Gå til innhold

Selvmord

Gjest arne olson

Anbefalte innlegg

Gjest arne olson
Skrevet

Hei, Jeg er en gutt på 16 år. i det siste har jeg hatt selvmords tanker. vet ikke hvordan jeg fikk dem men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Har du noen tips jeg kan gjøre, Hva som helst? MVH Håkon

Gjest hang in there!
Skrevet

Kjære deg! :-)

Først av alt vil jeg si til deg at det er vanligere enn en kan tro å av og til få tanker om selvmord. Noe helt annet er å planlegge det.

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt slike tanker, men plager de deg mye så bør du snakke med legen din, helsesøster, ja kanskje til og med dine foreldre?

Du er så ung, bare 16 år. Selv om livet ser mørkt ut akkurat nå, så betyr ikke det at det ikke kan bli bedre igjen. Hvis du tror du har en depresjon så finnes det f.eks medikamenter som kan gjøre deg friskere.

Ikke gi opp! Prøv å snakk med noen, få tak i noen som kan hjelpe deg! *klem*

Skrevet

hang on there har gitt et fornuftig syn på saken. Det er jo ting som føleger med. Hvordn er det i omgivelsene (mobbing, miljø osv), tidigere vonde opplevelserk problemer hjemme, ensomet. Dette er slikt jeg nevnter - det betyr ikke at du har det akkurat såmm- '

Jeg tror at tanke om å gjøre slutt på det er en allmennmenneskelig ting, men dersom det plager deg synes jeg du skal kontakte hjelp. Helsesøster på skolen, helsestarsjon for ungdom eller fastlegen. Alle har komplett taushetsplikt overfor familien dn nå som du er over 16.

Å bagatelisere problemene dine er ikke ønsket mitt, det er å si at tanker er noe annet enn handlinger. Jeg har hørt at faren min hadde sånne tanker en gang uten at han gikk til å handle heldigvis. Så siden du er så pass ung vil du kanskje ikke involvere foreldrene dine... Om du skifter mening eller ønsker å ha de med, er en fornuftig lege vant til dette. Fastlegen vil og kunne henvise videre til psykolog eller psykiater etter hva som passer for deg.

Jeg ønsker deg bedre tider - selvmordstanker er så vondt!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har en fastlege. Jeg synes du skal kontakte denne allerede i dag for å fortelle om dette.

Gjest UPF58,bipolar, dystymi eller bare psykl?
Skrevet

hang on there har gitt et fornuftig syn på saken. Det er jo ting som føleger med. Hvordn er det i omgivelsene (mobbing, miljø osv), tidigere vonde opplevelserk problemer hjemme, ensomet. Dette er slikt jeg nevnter - det betyr ikke at du har det akkurat såmm- '

Jeg tror at tanke om å gjøre slutt på det er en allmennmenneskelig ting, men dersom det plager deg synes jeg du skal kontakte hjelp. Helsesøster på skolen, helsestarsjon for ungdom eller fastlegen. Alle har komplett taushetsplikt overfor familien dn nå som du er over 16.

Å bagatelisere problemene dine er ikke ønsket mitt, det er å si at tanker er noe annet enn handlinger. Jeg har hørt at faren min hadde sånne tanker en gang uten at han gikk til å handle heldigvis. Så siden du er så pass ung vil du kanskje ikke involvere foreldrene dine... Om du skifter mening eller ønsker å ha de med, er en fornuftig lege vant til dette. Fastlegen vil og kunne henvise videre til psykolog eller psykiater etter hva som passer for deg.

Jeg ønsker deg bedre tider - selvmordstanker er så vondt!

Har hatt mange av de og også 3-4 forsøk.Men når far og mor døde ble det liksom alvor.Kunne ikke la mine egne barn sitte igjen med skyldfølelse.Hadde et "nervesammenbrudd" på din alder,trodde jeg kom til helvete om jeg hadde sex før jeg ble gift.

Det er helt vanlig at psyken kan få seg "en knekk" i alderen mellom barn og voksen.Du skal se at det blir bedre når du blir eldre,er ferdig på skolen,og får deg en jobb.Ikke stress med damer,de får lære seg tålmodighet de som alle andre,det er ikke din feil at kroppen reagerer som en "hormonbombe" bare ei pen jente går forbi,og du gjør ting med din kropp som gir deg skyldfølelse.Alt dette er helt normalt og alle gutter har det sånn.Kviser og fett hår.Lang og tynn,eller liten og tjukk,vi har alle våre problemer.Vi føler at alle andre har det så lett,,men at vår verden holder på å bryte sammen.Kjøp deg en moped,kom deg ut,drikk cola av hjertens lyst og grandis.Kos deg og utsett gjerne dine problemer til i morgen.Jeg har et triks jeg har lært meg,når selvmordstankene kommer,så si til deg selv,"ja da masa jeg gjør det i morgen,skal bare sove først".Dagen etter er det kanskje mandag og dagene går så fort at du glemmer det du skulle gjøre,til neste geng.Så tar du en ny runde,"i morgen,ja men ikke i dag"!Har funka for meg i nesten 10 år nå,men bare med en lykkepille som det nå heter.Man bli egentlig ikke lykkelig,men man mister lysten til å dø!Lykke til Unge Mann.

Kos deg med barndommen så lenge du kan.Når du blir pappa og alle regningene kommer,vil du ønske deg tilbake til familie,venner og din kjære moped.Mann 51.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...