Gå til innhold

Brukes Anafranil mye ved tvang?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøarbeideren
Skrevet

Jeg har jobbet mye med psykisk utviklingshemmede og autister som er plaget med mye tvang. Flere av den står på Cipralex.

En jeg kjenner sa at Anafranil var mye brukt. Jeg har aldri sett den medisinene blant mine brukere. Har den et annet navn?

Hvilke medisin fungerer best ved tvangslidelser?

Skrevet

Det avhenger nok litt av behandlende psykiater/lege. Anafranil blir brukt mot tvang, jeg kjenner to som bruker det. Bl.a. tvang assosiert med Tourettes.

Generisk navn er klomipramin - det finnes et preparat med samme navn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå er SSRI førstevalg ved tvang/OCD. Ikke fordi det har bedre effekt enn Anafranil, men fordi det for de fleste har mindre bivirkninger.

Om SSRI ikke har ønsket effekt, kan en forsøke Anafranil. For noen vil det gi bedre effekt.

Gjest miljøarbeideren
Skrevet

Nå er SSRI førstevalg ved tvang/OCD. Ikke fordi det har bedre effekt enn Anafranil, men fordi det for de fleste har mindre bivirkninger.

Om SSRI ikke har ønsket effekt, kan en forsøke Anafranil. For noen vil det gi bedre effekt.

Hva er de største bivirkningene med Anafranil?

Hva sier statistikken vedrørende å behandle tvangslidelser uten medisiner? Gir det også god effekt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er de største bivirkningene med Anafranil?

Hva sier statistikken vedrørende å behandle tvangslidelser uten medisiner? Gir det også god effekt?

Anafranil hører til gruppen T`CA. Bivirkningene er såkalt anticholinerge dvs at en kan få munntørrhet med påfølgende caries, det kan påvirke vannlatingen, det kan forverre glaukom (grønn stær), og de er giftige ved overdosering.

På de pasienter du nevner er medisinering den eneste virksomme behandling av vang.

På kognitivt velfungerende personer kan en ha god effekt om en kommer til en spesialist i kognitiv eller metakognitiv terapi. her er tvangshandlinger noe enklere å behandle enn tvangstanker.

Gjest er bedre nå
Skrevet

Anafranil hører til gruppen T`CA. Bivirkningene er såkalt anticholinerge dvs at en kan få munntørrhet med påfølgende caries, det kan påvirke vannlatingen, det kan forverre glaukom (grønn stær), og de er giftige ved overdosering.

På de pasienter du nevner er medisinering den eneste virksomme behandling av vang.

På kognitivt velfungerende personer kan en ha god effekt om en kommer til en spesialist i kognitiv eller metakognitiv terapi. her er tvangshandlinger noe enklere å behandle enn tvangstanker.

Jeg har nesten blitt helt bra av tvangshandlinger de siste tre ukene. Har funnet ut at uansett hvor mye jeg teller og hva jeg gjør, så blir ikke livet noe bedre. Nå har jeg mistet energien av alt som skjer og alt jeg må gjøre. Jeg tror ikke at ting blir bedre om jeg gjør ditt eller datt, uansett.

Skrevet

Jeg har nesten blitt helt bra av tvangshandlinger de siste tre ukene. Har funnet ut at uansett hvor mye jeg teller og hva jeg gjør, så blir ikke livet noe bedre. Nå har jeg mistet energien av alt som skjer og alt jeg må gjøre. Jeg tror ikke at ting blir bedre om jeg gjør ditt eller datt, uansett.

Så bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...