Gå til innhold

Psykt?

Gjest etellerannetnickname

Anbefalte innlegg

Gjest etellerannetnickname
Skrevet

Blir litt redd for meg selv her, for jeg begynner å tro at jeg har en oppgave å si ifra til folk at de må velge Jesus sånn at de ikke går fortapt.

Egentlig er det vel ikke psykt (etter min mening), men hadde vært interessant å se hvordan psykiatrien så på det. ;-)

Skrevet

Det kommer nok litt an på en del utenforliggende faktorer.

Om man tvangsmessig føler at man MÅ forkynne religion, vil jeg om ikke annet kalle det lite bra. Om man har stemmer som sier at man må forkjynne, er det helt klart psykt.

Om man har vokst opp med et slikt religiøst syn - hvor dette er vanlig, vil det kanskje rett og slett forklares kulturelt. Som ekstremisme, eller plagsome folk som vil dytte troa si på alt og alle. Å trekke linjer her er ikke lett - når man ser på hva disse mest innbarka islamistene mener og eventuelt truer med om noen går mot det de tror på (terrorisme). Selv oppfatter jeg dette som psykt og helt ubegripelig.

Når man tenker tilbake på kristendommen og kirkens praksis... Det var ikke akkurat noe spøk med Inkvisisjonen og alt det fæle de gjorde mot folk, som heksebrenning og annen fæl tortur. Var det psykt, eller "bare" ekstrem overtro? Noen ganger tenker jeg at enkelte av de mest fanatisk fundamentalistiske muslimene henger igjen i middelalderen - hvor kristen ekstremisme og involverte mye vold.... Eller det gjør jo det fremdeles, men jeg tenker på graden og omfanget av det.

Å være religiøs er IKKE galt, bare så det er sagt. Men min helt personlige mening er at det ikke skal gå utover andre på en måte som kan føles krenkende eller negativ på noe vis. At en fra jeohovas vitne enten deler ut Vakttårnet på gata, eller kommer på døra og opptrer høflig ved avslag. En annen ting ville være om en eller annen ble forbanna om man til tross for et klart men høflig nei takk står på for å forkynne. Jeg husker en gang min familie fikk en på døra som satte beinet imellom da mora mi ville få han vekk etter ikke å ha brydd seg om flere nei "i økende styrke." Det synes jeg er uakseptabelt. Husker godt at denne merkelige typen stoppet nede ved oppkjørselen vår, dro opp en blokk og begynte å notere. Det var creepy. Han tror jeg må ha vært rusa og/eller psyk. I alle fall utga han seg ikke for noe trossamfunn.

Tvangstanker kan være plagsomt, men man trenger ikke nødvendigvis utføre det man tenker på. Blir tvangstankene så påtrengende at man må utføre de - vil nok de profesjonelle kalle det psykt. Og ... det ville nok jeg og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...