Gå til innhold

Kan man hjelpe noen som ikke har selvinnsikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ja det kan man hvis man er motivert.

Jeg har problemer med å ta andres perspektiv og jeg har litt empatiproblemer, ikke sympatiproblemer, altså når jeg ser at noen er lei seg. Dette har med asperger syndrom å gjøre, jeg har etter mange år fått god hjelp og i følge min psykiater gjort store fremskritt hva angår å greie å ta andres perspektiv, men det tar noe lenger tid for jeg må tenke meg frem til ting mer teoretisk. Jeg mener selv jeg har hatt litt lite selvinnsikt også, men er vist ikke den verste, men jeg har så egne oppfatninger av ord og utrykk slik at dette fører til misforståelser. Mange med asperger har vist lite selvinnsikt også.

Jeg har fått det så mye bedre for nå skjønner jeg hvorfor andre ble så irriterte på meg i diskusjoner, jeg er ganske sta og har oppfatninger få andre har hørt om og jeg skjønner ikke hvorfor ikke mennesker var enige med meg.. Det er fint å skjønne hva ting og forhold skyldes. Men jeg var veldig motivert for å jobbe med å forstå meg mer på andre mennsker.

Fikk du den diagnosen i voksen alder? Har du også særinteresser som mange med As har?

Skrevet

Fikk du den diagnosen i voksen alder? Har du også særinteresser som mange med As har?

Hei!

Ja jeg fikk diagnosen asperger i voksen alder, etter at en av sønnen mine først fikk den. Hans likhet med meg og vansker minnet om mine og jeg kontaktet BUP. Selv ble jeg utredet på Ullevål sykehus av 2 psykiatere.

Jeg hadde mere særinteresse som barn, mine sønner har særinteresser, jeg holder selv på med ulike naturvitenskapelige emner og er ganske allsidig blitt. Det er ikke unormalt at særinteresser mister intesiteten, jeg fikk barn og måtte orientere meg bredere, heldigvis klarte jeg det, men det er hard jobbing for meg.

Men min psykiater sier at en god del med asperger ikke har særinteresse, det er ikke særinteressen men måten man går inn i saker som mer er særegen, man blir mer oppslukt av det man gjør.

Jeg tenkte asperger jeg etter det du skrev og jeg ble litt overrasket over svaret du fikk av nhd. Jeg er så glad jeg fikk så god hjelp for løsningen for meg var psykiatere som forstod hva jeg slet med og brukte tid på å hjelpe meg med å forstå. Jeg får fortsatt hjelp med å forstå mer av menneskelige rellasjoner og kommunikasjon, det er det vanskelige for meg:) Jeg får ingen medisiner mot min tilstand:)

Gjest Et hespetre
Skrevet

Jeg har hørt at det er en medisin under utvikling mot hespetre :-)

Den var stygg!

Flimmer1365381250
Skrevet

Jeg har hørt at det er en medisin under utvikling mot hespetre :-)

Følger spent med på utviklingen! Håper den blir reseptfri ;D

Skrevet

Jeg synes det har mye som gjør andre mennesker kjedelige;-)

Det er nok bare du som er litt for interessant. Det er lett at vi allminnelige tråkmonser forårsaker litt kløe i sjela på våre mer avanserte medbrødre- og søstre:)

Gjest segunda
Skrevet

Den var stygg!

ja hvis du definerer deg som hespetre. det gjør ikke jeg;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...