eksvimle Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Tenker stadig på min eks. Fåttt spørsmålet; "Hadde min eks. handlet på samme måte mot meg dersom han hadde vært edru". Og jeg klarer ikke helt å vite hva jeg skal svare. Jeg har lyst til å si "nei! handlingene hans skyldes alkohol og dop". Men,eg har blitt veldig usikker...Og jo mer jeg tenker på det, jo mer usikker blir jeg. En kort beskrivelse av min eks følger (noen som har forslag til diagnose...?): Han _måtte_ bestandig være alles midtpunkt (familiens, venners, kollegaers, festens... you name it, han var midtpunktet!) Han var svært sjarmerende, utadvent og fikk alles oppmerksomhet. (Merket tydelig på han at det var vanskelig for han da vår sønn var født -og det meste av oppmerksomheten ble rettet mot vår sønn). Han slo seg aldri til ro med noen ting. ALDRI. Vi var sammen i 6 1/2år. I løpet av den tiden hadde vi 5 forskjellige bosteder. 6 forskjellige biler. Han hadde 7 forskjellige jobber. Han har en laaaaang rekke kjærester bak seg. Og har vært gift 2 ganger tidligere. (og vistnok var hans forhold til meg det lengste han noen gang har vært i. Det tror jeg skyldes min tålmodighet/snillhet/dumhet...-og ikke han!). Han har 2 barn og 4 stebarn fra tidligere forhold (og har nå et barnebarn...) + vår lille sønn. (Han har ingen kontakt med noen av dem). Han startet bestandig nye jobb-prosjekter (som skulle gjøre han rik...). Men, så fort prosjektet var etablert/ferdig gikk det aldri mer en 2 mnd. før han ga seg -og begynte med noe annet. Han skulle alltid være alles store helt. Og var alles reddene engel i nødstillfeller. Men, det var sjeldent at det faktisk var han som hjalp -men han tok all ære for det! Bestandig! (F.eks. Han lånte ut _mine_ penger, han tok på seg å reparere venners datautstyr, men det var jeg som faktisk reparerte. (husker godt en gang han ble rasende på meg fordi jeg ikke klarte å reparere en pc som han hadde lovet at _han_ skulle reparere...) og slike ting... Han ville at alle skulle se på han som den som ordnet opp i alt for alle. Så fort en bekjent av han ringte, slapp han alt han drev med, avlyste alt annet, og ilte avgårde. Og hva nå enn min eks drev med var mye viktigere enn alt mulig annet. Og det måtte andre bare finne seg i. (jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sittet å ventet på han...selv når han har lovet å stille opp for meg...) Hvis han sa han skulle komme om 10 minutter -betydde det 2 timer. Dersom han sa 2 timer, betydde det 5 timer osv...! Og nå etter at jeg (endelig) klarte å løsrive meg fra han, så fikk jeg i starten en masse ufine sms -og de gikk jo i hovedsak ut på at han hadde tapt ansikt overfor sine venner/omgangskrets... (og ettersom jeg har hørt så har han gitt seg i jobben han hadde -begynt i en annen jobb, og gitt seg der også...!) Han er 44 år. Og altså ingen ungdom....! Er dette typisk mannfolk oppførstel? Er det alkohol/narkorus som har gjort han slik? Eller kan han ha en eller annen diagnose? 0 Siter
Gjest googles sønn Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Narsissistisk_personlighetsforstyrrelse ??? 0 Siter
Sør Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 ''Er dette typisk mannfolk oppførstel? Er det alkohol/narkorus som har gjort han slik? Eller kan han ha en eller annen diagnose?'' Det er ikke typisk mannfolkoppførsel. Det er typisk "drittsekkoppførsel", og bare en liten brøkdel av det du skriver der tilsier at ma skal holde seg langt vekke fra en slik person. Du var god som klarte å komme deg vekk. Vær stolt av det. Hvorvidt han har en diagnose, er besatt av marsboere, eller "bare er sånn" er heldigvis ikke ditt problem lengre. Nå gjelder det at du, som "survivor" skal klare deg bedre og bedre. Og det vil du! Med vennlig hilsen 0 Siter
Bente1980 Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Narsissistisk_personlighetsforstyrrelse ??? Tenkte faktisk på det samme. Narisissistisk personlighetsforstyrrelse, eller trekk av det uten nødvendigvis personlighetsforstyrrelsen. Hvis han har brukt stoff kan det forklare hans rastløse væremåte, at han hopper fra den ene til det andre. Vanskelig å si, rusmisbruk ødelegger utrolig mye. 0 Siter
vanilje Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Er det veldig viktig for deg at han evnt ville ha fått en diagnose? Prøv å fokuser på at du har kommet deg vekk fra han, se fremover og start det nye livet ditt :-) 0 Siter
