Gå til innhold

Søke uførepensjon?

Anbefalte innlegg

Gjest navnløs anonym
Skrevet

Jeg har fått et rev fra nav, hvor de anbefaler at jeg søker varig uførepensjon, pga psykiske lidelser. Har slitt i mange år, fått en eller annen form for behandling de siste ti årene. Har ikke vært ute i jobb, pga psykdommen. Bør jeg søke? Og hvor stor sannsynlighet er det for å få det innvilget når det er nav som anbefaler det? Og hva er alternativet? Kan jeg få fortsette på arbeidsavklaringspenger selv om nav mener jeg er et håpløst tilfelle?

Argumenter for det ene eller andre ville vært fint.

Gjest ingen nick
Skrevet

''Og hvor stor sannsynlighet er det for å få det innvilget når det er nav som anbefaler det? ''

Da vil jeg tro at sannsynligheten er veldig stor.

''Kan jeg få fortsette på arbeidsavklaringspenger selv om nav mener jeg er et håpløst tilfelle? ''

NAV gir opplysninger på denne siden: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

''Som hovedregel kan du likevel ikke motta arbeidsavklaringspenger i mer enn fire år''

Selv om du får innvilget varig uførepensjon har du muligheten for å komme i jobb, det gis utfyllende opplysninger på denne NAV siden: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8reytelser/Uf%C3%B8repensjon/Tilbake+til+arbeid

Gjest bølger
Skrevet

Hvis du tror du kan komme deg tilbake til jobb anbefaler jeg at du

søker videre på avklaringspenger. Du kan ta kontakt med NAV for å

avklare hvilke muligheter du har. Det finnes mange hjelpetiltak for

å komme ut i jobb.

Selv har jeg 50% uføretrygd og jobber 50%. Jeg har fått mye hjelp

for å komme der jeg er i dag og fikk innvilget uføretrygd ved første

søknad, men da hadde jeg både lege og psykiater som støttet

opp om det, samtidig som jeg hadde en lang historie i NAV systemet.

Gjest profile
Skrevet

Det er vel økonomisk mer lukurativt med uføretrygd enn AAP, samt at du kan arbeide vedsidenav...

Gjest tripple
Skrevet

Det er vel økonomisk mer lukurativt med uføretrygd enn AAP, samt at du kan arbeide vedsidenav...

Arbeide ved siden av kan man, men selv ble jeg 50.000 fattigere årlig ved å gå fra AAP til uførepensjon. I tillegg får man lavere minstefradrag ved uførepensjon som ble innført for å motivere uføretrygdede til å arbeide? Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.

hidi, the scorpion
Skrevet

Arbeide ved siden av kan man, men selv ble jeg 50.000 fattigere årlig ved å gå fra AAP til uførepensjon. I tillegg får man lavere minstefradrag ved uførepensjon som ble innført for å motivere uføretrygdede til å arbeide? Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.

'' Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.''

Trodde jeg òg;)

Kanskje de tror vi er litt arbeidsdyktige på tross av alle diagnoser? Eller er det bare et hån...?

Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....

Skulle virkelig ønske at jeg kunne!

Gjest bølger
Skrevet

Jeg fikk flere tusen kroner mindre i måneden når jeg gikk over

til uførepensjon. Det varierer etter hvor mye du har arbeidet tidligere.

Gjest profile
Skrevet

OK, så om en har tjent mye før så kan en gå ned i inntekt, men om en slik trådstarter ikke har vært i arbeid, så er det vel mer i uføretrygd enn AAP? Er det ikke halv skatt på uføre?

Gjest tripple
Skrevet

OK, så om en har tjent mye før så kan en gå ned i inntekt, men om en slik trådstarter ikke har vært i arbeid, så er det vel mer i uføretrygd enn AAP? Er det ikke halv skatt på uføre?

Det er ikke halv skatt på uførepensjon, men trygdeavgiften halveres. Ellers skatter man som andre i forhold til inntekten. Lavere minstefratrekk og ingen feriepenger eller lavere skatt i desember. Lik "lønn" hele året. De uten tidligere arbeid eller med lav inntekt vil nok få en bedre "inntekt" ved uførepensjon enn AAP og for meg som hadde en relativt god inntekt før jeg ble syk blir det motsatt.

Gjest tripple
Skrevet

'' Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.''

Trodde jeg òg;)

Kanskje de tror vi er litt arbeidsdyktige på tross av alle diagnoser? Eller er det bare et hån...?

Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....

Skulle virkelig ønske at jeg kunne!

''Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....''

Det er pussig å innføre et lavere minstefradrag for 100% uføre med argumentet at dette skal motivere dem til å arbeide litt for å få fullt fratrekk. Hadde jeg kunnet arbeide litt hadde jeg trolig ikke blitt ansett som 100% arbeidsufør i første omgang. Jeg ser ikke på dette som annet enn "robbe" allerede hardt rammede for enda mer penger og egenverd.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....''

Det er pussig å innføre et lavere minstefradrag for 100% uføre med argumentet at dette skal motivere dem til å arbeide litt for å få fullt fratrekk. Hadde jeg kunnet arbeide litt hadde jeg trolig ikke blitt ansett som 100% arbeidsufør i første omgang. Jeg ser ikke på dette som annet enn "robbe" allerede hardt rammede for enda mer penger og egenverd.

Helt enig;)

Jeg er 100% uføretrygdet, og kan ikke jobbe.... Da blir jeg "straffet", fordi jeg ikke løy!

Gjest tripple
Skrevet

Helt enig;)

Jeg er 100% uføretrygdet, og kan ikke jobbe.... Da blir jeg "straffet", fordi jeg ikke løy!

Det er pokker ta ikke det minste rart at folk ser sitt snitt i å "snyte" de som en selv blir "snytt av" ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er pokker ta ikke det minste rart at folk ser sitt snitt i å "snyte" de som en selv blir "snytt av" ;)

Jeg "snyter" ikke uansett grunn;)

Har så jeg klarer meg og mange har mindre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...