Gå til innhold

Undervekt/overvekt og tvang

Anbefalte innlegg

Skrevet

En som er farlig undervektig blir tvangsinnlagt... Hvorfor skjer ikke dette med de som er farlig overvektig?

Skrevet

Hva slags behandling skulle man i såfall tilby?

Skrevet

I Storbritannia snakker de nå om "pallitative care" for de mest overvektige....

http://www.bbc.co.uk/news/health-10877140

Med vennlig hilsen

Ja, men jeg har ikke sett forslag om at den palliative omsorgen skulle bli gjennomført ved hjelp av tvangsinnleggelser.

Skrevet

Ja, men jeg har ikke sett forslag om at den palliative omsorgen skulle bli gjennomført ved hjelp av tvangsinnleggelser.

Hei,

Selvsagt ikke. Det handlet mer om hvilken behandling (som jeg tror var det du spurte om).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Selvsagt ikke. Det handlet mer om hvilken behandling (som jeg tror var det du spurte om).

Med vennlig hilsen

Poenget mitt var at hvis man skulle tvangsinnlegge de ekstremt overvektige, så måtte man ha hatt egnet behandling å tilby dem. Det er vanskelig å se for seg at ekstrem overvekt skulle være egnet for tvangsbehandling.

Skrevet

Poenget mitt var at hvis man skulle tvangsinnlegge de ekstremt overvektige, så måtte man ha hatt egnet behandling å tilby dem. Det er vanskelig å se for seg at ekstrem overvekt skulle være egnet for tvangsbehandling.

Jeg er helt enig med deg. Det er vanskelig å se for seg sulteforing, operasjoner, osv. med tvang.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det er vanskelig å se for seg sulteforing, operasjoner, osv. med tvang.

Med vennlig hilsen

Undervektige blir nå tvangsforet... Tror faktisk mange som lider av alvorlig, livsfarlig fedme hadde satt pris på å bli tvangsslanket på sikt....

Skrevet

Undervektige blir nå tvangsforet... Tror faktisk mange som lider av alvorlig, livsfarlig fedme hadde satt pris på å bli tvangsslanket på sikt....

Innen man blir tvangsinnlagt for undervekt, er det veldig akutt. Det er også gjerne en psykisk sykdom (anoreksi, osv) som ligger bak, som man kan få under kontroll/kurere.

Med overvekt er det forskjellig - da oppstår skaden over tid, og ikke akutt. Med unntak av noen få tilfeller, ligger det ikke noe psykisk bak (på samme mået som med anoreksi) som må behandles på samme måte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg var overvektig som ungdom og ønsket et sted jeg kun fikk spise det

som ble lagt frem for meg. Ønsket at noen kunne ta kontrollen over overspisingen

når jeg ikke klarte å ta kontrollen selv.

Et behandlingsted der de får servert begrenset sunn mat, kombinert

med lystbetont aktivitet tror jeg kunne hjulpet mange. De må ikke få anledning

til å få tak i noen annen mat. Jeg tenker spesielt på sykt overvektige barn

som ikke har noe tilbud.

Gjest Skal ned 60 kg -67
Skrevet

Innen man blir tvangsinnlagt for undervekt, er det veldig akutt. Det er også gjerne en psykisk sykdom (anoreksi, osv) som ligger bak, som man kan få under kontroll/kurere.

Med overvekt er det forskjellig - da oppstår skaden over tid, og ikke akutt. Med unntak av noen få tilfeller, ligger det ikke noe psykisk bak (på samme mået som med anoreksi) som må behandles på samme måte.

Med vennlig hilsen

Hva får deg til å tro at det ikke ligger noe psykisk bak ekstrem overvekt?

Dersom legestanden hadde forstått at ekstremt overvektige veldig ofte har psykiske vansker, ville kanskje flere fått bedre hjelp. I steden blir altfor mange møtt med at det bare er å spise mindre og bevege seg mer..

Skrevet

Hva får deg til å tro at det ikke ligger noe psykisk bak ekstrem overvekt?

Dersom legestanden hadde forstått at ekstremt overvektige veldig ofte har psykiske vansker, ville kanskje flere fått bedre hjelp. I steden blir altfor mange møtt med at det bare er å spise mindre og bevege seg mer..

Jeg skrev at de selvsagt fantes tilfeller hvor det ligger noe psykisk bak. Det er åpenbart.

Men de fleste overvektige har ikke det.

Likevel, anoreksia er gjerne langt mer akutt (innen de blir innlagt), mens overvekt påvirker kroppen forskjellig.

Med vennlig hilsen

Gjest Skal ned 60 kg -67
Skrevet

Jeg skrev at de selvsagt fantes tilfeller hvor det ligger noe psykisk bak. Det er åpenbart.

Men de fleste overvektige har ikke det.