PieLill Skrevet 21. august 2010 Skrevet 21. august 2010 ''Er dette typisk mannfolk oppførstel? Er det alkohol/narkorus som har gjort han slik? Eller kan han ha en eller annen diagnose?'' Om dette var typisk mannfolkoppførsel ville jeg vært singel fra vugge til grav. Jeg ville også bestrebet meg på å ha en mannefri jobb, fritid - et liv kjemisk renset for mannfolk. Heldigvis er dette en atypisk oppførsel av en mann. Derimot er det en helt allminnelig oppførsel for en gjennomført drittsekk man skal holde seg langt, laaaangt unna. Du bør være stolt over deg selv at du har kommet deg unna denne fyren med både vettet, førligheten og barnet ditt i behold. Jeg kan forstå din hang til å analysere og forsøke å finne en forklaring. Men kan hende er en kortere og mer komfortabel vei til mer ro i tanken og følelsene å slå deg til ro med at noen er så drittsekk at det blir utenfor fatteevnen til deg og alle andre som er fornuftig satt sammen mellom ørene. Samme hvor mye du elter, velter, funderer og analyserer vil du aldri få det regnestykket om din ex drittsekk til å gå opp. Til det er du alt for fornuftig, avbalansert, etisk og moralsk. Dine absolutte grenser og minstemål av akseptabel adferd skal ikke ha plass til forståelse for slik framferd. Bruk heller tankekraften på å lære deg å skille klinten fra hveten hva mannfolk angår. Du er altså flink å mekke PC-er. Er det noe du jobber med eller kunne tenke deg å jobbe med? Alle tingene du har gjort og klart til tross for din vanskelige livssituasjon skal du nitidig bokføre på kontoen for 'Dyktige Deg - Dine Fantastiske Evner, Talenter og Muligheter'. ;-) Unnskyld den flåsete måten å si det på, men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Ha en god helg. mvh mvh 0 Siter
eksvimle Skrevet 21. august 2010 Forfatter Skrevet 21. august 2010 Er det veldig viktig for deg at han evnt ville ha fått en diagnose? Prøv å fokuser på at du har kommet deg vekk fra han, se fremover og start det nye livet ditt :-) Nei -det er jo ikke viktig. men, nå fikk jeg dette spørsmålet om min eks hadde reagert på samme måte dersom han hadde vært edru... og det satte tankene i gang. Også fikk jeg faktisk en forholdsvis hyggelig mail fra min eks -og det er første gang han har sagt noe snilt/hyggelig til meg på åresvis.... Så det satte tankene i gang det og... Men, jeg kan nok aldri gå tilbake til han. Han har såret meg for mye til det... Også er det litt med det at han er den første og eneste kjæresten jeg noen gang har hatt. Og han er den eneste mannen (utenom min far), som har vært i mitt liv... Så da lurer jeg jo litt på om dette er typisk oppførsel for menn flest (da tror jeg kanskje jeg vurderer hund istedet for flere forhol...!) 0 Siter
PieLill Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Nei -det er jo ikke viktig. men, nå fikk jeg dette spørsmålet om min eks hadde reagert på samme måte dersom han hadde vært edru... og det satte tankene i gang. Også fikk jeg faktisk en forholdsvis hyggelig mail fra min eks -og det er første gang han har sagt noe snilt/hyggelig til meg på åresvis.... Så det satte tankene i gang det og... Men, jeg kan nok aldri gå tilbake til han. Han har såret meg for mye til det... Også er det litt med det at han er den første og eneste kjæresten jeg noen gang har hatt. Og han er den eneste mannen (utenom min far), som har vært i mitt liv... Så da lurer jeg jo litt på om dette er typisk oppførsel for menn flest (da tror jeg kanskje jeg vurderer hund istedet for flere forhol...!) ''Nei -det er jo ikke viktig. men, nå fikk jeg dette spørsmålet om min eks hadde reagert på samme måte dersom han hadde vært edru... og det satte tankene i gang.'' Det beste er kanskje å stoppe slike tanker før de løper for langt avgårde. Og dessuten, om man kjører på noen i fylla, er det ikke formildende, men skjerpende. Det samme gjelder om man går løs på noen i fylla. ''Også fikk jeg faktisk en forholdsvis hyggelig mail fra min eks -og det er første gang han har sagt noe snilt/hyggelig til meg på åresvis.... Så det satte tankene i gang det og...'' Han har ikke forandret seg et skvatt. Han har bare byttet strategi. Tenk på hvordan han pleier å innynde seg hos folk. Nå kan han noe å vinne på å innynde seg hos deg. ''Men, jeg kan nok aldri gå tilbake til han. Han har såret meg for mye til det...'' Og han kommer til å såre deg ennå verre om du går tilbake til ham. ''Også er det litt med det at han er den første og eneste kjæresten jeg noen gang har hatt. Og han er den eneste mannen (utenom min far), som har vært i mitt liv... Så da lurer jeg jo litt på om dette er typisk oppførsel for menn flest (da tror jeg kanskje jeg vurderer hund istedet for flere forhol...!)'' Hunder er trivelige dyr. ;-) mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.