette ikke blir gjort i de rette fagmiljøer? Eller hva er det?

Uansett kan man jo ikke se bort fra at det virker på mange...

Om det er hele svaret er en annen ting. (Hvorfor FÅR man proteinintoleranse tenker jeg da på)

Skrevet

Hva med Dr Reichelts forskning?

Er den ikke kommet langt nok - er det ikke "vitenskapelig" nok - eller hva er det som gjør at du/dere ser helt bort fra det han forsker på? Det har jo vært gjort forsøk på dette - bla i Stavanger hvor en gruppe barn med adhd etc gikk på diett ett år og det var markant bedring. Men mulig dette ikke blir gjort i de rette fagmiljøer? Eller hva er det?

Uansett kan man jo ikke se bort fra at det virker på mange...

Om det er hele svaret er en annen ting. (Hvorfor FÅR man proteinintoleranse tenker jeg da på)

Hei!

Siden jeg går på dietten er jeg ikke fullstendig negativ, men forskningsresultatene jeg så langt har funnet har ikke vært gode nok. Men det betyr ikke at det ikke er noe i dietten, bare at man så langt ikke har klart å dokumentere det. Det virker fornuftig at det man spiser virker inn på det psykiske, men selv merker jeg ingenting.

Men kanskje diett kan virke bedre på noen tilstander enn andre? Eller bare at det virker forskjellig på forskjellige mennesker?Jeg har et barn i familien med adhd, dessverre får han spise hva han vil, og han er det jeg vil kalle sukkeroman, og han blir så hyper av sukker, men det har han ikke ressurssterke foreldre som ser, så han går på nokså mye ritalin syns jeg. Jeg tenkte da at de burde ta vekk sukkeret, men det mener de ikke har noe med saken å gjøre.

Jeg ble mest skuffet fordi jeg har mennesker rundt meg som håper/har forventing/tror, og det kan smitte, men heldigvis er jeg rikelig full av sunn skepsis slik at jeg kan ikke nå si at "Ja det virker så bra", når det ikke gjør det.

Men sunt kosthold er jo bra og det er lettere å spise nesten 100 % sunt på diett fordi man kan liksom aldri unne seg et kakestykke eller is osv.... det smaker ikke like godt det glutenfrie og melkefrie da står jeg heller over. Og mørk sjokolade uten melk er god men i mindre mengder, slik at totalt får man et ganske sunt kosthold.

For meg som voksen er det helt utmerket å planlegge mine måltider og spise salater til alle måltider, men for barn kan det bli komplisert og begrense livsutfoldelsen i en sånn grad at man ikke bør gjøre det uten virkelig grunn, og cøliaki er jo en sånn grunn, men adferd tror jeg kan bedres uten strenge dietter.

Skrevet

Hei!

Siden jeg går på dietten er jeg ikke fullstendig negativ, men forskningsresultatene jeg så langt har funnet har ikke vært gode nok. Men det betyr ikke at det ikke er noe i dietten, bare at man så langt ikke har klart å dokumentere det. Det virker fornuftig at det man spiser virker inn på det psykiske, men selv merker jeg ingenting.

Men kanskje diett kan virke bedre på noen tilstander enn andre? Eller bare at det virker forskjellig på forskjellige mennesker?Jeg har et barn i familien med adhd, dessverre får han spise hva han vil, og han er det jeg vil kalle sukkeroman, og han blir så hyper av sukker, men det har han ikke ressurssterke foreldre som ser, så han går på nokså mye ritalin syns jeg. Jeg tenkte da at de burde ta vekk sukkeret, men det mener de ikke har noe med saken å gjøre.

Jeg ble mest skuffet fordi jeg har mennesker rundt meg som håper/har forventing/tror, og det kan smitte, men heldigvis er jeg rikelig full av sunn skepsis slik at jeg kan ikke nå si at "Ja det virker så bra", når det ikke gjør det.

Men sunt kosthold er jo bra og det er lettere å spise nesten 100 % sunt på diett fordi man kan liksom aldri unne seg et kakestykke eller is osv.... det smaker ikke like godt det glutenfrie og melkefrie da står jeg heller over. Og mørk sjokolade uten melk er god men i mindre mengder, slik at totalt får man et ganske sunt kosthold.

For meg som voksen er det helt utmerket å planlegge mine måltider og spise salater til alle måltider, men for barn kan det bli komplisert og begrense livsutfoldelsen i en sånn grad at man ikke bør gjøre det uten virkelig grunn, og cøliaki er jo en sånn grunn, men adferd tror jeg kan bedres uten strenge dietter.

Dietten er vårt siste håp dessverre... alternativet blir vel ritalin (skal utredes for adhd). Har slett ikke lyst til å gi henne medisiner...

Skrevet

Dietten er vårt siste håp dessverre... alternativet blir vel ritalin (skal utredes for adhd). Har slett ikke lyst til å gi henne medisiner...

En venninne av meg har en sønn med ADHD.

Han var 12 år da han GRÅT av glede over å få medisiner som gjorde at han kunne sitte stille lenge nok til å lese en bok.

Å ikke gi medisiner til barn som trenger det er alvorlig! Tenk deg om hva du gjør!

Med vennlig hilsen

Skrevet

En venninne av meg har en sønn med ADHD.

Han var 12 år da han GRÅT av glede over å få medisiner som gjorde at han kunne sitte stille lenge nok til å lese en bok.

Å ikke gi medisiner til barn som trenger det er alvorlig! Tenk deg om hva du gjør!

Med vennlig hilsen

Hallo - vi har ikke fått diagnosen ADHD ennå og det er ikke sikkert vi får det heller.

Jeg er meget skeptisk til å bare prøve ut ritalin "for å se om det virker". Det må da være en annen måte og finne ut om de har Adhd...

Dessuten er det mye som ikke stemmer med Adhd - men hun har heller ikke Asperger...

Skrevet

Hallo - vi har ikke fått diagnosen ADHD ennå og det er ikke sikkert vi får det heller.

Jeg er meget skeptisk til å bare prøve ut ritalin "for å se om det virker". Det må da være en annen måte og finne ut om de har Adhd...

Dessuten er det mye som ikke stemmer med Adhd - men hun har heller ikke Asperger...

Vel, selvsagt bør hun utredes, men poenget er at Ritalin nok har vesentlig færre bivirkninger for de aller fleste enn ADHD-sykdommen (hvis det er det hun har) har.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det ingen vitenskapelig dokumentasjon på at dette skal hjelpe. At noen andre har effekt kan også skyldes andre årsaker/grunner.

Nå er ikke jeg typen som vil bastant avvise enhver teori, men hvis noe ikke fungerer så slutt med det!. Når man leser om slike teorier så vil du alltid høre suksesshistorier som folk som har blitt bedre. av det, de som utfører metoden er heller ikke så selvkritiske at de tar med alle som ikke har fått noen bedring av det.

Jeg kunne også ønske at jeg fant ut at jeg ikke tålte mel og kasein så kunne jeg bli helbredet mentalt. å skulle bli mental frisk er nok en lengre prosess. Det er sikkert ikke dumt å spise sunt, få i seg mye fisk og omega-tre. Men å leve på en så restriktiv diett kan også skape vitaminmangel. Så vinninga går kanskje opp i spinninga?

Men lytt til deg selv, om du ikke merker noen effekt så slutter du med det. Stol heller på psykiateren din og hans råd. Det blir mindre forvirrende for deg.

lykke til :)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...