Likevel, anoreksia er gjerne langt mer akutt (innen de blir innlagt), mens overvekt påvirker kroppen forskjellig.

Med vennlig hilsen

Jeg har truffet veldig mange ekstremt overvektige siste 1 1/2 år, mens jeg selv har holdt på med livsstilsendring og vektreduksjon. Jeg kan forsikre deg om at det i de aller fleste tilfeller ligger noe alvorlig psykisk bak. Man blir ikke sykelig overvektig bare fordi man er lat og glad i mat.

Skrevet

Jeg har truffet veldig mange ekstremt overvektige siste 1 1/2 år, mens jeg selv har holdt på med livsstilsendring og vektreduksjon. Jeg kan forsikre deg om at det i de aller fleste tilfeller ligger noe alvorlig psykisk bak. Man blir ikke sykelig overvektig bare fordi man er lat og glad i mat.

Det avhenger jo hvor glad i mat man er! ;-)

Seriøst, jeg er selvsagt klar over det for sykelig overvekt.

Det er dog fremdeles mer en kronisk situasjon, mens anoreksi gjerne er akutt.

Jeg er helt enig i at man bør tilby overvektige behandling osv., men jeg tror ikke tvangsbehandling (som standard) er svaret. Man tvangsbehandler jo ikke de fleste med psykiske sykdommer.

Med vennlig hilsen

Gjest Skal ned 60 kg -67
Skrevet

Det avhenger jo hvor glad i mat man er! ;-)

Seriøst, jeg er selvsagt klar over det for sykelig overvekt.

Det er dog fremdeles mer en kronisk situasjon, mens anoreksi gjerne er akutt.

Jeg er helt enig i at man bør tilby overvektige behandling osv., men jeg tror ikke tvangsbehandling (som standard) er svaret. Man tvangsbehandler jo ikke de fleste med psykiske sykdommer.

Med vennlig hilsen

Jeg mener heller ikke at det er aktuelt med tvangsbehandling av overvektige. Bortsett fra at overspising ofte ikke er den eneste selvdestruktive handlingen overvektige bedriver.

Dersom legestanden hadde vært mer bevisst på at ekstrem overvekt ofte skyldes psykiske problemer, og tilbudt behandling deretter, ville nok svært mange gladelig tatt i mot tilbudet helt frivillig.

Skrevet

Jeg mener heller ikke at det er aktuelt med tvangsbehandling av overvektige. Bortsett fra at overspising ofte ikke er den eneste selvdestruktive handlingen overvektige bedriver.

Dersom legestanden hadde vært mer bevisst på at ekstrem overvekt ofte skyldes psykiske problemer, og tilbudt behandling deretter, ville nok svært mange gladelig tatt i mot tilbudet helt frivillig.

Nettopp.

Poenget med anoreksia er jo at svært mange ikke innser at de er syke (men synes de er "overvektige" (selv om de veier 45 kg)), og at de veldig raskt blir så svake at de ikke kan tenke klart uansett. Da er tvangsinnleggelse gjerne riktig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Ingen velger å bli 160 kg, og sett bort i fra kanskje sumobrytere er det få som trives med å være så tung og stor også. Ingen blir anorektikere over natten heller. Også denne sykdommen utvikler seg over år. Fedme er blitt en livsstilsykdom, tusener dør i Norge hver år grunnet hjerte - og karsykdommer forårsaket av usunne livsstil. Sammenlignet med antallet er det få som blir tvangsbehandlet for anorexia heldigvis. Men normalvektige som ikke spiser på et par uker risikerer også å bli tvangsforet, grunnet en nyere loveendring der mat skal sidestilles med medisin.

Men skal du slanke deg på en institusjon i dag, må du ut med mangfoldige tusen. Er det motsatte problemet er hjelpen gratis. Men det er mangfoldige flere som dør av fedme enn anorexia i den vestlige verden.

Skrevet

Ingen velger å bli 160 kg, og sett bort i fra kanskje sumobrytere er det få som trives med å være så tung og stor også. Ingen blir anorektikere over natten heller. Også denne sykdommen utvikler seg over år. Fedme er blitt en livsstilsykdom, tusener dør i Norge hver år grunnet hjerte - og karsykdommer forårsaket av usunne livsstil. Sammenlignet med antallet er det få som blir tvangsbehandlet for anorexia heldigvis. Men normalvektige som ikke spiser på et par uker risikerer også å bli tvangsforet, grunnet en nyere loveendring der mat skal sidestilles med medisin.

Men skal du slanke deg på en institusjon i dag, må du ut med mangfoldige tusen. Er det motsatte problemet er hjelpen gratis. Men det er mangfoldige flere som dør av fedme enn anorexia i den vestlige verden.

Joda, men det er stor forskjell på "usunn livsstil" og de få (relativt sett) som lider av psykelig overvekt.

Det er heller ikke gitt at det beste er å tvangsbehandle dem.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...