Gjest Luna28 Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 et spørsmål litt utenfor psykiatrifeltet Vet at mange leger mener at alternativ medisin og homøpati bare er humbug. I den siste tiden har jeg vært borti flere leger som anbefaler akupunktur. Hva tenker du om det? Er akupunktur en mere troverdig behandlingsmåte enn andre andre alternative greier? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Innen "alternativ"/ikkevitenskapelig medisin er det alt fra rene humbug og sprøy som f.eks homøopati til en del behandlingsformer som er i grenseland til å bli dokumentert virksom - da blir de forøvrig "skolemedisin". Akupunktur er vist virksom mot noen type smerter. Det er derimot motbevist at det finnes spesielle punkter en må stikke på/i. en kan stikke nærmest hvor en vil. Dermed forsvinner også litt av "magien". Det som er påfallende ved uvitenskapelig medisin, er den magel på selvkritikk/begrensninger som dens utøvere viser vedrørende spekteret av lidelser en bestemt behandling kan kurere. Det er alt fra fotsopp til depresjoner, smerter og kreft. Noen slike forestillinger er også fremført hva gjelder akupunktur. Med bekjent er det ikke dokumentert effekt annet enn som smertebehandling. 0 Siter
Sør Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Innen "alternativ"/ikkevitenskapelig medisin er det alt fra rene humbug og sprøy som f.eks homøopati til en del behandlingsformer som er i grenseland til å bli dokumentert virksom - da blir de forøvrig "skolemedisin". Akupunktur er vist virksom mot noen type smerter. Det er derimot motbevist at det finnes spesielle punkter en må stikke på/i. en kan stikke nærmest hvor en vil. Dermed forsvinner også litt av "magien". Det som er påfallende ved uvitenskapelig medisin, er den magel på selvkritikk/begrensninger som dens utøvere viser vedrørende spekteret av lidelser en bestemt behandling kan kurere. Det er alt fra fotsopp til depresjoner, smerter og kreft. Noen slike forestillinger er også fremført hva gjelder akupunktur. Med bekjent er det ikke dokumentert effekt annet enn som smertebehandling. Det var en stor sveitsisk meta-undersøkelse (jeg tror det var i 2008, muligvis 2009) hvor de ikke fant nevneverdig effekt av akupunktur. Jeg har dessverre mistet linken til denne, og finner den ikke igjen. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Det var en stor sveitsisk meta-undersøkelse (jeg tror det var i 2008, muligvis 2009) hvor de ikke fant nevneverdig effekt av akupunktur. Jeg har dessverre mistet linken til denne, og finner den ikke igjen. Med vennlig hilsen ''Jeg har dessverre mistet linken til denne, og finner den ikke igjen.'' Vås og bortforklaring! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 ''Jeg har dessverre mistet linken til denne, og finner den ikke igjen.'' Vås og bortforklaring! http://web.squ.edu.om/med-Lib/MED_CD/E_CDs/health%20development/html/clients/cochrane/ab001218.htm 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Innen "alternativ"/ikkevitenskapelig medisin er det alt fra rene humbug og sprøy som f.eks homøopati til en del behandlingsformer som er i grenseland til å bli dokumentert virksom - da blir de forøvrig "skolemedisin". Akupunktur er vist virksom mot noen type smerter. Det er derimot motbevist at det finnes spesielle punkter en må stikke på/i. en kan stikke nærmest hvor en vil. Dermed forsvinner også litt av "magien". Det som er påfallende ved uvitenskapelig medisin, er den magel på selvkritikk/begrensninger som dens utøvere viser vedrørende spekteret av lidelser en bestemt behandling kan kurere. Det er alt fra fotsopp til depresjoner, smerter og kreft. Noen slike forestillinger er også fremført hva gjelder akupunktur. Med bekjent er det ikke dokumentert effekt annet enn som smertebehandling. '' da blir de forøvrig "skolemedisin".'' Og da får de ikke selge det på helsekostbutikker? Skulle kjøpe perikumolje,men de sa at apoteket solgte det nå. Hadde en viss effekt på meg tidligere. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg hadde det man kalte "overaktiv" livmor i svangerskapene mine, så etter fødslene hadde jeg enormt kraftige etterrier (også etter første fødsel selv om man ikke pleier å ha det da). Riene var så vonde at jeg svimte av flere ganger... Smertestillende tok endel av smertetoppene, men så fikk jeg tilbud om å prøve akupunktur. Smertene forsvant med det samme og virkningen holdt seg i et par timer før jeg måtte ha nye nåler. Det hadde utrolig god effekt Jeg fikk akupunktur under siste fødsel, men er usikker på om det hjalp der. Man vet jo aldri om smertene hadde vært større uten akupunkturen, men vondt var det iallefall uansett I forbindelse med bekkenløsningsplager tok jeg også noen akupunkturbehandlinger, og det funka veldig bra - men kun i noen timer før smertene var tilbake. 0 Siter
