Gjest Luna28 Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Snakket med onkel psykiater som sa det hadde kommet en ny ordning eller overgangsordning hvor fastlegen skulle forholde seg til et begrenset antall psykiatere/psykologer, og få råd fra dem og henvise folk dit. Da blir det jo et veldig lite utvalg å velge mellom! Er glad for at myndighetene ønsker å ha mere kontroll over de privatpraktiserende men da er man jo prisgitt disse få. Har jeg forstått ordningen riktig? Kan ikke fastlegen henvise til en psyk utenfor hvis den person har bedre kjemi eller kompetanse? 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 16. august 2010 Skrevet 16. august 2010 Jo, om fastlegen vurderer det som nødvendig at du har gjenvlig kontakt med psykiater eller psykolog - så skal du få henvisning. I alle fall kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke skulle få det. Dersom det imidlertid er noe de vurderer fastlegen kan ta seg av, og evt rådføre seg med psykiater der det er tvil, så vil det lett praktiseres enkelte steder. Om man f.eks. bor et lite sted, eller allerede kjenner til en god psykiater som ikke er i det offentlige vil synet på det antagelig være som nevnt av en del leger. Om du ikke føler deg komfortabel med fastlegen din, synes jeg du skal ta kjangsen på å bytte. Forhør deg litt rundt om du kan, sjekk om noen allmennleger der ute er interessert i psykiatri eller har rykte på å vær gode å snakke med. Om du trenger medisinering og psykoterapi synes jeg personlig avgjort at fastlegen ordner med henvisning. Men da må du argumentere med mer enn dårlig kjemi hos fastlegen, du må fortelle om problemer som er mer omfattende enn en fastlege kan ta. Fortell at du har vært i kontakt med spesialisthelsetjenelste før. Håper du finner ut av det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.