Gå til innhold

husredd! veldig!! eller mørkeredd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er alene i helgen og det skjer ikke så ofte, men jeg liker det på dagtid, men når det blir mørkt ute kommer redselen, hører alle lyder ute og det knirker i kjelleren og på loftet, huset blir liksom fyldt av skumle lyder.

Min mann advarte meg også denne gangen, men jeg vil så gjerne være alene inni mellom og jeg vil klare å overvinne denne redselen. Jeg har den til og med på hoteller hvis jeg er alene på en konferanse så må jeg sove med lys på badet.

I går drakk jeg to glass vin, men det hjalp ikke, var like redd og merkelig, like våken, jeg sovnet ikke før 04.så alle programmer unntatt skumle filmer på TV. Kobraslangefanging i Bangladesh m.m hva jeg ikke så på med stor iver. Jeg tenkte jeg kunne drikke meg full, men siden jeg ikke har gjort det før er jeg redd for hjertestans eller noe sånt, jeg er ikke så vant til alkohol.

Nå regner jeg med å bli like redd i kveld, selv om jeg har mye å gjøre, maler trappen, men ikke kjellertrappen på kvelden osv...hvorfor er jeg så tåpelig redd når kvelden kommer, jeg er jo voksen. Må ha på alt lys i hele huset.

Jeg har noen valium liggende som jeg fikk for å ta visdomstenner for en stund siden som jeg ikke brukte, kan jeg ta en halv sånn? Eller kan jeg få et illebefinnende, jeg er jo alene og ingen kan ringe legevakten hvis hjertet stopper? Kan jeg evt. drikker et glass vin si kl 20.00 og likevel ta en halv valium si kl 22.00 eller er dette farlig?

Kan jeg få hjelp med min husredsel etter mørkets frembrudd av min psykiater? Det er vel ikke vanlig at voksne damer har slik redsel? Min mann syns det er søtt, men det betyr at han ikke skjønner hvor ubehagelig det er, han sier det er en damegreie!!

Er det vanlig å være så redd mer for kvinner enn for menn. det er en helt ufornuftig redsel, jeg sjekket alle dører og vinduer før min mann dro, og jeg hadde alle dører låst, selv når jeg gikk ut i hagen låste jeg for at ikke noen skulle lure seg inn, bare tåpelige ideer, men jeg er sånn når jeg er alene.

Gjest En plage
Skrevet

Er en plage å være mørkeredd. Det hjelper å ta valium,men det beste er om du møter frykten. Kun da kan du overvinne den! Grusomt i begynnelsen,men tenk på seieren du vil få,og da kan du si til gubben at du ikke er redd lenger.

Skrevet

Hei. Jeg syns det var ganske fælt å lese innlegget ditt, du virker så utrolig redd og stresset. Syns oppriktig synd på deg. (Kjenner meg igjen, men har bare hatt en mild grad og klart å jobbe meg gjennom dette selv)

Jeg syns det høres ut som om du sliter med litt andre ting enn "bare" mørkeredsel. Du gjentar flere ganger at du er redd for at hjertet skal stoppe - dette er ganske irrasjonelt, det er så vidt jeg skjønner ingen GRUNN til at hjertet skal stoppe?

Du bruker utrolig mye krefter på å være redd når du er alene hjemme, så jeg syns du skal ta tak i dette. Kontakt en psykolog eller psykiater. Gjerne gjennom fastlegen din. Hvorfor skal du takle dette alene når der er folk som kan hjelpe deg og veilede deg gjennom angsten?

Ta tak i det så fort som mulig - det kan bare bli bedre!

Skrevet

Hva med å sette deg inn i prosessen som får treverk til å knirke? Se for deg huset i lys tilstand...

Om du får sove med lyset på, så la det være på. Det er noe som heter eksponeringsterapi... At du utsetter deg gradvis for det du synes er skummelt...

Gjelder dette uansett hvor du er/bor?

Skrevet

Er en plage å være mørkeredd. Det hjelper å ta valium,men det beste er om du møter frykten. Kun da kan du overvinne den! Grusomt i begynnelsen,men tenk på seieren du vil få,og da kan du si til gubben at du ikke er redd lenger.

Hei!

Nei frykten for hjertestans er bare fordi jeg ikke er så vant med alkohol og aldri nesten tar medisiner, er redd for at hjertet skal stanse for jeg får av og til vondt i hjertet om natten hvis jeg tar mer enn et eller to glass vin, men når min mann er hjemme er dette jo ufarlig. Alt fremmed som feks valium er skummelt for meg å innta, min mann har det helt på samme måte hva angår medisiner, han er livredd.

Men husredselen min er ubehagelig, det er massemorderne fra ulike filmer som da inntar frykten min og selv om jeg vet det bare er på film så blir jeg liekevl redd når jeg er alene.

Ja det er i alle situasjoner, Da jeg var på møtet med autismeforeningen noen ganger måtte jeg ligge med døren åpen fordi jeg ble så redd om natten, men så gikk det bra, på hotel kan man jo se og ha bedre oversikt enn i sitt eget hus. Mine dyr lager også mange lyder og hva som er hva er ikke alltid lett i vite.

Ja jeg må nok bare finne en måte å bli kvitt dette på, men jeg aner ikke hvrodan, jeg er jo nok eksponert denne helgen da.

Men det er kjedelig å ligge våken utover natten når man vil sove og bare ligger der og hører på lyder, ser programmer og sender sms til min mann, som jo sover.

Forresten kaller jeg min mann ikke for noen gubbe, han er en fin mann, jeg føler gubbe høres litt nedsettende ut. Min mann er min store kjærlighet.

Gjest En plage
Skrevet

Hei!

Nei frykten for hjertestans er bare fordi jeg ikke er så vant med alkohol og aldri nesten tar medisiner, er redd for at hjertet skal stanse for jeg får av og til vondt i hjertet om natten hvis jeg tar mer enn et eller to glass vin, men når min mann er hjemme er dette jo ufarlig. Alt fremmed som feks valium er skummelt for meg å innta, min mann har det helt på samme måte hva angår medisiner, han er livredd.

Men husredselen min er ubehagelig, det er massemorderne fra ulike filmer som da inntar frykten min og selv om jeg vet det bare er på film så blir jeg liekevl redd når jeg er alene.

Ja det er i alle situasjoner, Da jeg var på møtet med autismeforeningen noen ganger måtte jeg ligge med døren åpen fordi jeg ble så redd om natten, men så gikk det bra, på hotel kan man jo se og ha bedre oversikt enn i sitt eget hus. Mine dyr lager også mange lyder og hva som er hva er ikke alltid lett i vite.

Ja jeg må nok bare finne en måte å bli kvitt dette på, men jeg aner ikke hvrodan, jeg er jo nok eksponert denne helgen da.

Men det er kjedelig å ligge våken utover natten når man vil sove og bare ligger der og hører på lyder, ser programmer og sender sms til min mann, som jo sover.

Forresten kaller jeg min mann ikke for noen gubbe, han er en fin mann, jeg føler gubbe høres litt nedsettende ut. Min mann er min store kjærlighet.

Eksponering er nok tingen ja :-)

Beklager,din mann...

Min mann er en gubbe,men like kjær ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...