Gå til innhold

Hvordan forklare ssk-arr til sine barn

Anbefalte innlegg

Gjest lilla_arr
Skrevet

I en treukers-periode i sommer kuttet jeg meg en del ganger på armene. Var i ei tåke etter et traume, gjorde det av flere grunner (smerte, se blod). Var innlagt, noe ungene vet om.

Nå i ettertid grubler jeg mye på hvordan jeg skal forklart arrene for ungene mine på 8 og 11 år. Har ikke sett dem siden jeg ble innlagt, treffer dem i dag. kan nok klare å skjule arrene en stund, men helt sikkert ikke de årene det tar til de blekner litt.

Har verken lyst til å lyve eller fortelle sannheten, det blir bare galt uansett.

Har noen råd å komme med?

Skrevet

Den der er kinkig! Jeg har massevis av arr, som jeg klarer å gjemme i noen grad. I alle fall så lenge de er bleknet. Men barna vet at du har vært innlagt? I og med at det et temmelig nært forhold, og barna er så pass gamle tenker jeg det er best med sannheten. Hvordan man forteller den er jo neste utfordring. Jeg ville vel sagt noe om at jeg hadde hatt det vondt og vært syk så jeg skadet meg. Nå spørs det på hvordan omfanget av skadene var. Om du har dype arr, kanskje etter kutt som har vært sydd, eller arr etter kutt som burde vært sydd uten at de ble det - eller mindre dype arr etter sår som ikke har vært alvorlige. Logisk nok forsvinner jo arrene etter den mest overflatiske skadene fortest. Om det er sånne arr, kan du nok gjemme de til de blir borte. Jeg så noen fine chiffon-bluser på Gina Tricot her om dagen. Perfekt for en som har skadet seg når det er sommer.

Gjest lilla_arr
Skrevet

Den der er kinkig! Jeg har massevis av arr, som jeg klarer å gjemme i noen grad. I alle fall så lenge de er bleknet. Men barna vet at du har vært innlagt? I og med at det et temmelig nært forhold, og barna er så pass gamle tenker jeg det er best med sannheten. Hvordan man forteller den er jo neste utfordring. Jeg ville vel sagt noe om at jeg hadde hatt det vondt og vært syk så jeg skadet meg. Nå spørs det på hvordan omfanget av skadene var. Om du har dype arr, kanskje etter kutt som har vært sydd, eller arr etter kutt som burde vært sydd uten at de ble det - eller mindre dype arr etter sår som ikke har vært alvorlige. Logisk nok forsvinner jo arrene etter den mest overflatiske skadene fortest. Om det er sånne arr, kan du nok gjemme de til de blir borte. Jeg så noen fine chiffon-bluser på Gina Tricot her om dagen. Perfekt for en som har skadet seg når det er sommer.

Tusen takk for svar. Det er flere typer arr. Noen overfladiske men allikevel veldig stygge (dyp lilla), noen etter kutt som ble sydd.

Jeg må nok regne med at de er stygge ganske lenge, de fleste.

Vil ikke at ungene skal sitte igjen med en forestilling om at indre smerte kan løses på denne måten.

Nytter lite å klandre meg selv for en idiot jeg var..

Skrevet

Min erfaring er at barn stort sett aksepterer et svar som "Jeg skadet meg" uten å spørre videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...