Angustia Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Det var en stor sveitsisk meta-undersøkelse (jeg tror det var i 2008, muligvis 2009) hvor de ikke fant nevneverdig effekt av akupunktur. Jeg har dessverre mistet linken til denne, og finner den ikke igjen. Med vennlig hilsen Tror at en flere tusenårig (gidder ikke google) behandlingsform ikke hadde overlevd og spredt seg til store deler av verden om den ikke hadde nytteverdi. Noe kan sjølsagt være placeboeffekt, men ikke for det store antallet mennesker som har blitt hjulpet opp gjennom tidene. 0 Siter
Angustia Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg hadde det man kalte "overaktiv" livmor i svangerskapene mine, så etter fødslene hadde jeg enormt kraftige etterrier (også etter første fødsel selv om man ikke pleier å ha det da). Riene var så vonde at jeg svimte av flere ganger... Smertestillende tok endel av smertetoppene, men så fikk jeg tilbud om å prøve akupunktur. Smertene forsvant med det samme og virkningen holdt seg i et par timer før jeg måtte ha nye nåler. Det hadde utrolig god effekt Jeg fikk akupunktur under siste fødsel, men er usikker på om det hjalp der. Man vet jo aldri om smertene hadde vært større uten akupunkturen, men vondt var det iallefall uansett I forbindelse med bekkenløsningsplager tok jeg også noen akupunkturbehandlinger, og det funka veldig bra - men kun i noen timer før smertene var tilbake. Jeg har liknende erfaring som deg. Gikk til akupunktør for noe heilt annet, men ho klarte å halvere menstruasjonen min i varighet og mengde (noe jeg ikke hadde noe tro på i forkant!). Tror det har mye med behandlers kompetanse og pasientens diagnose å gjøre, men at det virker for mange, er det nok ingen tvil om :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg har liknende erfaring som deg. Gikk til akupunktør for noe heilt annet, men ho klarte å halvere menstruasjonen min i varighet og mengde (noe jeg ikke hadde noe tro på i forkant!). Tror det har mye med behandlers kompetanse og pasientens diagnose å gjøre, men at det virker for mange, er det nok ingen tvil om :-) Sikker på det funker for noen, ja 0 Siter
Sør Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Tror at en flere tusenårig (gidder ikke google) behandlingsform ikke hadde overlevd og spredt seg til store deler av verden om den ikke hadde nytteverdi. Noe kan sjølsagt være placeboeffekt, men ikke for det store antallet mennesker som har blitt hjulpet opp gjennom tidene. Hei, Akkurat det argumentet er jeg ikke enig i, for det er for mye annet som "ikke virker", men er populært. ;-) Jeg synes det er flott hvis det virker, men da under forutsetning at resultatene kan dokumenteres. Det er dog interessant at det ikke har betydning hvor man stikker nålene. Det kan tyde på mye - både at det hovedsakelig er placebo (det er jo vanskelig å ha en blindtest i dette tilfellet! :knegg: ) og/eller at det fungerer mer eller mindre på samme måte som en massasje. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg hadde det man kalte "overaktiv" livmor i svangerskapene mine, så etter fødslene hadde jeg enormt kraftige etterrier (også etter første fødsel selv om man ikke pleier å ha det da). Riene var så vonde at jeg svimte av flere ganger... Smertestillende tok endel av smertetoppene, men så fikk jeg tilbud om å prøve akupunktur. Smertene forsvant med det samme og virkningen holdt seg i et par timer før jeg måtte ha nye nåler. Det hadde utrolig god effekt Jeg fikk akupunktur under siste fødsel, men er usikker på om det hjalp der. Man vet jo aldri om smertene hadde vært større uten akupunkturen, men vondt var det iallefall uansett I forbindelse med bekkenløsningsplager tok jeg også noen akupunkturbehandlinger, og det funka veldig bra - men kun i noen timer før smertene var tilbake. Fikk også tilbud om akupunktur på sykehuset under sist fødsel. Men takket nei. 0 Siter
