Gjest Anonym bruker Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Hei. Min eks samboer fikk diagnose paranoid psykose (vrangforestillinger) for ca 6 måneder siden. Innleggelse på akutt psykiatrisk fikk han etter at han selv tok kontakt med sykehuset samt politiet. Han tok kontakt fordi han gikk med tanker om å drepe meg.Dagen før innleggelsen skjedde, fortalte han meg at han kunne se for seg forskjellige måter å drepe meg på. F.eks nevnte han at når jeg satt ved kjøkkenbordet kunne han se for seg at han skjærte strupen av meg med en kniv osv. Disse tankene ble nok bare sterkere og sterkere, og han skjønte at noe var feil og han ønsket ikke å være i fengsel i resten av sitt liv, og tok derfor kontakt for innleggelse. Vår tid som samboere var turbulent til tider. Han var urokkelig i sin tanke på at jeg hadde vært utro. Han mente han hadde bevis, det var det samme hva jeg sa. Det var timevus med "avhør" med fysisk og psykisk vold. Det var en svært vanskelig tid. Han er skrevet ut under tvang og får behandling på dps. Han sluttet å møte opp til medisiner 1 mnd, og fikk tilbakefall. Nå er han på nytt igang med medisinering og virker som han erkjenner noe mer at medisinene hjelper ham med vanskelige tanker. Det dukker stadig opp spørsmål jeg lurer på. Hva er prognosene for å blir frisk fra denne sykdommen? Han mottar oppfølging nå fra dps injeksjoner hver 14 dag, og da er det noe samtale. Men jeg lurer på om han ikke bør ha mer samtaleterapi med psykiater enn kun i forbindelse med de injeksjonene han tar? Er ikke det viktig for å se hvordan han fungerer, føler seg? Eller er dette noe som eventuellt kommer på et senere tidspunkt i behandlingen? Jeg synes dette er lite fra behandlers side akkurat nå. Han har også et veldig økonomisk rot, han klarer ikke å styre penger og økonomi, og pengene blir nesten straks brukt opp. Det er jeg som til syvende og sist må hjelpe han så han har mat og et minimun. Jeg håper at det snart tas tak i og at han kan få en slags forvaltning og pengene blir posjonert ut per uke o.l Dette økonomiske rotet er dette en klar sammenheng med sykdommen? Jeg spør etter din erfaring på området. Til slutt vil jeg spørre, han er utskrevet under tvang. Han er nå under oppfølging og dersom jeg forutsetter at han fortsetter å følge dette behandlingsopplegget når vil han kunne skrive ut av tvang? Dette spør jeg om selvfølgelig basert på din efaring, da dette sikker er individuelt og kanskje hvordan behandlingen forløper? Jeg frykter nemlig at han skrive ut for tidlig, og at sykdommen kommer tilbake uten at han vil medisineres. Jeg er fortsatt skremt etter vår tid sammen og føler at jeg aldri kan være trygg da denne psykosen var isolert mot meg i følge psykiater. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Jeg har ikke tid til å gi deg langversjonen nå, men jeg kan gi deg kortversjonen: Selv med optimal behandling og andre tiltak, vil et samliv med denne personen være et livslangt slit (det er fristende å bruke ordet helvete). Du bør raskt ta stilling til om det er det du vil bruke livet ditt til. 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 17. august 2010 Skrevet 17. august 2010 Flytt til en annen by og få deg hemmelig telefonnr. Eller i det minste: Slutt å mat han! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.