Gå til innhold

Dårlige opplevelser ved ulcerøs colitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har hatt fordøyelsessykdommen ulcerøs colitt i 4 år. Jeg er relativt frisk men har hatt mine dårlige perioder. Det som har blitt mitt største problem er reddselen for at jeg må på do når det ikke er et toalett i nærheten. Så mye av sykdommen sitter i hodet mitt. Jeg kan grue meg til å ta bussen og opplever da at jeg fort må på do. Dette er et resultat av at jeg har hatt dårlige opplevelser hvor jeg har måttet løpe av bussen og inn i nærmeste busk feks. Så mitt problem nå er at jeg tenker, hva om jeg ikke rekker å gå av bussen eller om det ikke er en busk i nærheten osv. Dette skjer også i andre situasjoner. Jeg føler meg rett og slett dum fordi jeg ikke har noen kontroll og klarer ikke puste meg ut av panikken som jeg har fått til tidligere, nå tar panikken overhånd.. Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette på egenhånd? Jeg føler ikke jeg kan si dette til fastlegen min, fordi han gir inntrykk av å ikke forstå ettersom jeg er relativt frisk i forhold til mange andre med ulcerøs colitt. Takk på forhånd.

Skrevet

Det er sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg. Men jeg foreslår at hvis du ikke føler at du kan snakke med legen din, fordi han ikke forstår deg - så bør du bytte lege. Bare ved å vite hele bildet, vil han kunne behandle deg riktig. Det er mange ting jeg har vært flau, eller redd for å si til legen. Tabu ting eller skambelagte ting. Men når jeg endelig har sagt det, så viser han seg som en veldig forståelsesfull mann, som SER MEG og det føles utrolig godt. Unner alle en slik lege! Så hvis du ikke tror du kan få til dette med din nåværende lege, bør du vurdere å bytte.

For øvrig høres det ut som om du har litt stress/angstmage i situasjoner du ikke har kontroll over toalett-tilgjengeligheten? Det kan være flere grunner til at dette skjer, og det er helt sikkert forbundet tett sammen med den store redselen for at dette skal gå galt offentlig. Ingen problemer med å forstå det!

Kanskje terapi kan hjelpe? Øve deg opp til å takle situasjonn igjen, som du sier; puste deg ut av angsten? Du har klart det før - ingen grunn til at du ikke skal kunne klare det igjen. Ikke la angsten ta over kontrollen på deg, det er DU som skal kontrollere deg. Ikke bli redd for angsten. Ta tilbake kontrollen!

Lykke til!!! Klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...