Angustia Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Hei, Akkurat det argumentet er jeg ikke enig i, for det er for mye annet som "ikke virker", men er populært. ;-) Jeg synes det er flott hvis det virker, men da under forutsetning at resultatene kan dokumenteres. Det er dog interessant at det ikke har betydning hvor man stikker nålene. Det kan tyde på mye - både at det hovedsakelig er placebo (det er jo vanskelig å ha en blindtest i dette tilfellet! :knegg: ) og/eller at det fungerer mer eller mindre på samme måte som en massasje. Med vennlig hilsen Jeg gidder som sagt ikke google, men at det har hatt effekt på en del av mine venner, "brukere" og meg sjøl, er jeg ikke i tvil om. Som nevnt kommer det nok an på behandlers kompetanse og pasientens diagnose - det er mye rart der ute. Er skeptisk til alternativ terapi, men akkurat akupunktur føler jeg er trygt om behandleren er sertifisert. 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 http://web.squ.edu.om/med-Lib/MED_CD/E_CDs/health%20development/html/clients/cochrane/ab001218.htm Jeg svarte Sør med "vås og bortforklaring" fordi det er det han pleier å si til meg når jeg skriver noe. Er fristet til å gjøre det på alle innleggene hans heretter, den selvgode sniken. :-( 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Fikk også tilbud om akupunktur på sykehuset under sist fødsel. Men takket nei. Ok, vanskelig å vite om det faktisk hjelper under fødsel, for smertene blir jo uansett ikke borte Men smertene ved etterrier var helt fraværende, så der hjalp det iallefall helt utrolig bra 0 Siter
Sør Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg svarte Sør med "vås og bortforklaring" fordi det er det han pleier å si til meg når jeg skriver noe. Er fristet til å gjøre det på alle innleggene hans heretter, den selvgode sniken. :-( *rister på hodet* I dette innlegget etterlyste jeg faktisk en rapport, fordi jeg ikke finner den selv. Jeg lurte på om NHD tilfeldigvis hadde den. 0 Siter
Angustia Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Jeg svarte Sør med "vås og bortforklaring" fordi det er det han pleier å si til meg når jeg skriver noe. Er fristet til å gjøre det på alle innleggene hans heretter, den selvgode sniken. :-( ''den selvgode sniken. :-('' Er som sagt før ikke Sørs løpejente; *sår på det, husker ikke hvem som skreiv det*. Jeg har også lagt inn innlegg til fordel for akupunktur, men hvorfor går du til personangrep?? 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. august 2010 Skrevet 15. august 2010 Ok, vanskelig å vite om det faktisk hjelper under fødsel, for smertene blir jo uansett ikke borte Men smertene ved etterrier var helt fraværende, så der hjalp det iallefall helt utrolig bra Togli, sånn på siden. Hvor vondt er etterrier i forhold til fødselsrier? Jeg har aldri hatt annet enn etterrier og det er liksom ikke noe i forhold til fødselsrier sier flere. Jeg hadde forresten etterrier med førstemann jeg også og jeg synes de var ganske vonde sammen med såret og luft i magen så hadde jeg nesten tenkt å hoppe ut vinduet ;o) 0 Siter
Gjest aku-punktert Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Innen "alternativ"/ikkevitenskapelig medisin er det alt fra rene humbug og sprøy som f.eks homøopati til en del behandlingsformer som er i grenseland til å bli dokumentert virksom - da blir de forøvrig "skolemedisin". Akupunktur er vist virksom mot noen type smerter. Det er derimot motbevist at det finnes spesielle punkter en må stikke på/i. en kan stikke nærmest hvor en vil. Dermed forsvinner også litt av "magien". Det som er påfallende ved uvitenskapelig medisin, er den magel på selvkritikk/begrensninger som dens utøvere viser vedrørende spekteret av lidelser en bestemt behandling kan kurere. Det er alt fra fotsopp til depresjoner, smerter og kreft. Noen slike forestillinger er også fremført hva gjelder akupunktur. Med bekjent er det ikke dokumentert effekt annet enn som smertebehandling. Har du noen formening om hvorfor jeg blir syk, slapp, feber etter hver akupunkturbehandling? Har tatt hintet fra kroppen, og sluttet med det nå Men lurer på dette. Noen teori? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Togli, sånn på siden. Hvor vondt er etterrier i forhold til fødselsrier? Jeg har aldri hatt annet enn etterrier og det er liksom ikke noe i forhold til fødselsrier sier flere. Jeg hadde forresten etterrier med førstemann jeg også og jeg synes de var ganske vonde sammen med såret og luft i magen så hadde jeg nesten tenkt å hoppe ut vinduet ;o) Det er grusomt vondt, ja Jeg har egentlig ganske høy smerteterskel og syntes alle tre fødslene gikk helt greit og ikke var så vonde som folk skal ha det til Etterriene overraska meg skikkelig, for å si det sånn... Selve etterriene kjentes vel omtrent som fødselsrier i siste fase av fødselen. Jeg besvimte ikke av smerter under fødsel, men greide å svime av av etterriene... Hadde du kjappe fødsler? Er visst typisk for oss med "overaktiv" livmor... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.