Gjest navnløs anonym Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Jeg har fått et rev fra nav, hvor de anbefaler at jeg søker varig uførepensjon, pga psykiske lidelser. Har slitt i mange år, fått en eller annen form for behandling de siste ti årene. Har ikke vært ute i jobb, pga psykdommen. Bør jeg søke? Og hvor stor sannsynlighet er det for å få det innvilget når det er nav som anbefaler det? Og hva er alternativet? Kan jeg få fortsette på arbeidsavklaringspenger selv om nav mener jeg er et håpløst tilfelle? Argumenter for det ene eller andre ville vært fint. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 ''Og hvor stor sannsynlighet er det for å få det innvilget når det er nav som anbefaler det? '' Da vil jeg tro at sannsynligheten er veldig stor. ''Kan jeg få fortsette på arbeidsavklaringspenger selv om nav mener jeg er et håpløst tilfelle? '' NAV gir opplysninger på denne siden: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger ''Som hovedregel kan du likevel ikke motta arbeidsavklaringspenger i mer enn fire år'' Selv om du får innvilget varig uførepensjon har du muligheten for å komme i jobb, det gis utfyllende opplysninger på denne NAV siden: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8reytelser/Uf%C3%B8repensjon/Tilbake+til+arbeid 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Hvis du tror du kan komme deg tilbake til jobb anbefaler jeg at du søker videre på avklaringspenger. Du kan ta kontakt med NAV for å avklare hvilke muligheter du har. Det finnes mange hjelpetiltak for å komme ut i jobb. Selv har jeg 50% uføretrygd og jobber 50%. Jeg har fått mye hjelp for å komme der jeg er i dag og fikk innvilget uføretrygd ved første søknad, men da hadde jeg både lege og psykiater som støttet opp om det, samtidig som jeg hadde en lang historie i NAV systemet. 0 Siter
Gjest profile Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Det er vel økonomisk mer lukurativt med uføretrygd enn AAP, samt at du kan arbeide vedsidenav... 0 Siter
Gjest tripple Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Det er vel økonomisk mer lukurativt med uføretrygd enn AAP, samt at du kan arbeide vedsidenav... Arbeide ved siden av kan man, men selv ble jeg 50.000 fattigere årlig ved å gå fra AAP til uførepensjon. I tillegg får man lavere minstefradrag ved uførepensjon som ble innført for å motivere uføretrygdede til å arbeide? Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Arbeide ved siden av kan man, men selv ble jeg 50.000 fattigere årlig ved å gå fra AAP til uførepensjon. I tillegg får man lavere minstefradrag ved uførepensjon som ble innført for å motivere uføretrygdede til å arbeide? Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring. '' Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.'' Trodde jeg òg;) Kanskje de tror vi er litt arbeidsdyktige på tross av alle diagnoser? Eller er det bare et hån...? Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter.... Skulle virkelig ønske at jeg kunne! 0 Siter
Gjest bølger Skrevet 21. august 2010 Skrevet 21. august 2010 Det er vel økonomisk mer lukurativt med uføretrygd enn AAP, samt at du kan arbeide vedsidenav... Jeg fikk flere tusen kroner mindre i måneden når jeg gikk over til uførepensjon. Det varierer etter hvor mye du har arbeidet tidligere. 0 Siter
Gjest profile Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Arbeide ved siden av kan man, men selv ble jeg 50.000 fattigere årlig ved å gå fra AAP til uførepensjon. I tillegg får man lavere minstefradrag ved uførepensjon som ble innført for å motivere uføretrygdede til å arbeide? Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring. OK, så om en har tjent mye før så kan en gå ned i inntekt, men om en slik trådstarter ikke har vært i arbeid, så er det vel mer i uføretrygd enn AAP? Er det ikke halv skatt på uføre? 0 Siter
Gjest tripple Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 OK, så om en har tjent mye før så kan en gå ned i inntekt, men om en slik trådstarter ikke har vært i arbeid, så er det vel mer i uføretrygd enn AAP? Er det ikke halv skatt på uføre? Det er ikke halv skatt på uførepensjon, men trygdeavgiften halveres. Ellers skatter man som andre i forhold til inntekten. Lavere minstefratrekk og ingen feriepenger eller lavere skatt i desember. Lik "lønn" hele året. De uten tidligere arbeid eller med lav inntekt vil nok få en bedre "inntekt" ved uførepensjon enn AAP og for meg som hadde en relativt god inntekt før jeg ble syk blir det motsatt. 0 Siter
Gjest tripple Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 '' Jeg trodde hele grunnlaget for å i det hele tatt kunne motta uførepensjon var at man ble ansett som arbeidsufør uten utsikt til bedring.'' Trodde jeg òg;) Kanskje de tror vi er litt arbeidsdyktige på tross av alle diagnoser? Eller er det bare et hån...? Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter.... Skulle virkelig ønske at jeg kunne! ''Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....'' Det er pussig å innføre et lavere minstefradrag for 100% uføre med argumentet at dette skal motivere dem til å arbeide litt for å få fullt fratrekk. Hadde jeg kunnet arbeide litt hadde jeg trolig ikke blitt ansett som 100% arbeidsufør i første omgang. Jeg ser ikke på dette som annet enn "robbe" allerede hardt rammede for enda mer penger og egenverd. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 ''Jeg kunne ikke jobbe før, jeg ble uføre, og jeg kan ikke jobbe etter....'' Det er pussig å innføre et lavere minstefradrag for 100% uføre med argumentet at dette skal motivere dem til å arbeide litt for å få fullt fratrekk. Hadde jeg kunnet arbeide litt hadde jeg trolig ikke blitt ansett som 100% arbeidsufør i første omgang. Jeg ser ikke på dette som annet enn "robbe" allerede hardt rammede for enda mer penger og egenverd. Helt enig;) Jeg er 100% uføretrygdet, og kan ikke jobbe.... Da blir jeg "straffet", fordi jeg ikke løy! 0 Siter
Gjest tripple Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Helt enig;) Jeg er 100% uføretrygdet, og kan ikke jobbe.... Da blir jeg "straffet", fordi jeg ikke løy! Det er pokker ta ikke det minste rart at folk ser sitt snitt i å "snyte" de som en selv blir "snytt av" 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Det er pokker ta ikke det minste rart at folk ser sitt snitt i å "snyte" de som en selv blir "snytt av" Jeg "snyter" ikke uansett grunn;) Har så jeg klarer meg og mange har mindre... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.