Gå til innhold

Sunn livsstil - klarer jeg fortsette?

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Sommeren har på mange måter vært vanskelig, men ikke bare vanskelig. Jeg har også kost meg og spist en del is og jordbær (sommerens største gleder). I starten gikk jeg ned en halv kilo i uka, deretter stagnerte vekta, det var jeg forberedt på og hadde bestemt meg for at var greit. Alternativet var å redusere "kosespisingen" i sommer. Og så gikk jeg "plutselig" opp to kilo på en uke. Det er ikke greit, men kanskje ikke så overraskende når jeg tenker tilbake på hva jeg spiste/trening. Jeg spiste mer enn jeg pleier, sånn halvveis overspising over flere dager. Jeg kom i voldsom konflikt med meg selv, ønsket å takle det som var vanskelig på en konstruktiv og hensiktsmessig måte, men det klarte jeg ikke den uka det var verst. I stedet ble jeg trukket mellom selvskading og overspising. (Selvskading er noe nytt, skulle erstatte overspisingen.) "Løsningen" ble litt av begge deler. Vekta økte med to kilo, og jeg måtte bruke lange ermer.

Vel, nå håper jeg ting begynner å falle mer på plass igjen, jeg tror jeg er inne i en mer stabil periode psykisk enn jeg var i sommer. Så nå er det på tide å fortsette med min sunne livsstil. Og fortsette vektnedgangen. Men etter den turbulente sommeren, og særlig episoden med overspising/selvskading og vektøkning har gjort meg usikker på om jeg klarer det. Hva tror dere? Noen ord som kan gi meg tro på at dette klarer jeg?

Det burde jo gå, jeg klarte det ganske greit da jeg startet, og jeg klarte å kutte ut nattspisingen da den dukket opp i sommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette klarer du. Noen dårlige perioder er helt vanlig, og det ville vært rart om du skulle unngå dem.

Tenk på alle de positive opplevelsene den nye livsstilen har gitt deg :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg vet du klarer det om du vil. :-)

Du har vært utrolig flink, og taklet alt mulig underveis. Og du har holdt fast i din nyvalgte livsstil til tross for motgang.

Du har vært standhaftig og vist alle og enhver at det går ann!

Legg merke til det du selv skriver:

''Det burde jo gå, jeg klarte det ganske greit da jeg startet, og jeg klarte å kutte ut nattspisingen da den dukket opp i sommer''

Hva vitner det om? Jo, en sterk person som bestemmer seg for en ting, og standhaftig holder på det som er bestemt.

Skrevet

Klart at du kan snu dette. Men du bør begynne å tenke på dette som en langvarig prosess å være i, mer enn noe som skal fikses en gang for alle.

Fokuser på det du har klart, og rediger bort det som ikke er nyttig for deg:o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ta en titt paa vekforumet du. Der kan du se at du ikke er den eneste som har lagt paa deg i sommer. Det er faktisk ganske mange av os normalvektige ogsaa.

Jeg har gaatt amok i matveien siden paaske. Resultat er 4 kilo vektoppgang siden paaske.

Jeg tar det helt med ro. Det er saant som skjer innmellom og er helt greit saa lenge man tar seg paa tak foer det sklir helt ut.

Det virker som du gaar helt ned i kjelleren naar du innimellom mislykkes i steden for aa tenke at dette greier du. Klart du greier det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...