Gå til innhold

Kan man hjelpe noen som ikke har selvinnsikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et familiemedlem som sliter veldig sosialt. Han kommer veldig fort i konflikt med alt, men det virker ikke som om han forstår deg selv. På meg så virker han ganske enkel i tankegangen, og har problemer med å forstå at andre tenker anderledes enn han selv.

Jeg må innrømme at denne personen er vanskelig å leve med. Jeg blir utrolig frustrert over å være sammen med vedkommende da han skal krangle og kverrulere over absolutt alt. Samtidig synes jeg litt synd på hand. Selv om han på mange måter er vanskelig å leve sammen med så vil jeg jo at han skal ha det bra.

Kan man hjelpe en person som ikke har selvinnsikt. Det virker også som om han har store problemer med empati. Det er ikke sånn at jeg tenker at han er psykopat, men han forstår bare ikke at andre tenker anderledes enn han selv.

Hvis personen er motivert for det, hva slags behandling kan være aktuelt?

Skrevet

Hei!

Ja det kan man hvis man er motivert.

Jeg har problemer med å ta andres perspektiv og jeg har litt empatiproblemer, ikke sympatiproblemer, altså når jeg ser at noen er lei seg. Dette har med asperger syndrom å gjøre, jeg har etter mange år fått god hjelp og i følge min psykiater gjort store fremskritt hva angår å greie å ta andres perspektiv, men det tar noe lenger tid for jeg må tenke meg frem til ting mer teoretisk. Jeg mener selv jeg har hatt litt lite selvinnsikt også, men er vist ikke den verste, men jeg har så egne oppfatninger av ord og utrykk slik at dette fører til misforståelser. Mange med asperger har vist lite selvinnsikt også.

Jeg har fått det så mye bedre for nå skjønner jeg hvorfor andre ble så irriterte på meg i diskusjoner, jeg er ganske sta og har oppfatninger få andre har hørt om og jeg skjønner ikke hvorfor ikke mennesker var enige med meg.. Det er fint å skjønne hva ting og forhold skyldes. Men jeg var veldig motivert for å jobbe med å forstå meg mer på andre mennsker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En liten dose antipsykotika/anntiskeptika gjør nesten alltid at omverdenen oppfattes mer vennlig av disse personene.

Gjest Så lett er det bare ikke
Skrevet

En liten dose antipsykotika/anntiskeptika gjør nesten alltid at omverdenen oppfattes mer vennlig av disse personene.

Du har så alt for lett til å proppe medikamenter i pasienten, kjære NHD!!!!

En skal ikke tro at det er bare å spise en pille eller to,-å løser alt seg &%¤"§(=

Gjest Jo, så lett kan det nok være
Skrevet

En skal ikke tro at det er bare å spise en pille eller to,-å løser alt seg &%¤"§(=

Han har nok forskningsbasert dokumentasjon på det, og god erfaring med at det virker.

Gjest segunda
Skrevet

Finnes det piller for kjedelige mennesker også for å gjøre dem morsommere? I så fall hvordan skal jeg få dem til å forstå at de skal ta piller fordi jeg synes de er kjedelige og det ville vært mye bedre for omgivelsene at de ble morsommere?

Gjest segunda
Skrevet

Han har nok forskningsbasert dokumentasjon på det, og god erfaring med at det virker.

Han fikk jo en liten beskrivelse fra et eller annet familiemedlem. Jeg har stor tvil om at han har forskningsbasert informasjon om akkurat dette tilfellet.

Skrevet

Har du bedre forslag til noe som er dokumentert virksomt, så mottar jeg det gjerne.

Skrevet

Finnes det piller for kjedelige mennesker også for å gjøre dem morsommere? I så fall hvordan skal jeg få dem til å forstå at de skal ta piller fordi jeg synes de er kjedelige og det ville vært mye bedre for omgivelsene at de ble morsommere?

Jeg har hørt at det er en medisin under utvikling mot hespetre :-)

Gjest segunda
Skrevet

Og hvordan skal hespetrærne forstå at de skal ta pillene;-)

Skrevet

Polet har mye sånt som gjør meg morsommere!

Gjest segunda
Skrevet

Polet har mye sånt som gjør meg morsommere!

Jeg synes det har mye som gjør andre mennesker kjedelige;-)

Gjest Veldig anonym akkurat nå.
Skrevet

*LOL*

Nå måtte jeg bare flire altså ;o)

Gjest Anxiety no more.
Skrevet

Han fikk jo en liten beskrivelse fra et eller annet familiemedlem. Jeg har stor tvil om at han har forskningsbasert informasjon om akkurat dette tilfellet.

Venter meg lengsel på at det skal komme piller som øker idiotenes intelligens.Tror vel noen amerikanere kunne ha hjelp av disse.De som elsker våpen og helst vil drepe alle som ikke er hvite.De enten er KKK eller sympatiserer med de.Hadde folk bare vært mer "Amish" så hadde det nok gått bra...

Skrevet

Askeavkok er jo rimelig drastisk, da! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Venter meg lengsel på at det skal komme piller som øker idiotenes intelligens.Tror vel noen amerikanere kunne ha hjelp av disse.De som elsker våpen og helst vil drepe alle som ikke er hvite.De enten er KKK eller sympatiserer med de.Hadde folk bare vært mer "Amish" så hadde det nok gått bra...

''Hadde folk bare vært mer "Amish" så hadde det nok gått bra...''

Det er ikke "sustainable" for 7 milliarder mennesker.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Du burde kanskje tatt en pille for å forstå hvor dumt det er du skriver. Det skal godt gjøres å generalisere slik om 280 millioner mennesker som er fordelt på 40 stater i et helt kontinent. Det løfter i hvert fall ikke de tankene jeg har om intelligensnivået i Norge når jeg leser dette.

Gjest segunda
Skrevet

Askeavkok er jo rimelig drastisk, da! ;-)

Med vennlig hilsen

Akkurat nå så hadde jeg trengt askeavkok eller hva som helst for å få mer energi. Jeg spiser 13 piller hver dag, men er helt uten konsentrasjon og energi.

Hjelpe meg, nå oppdaget jeg at jeg tar 13 piller. Ulykkestall.....hm...

Skrevet

Har du bedre forslag til noe som er dokumentert virksomt, så mottar jeg det gjerne.

Kanskje man bare skal ta en boksekamp? Kan jo være det som skal til for at enkelte skal forstå at de må underordne seg noen andre.

Skrevet

Men gir du virkelig disse medisinene til folk som ikke er psykotiske eller har alvorlige psykiske lidelser? Hva om denne personen egentlig har en form for Asperger lidelse, fungerer antipsykotika da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...